מי שהגיע במהלך היום (ה') לבית הספר הדמוקרטי שבילים בפרדס חנה-כרכור, היה חושב לרגע שהנושא של הידבקות התלמידים בווריאנט ההודי מטריד פחות את אלה המנסים למנוע קבלת מידע על אודות תחושות ההורים. בכניסה לבית הספר ביקשה מורה מההורים לא להתראיין, ורבים מהם צעקו ואף איימו על נציגי התקשורת. "זה מתסכל שאנחנו עדיין צריכים לחיות בחשש כשברוב המדינה המגפה כבר מאחור", אמרה אם שהסכימה לדבר.
לפי נתוני דו"ח הערכת המצב של משרד הבריאות שהופץ הבוקר, הזן ההודי של נגיף הקורונה אותר אצל חמישה תלמידים: אחד מבית הספר בפרדס חנה-כרכור והשאר מבתי הספר דקל וילנאי וצמח השדה במעלה אדומים וקשת באשדוד.
2 צפייה בגלריה
בית ספר שבילים בפרדס חנה כרכור שהתגלו בו חולים מאומתים בוריאנט ההודי
בית ספר שבילים בפרדס חנה כרכור שהתגלו בו חולים מאומתים בוריאנט ההודי
בית הספר הדמוקרטי שבילים בפרדס חנה, היום
(צילום: עידו ארז)
"אני התחסנתי מזמן, הנכדים נבדקו ונמצאו שליליים אז אני רגועה לגביהם", סיפרה אישה שהגיעה לאסוף את נכדיה בבית הספר ביישוב שבו דווח בתחילת השבוע על התפרצות של קורונה. לפי משרד הבריאות, מספר המאומתים הכללי ביישוב עומד על 41, בעוד 58% מהתושבים חוסנו לפחות במנה אחת.
תמנה בן צבי, יו"ר הנהגת ההורים בבית ספר שבילים ביישוב המאוחד, אמרה בהתייחסה לגילוי הזן ההודי: "אני לא יודעת כרגע את הנתונים על הווריאנט, מה שאני יודעת זה שאנחנו קוראים לכל הקהילה להיות אחראית. מי שצריך להיות בבידוד - שייכנס לבידוד. אני גם רוצה לצאת בקריאה לא לשים סטיגמות על קבוצה מסוימת בקהילה ולנהוג בשיח מכבד ביישוב. בסך הכול, אחוז גבוה מההורים בבית הספר מחוסן".
בן צבי אמרה עוד: "השיח בנושא הוא קבוע אצלנו, זה לא התחיל היום אלא לפני כשבועיים. אנחנו קוראים לקחת אחריות, להיבדק ולהקפיד על ההנחיות ועל הבידודים. אנחנו נורא מבקשים לראות אותנו כקבוצה מגוונת של אנשים ולא לשים איזושהי תווית על אדם מסוים. אלה דברים מאוד חשובים לנו ברוח ההומניסטית שלנו".
- כמה זה מתסכל שברוב המדינה יש תחושה שהקורונה מאחורינו וביישוב שלכם זה שונה? "תסכול? אני כרגע לא עסוקה בלהיות מתוסכלת. אני עסוקה בלנסות שכולנו ביחד נתמודד עם הדברים והדבר החשוב לנו זה הבריאות של ילדינו, של הקהילה והמשך הפעילות של בית הספר ובשביל זה אנחנו פועלים. גם הבריאות הנפשית חשובה לנו". בן צבי מניחה שיש הורים שחוששים לשלוח את ילדיהם לבית הספר.

"הרבה שכבות בבידוד"

שתי תלמידות בשכבת ט' סיפרו כי הוריהן התחסנו, אולם לדברי אחת מהן: "זה קצת מלחיץ, יש עכשיו את המוטציה ההודית שמצאו פה, ועכשיו יש התפרצות ממש גדולה פה בבית הספר שלנו והרבה שכבות בבידוד. אנחנו לא מפחדות לבוא לבית הספר כי לרוב אנחנו עם מסכות בכיתה וגם המורים שומרים על המסכות. אנחנו קצת חוששות, אבל מאמינות שזה יעבור".
הגר פרי-יגור, ראש המועצה, אמרה בהתייחסה לנושא כי "לפני שבוע בערך נודע לנו על חולה מאומת, ילד מאומת לקורונה ואמרנו 'אוקיי, מקרה בודד'. למחרת היו לנו שישה מקרים ואחרי עוד יום היו לנו 12 מקרים. באותו הרגע, כשאנחנו מדברים על שמונה ימים, העמדנו ניידת דיגום כאן בבית ספר שבילים, וכעבור יום ויומיים ראינו שזה מדלג לבית ספר נוסף.
"אני ערה לשיח הציבורי ואני רואה את הכותרות ואת הדרמה, אבל בואו נעמיד את הדברים בפרופורציה. 42 מאומתים נכון להיום, לפני 72 שעות היינו 50 מאומתים. כלומר, זה סוג של קרב בלימה כזה שכבר מתחיל להראות את העקומה כלפי מטה.
"נכון, התלווה לנו היום אלמנט נוסף, וריאנט הודי נכנס. יש לנו 13 כיתות בבידוד, צריך גם על זה לשים זרקור כי זה אמנם 13 כיתות בבידוד, אבל 260 כיתות ביישוב לא בבידוד ושלושה גני ילדים שנמצאים בבידוד לעומת 73 גני ילדים שלא נמצאים בבידוד אז בסוף בסוף בסוף כשאתה מסתכל על 42 מאומתים זה 0.09% מאוכלוסיית פרדס חנה-כרכור".
2 צפייה בגלריה
בית ספר שבילים בפרדס חנה כרכור שהתגלו בו חולים מאומתים בוריאנט ההודי
בית ספר שבילים בפרדס חנה כרכור שהתגלו בו חולים מאומתים בוריאנט ההודי
"זה מתחיל להראות את העקומה כלפי מטה"
(צילום: עידו ארז)
פרי-יגור טוענת כי לא נמצא דופי בהתנהלות המועצה. "אין כאן עניין של טעות, זה מצב שקיים בכל הארץ. שמענו הבוקר מנציגי 'מגן ישראל' שמדובר על 40 מקרים בארץ של הווריאנט ההודי, חמישה מהם בבתי ספר. כן, יש מקרה גם פה וזה בסדר, נתמודד איתו. אני לא מקלה ראש מצד אחד, אבל מצד שני חייבים להכניס שפיות למערכת, חייבים להכניס פרופורציה ולהסתכל על הנתונים. אני מקווה שזה מקרה בודד".
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שיגרה היום מכתב למנכ"ל המשרד על הצורך הדחוף בדיגום נרחב בבתי הספר שבהם אותר הווריאנט ההודי. "חשוב לציין שבבתי הספר האלה הייתה לאחרונה התפרצות שהובילה לגילוי וכעת נדרשת בחינה נרחבת יותר כדי לזהות תחלואה חבויה ולמנוע את התפשטות הנגיף", נמסר. במשרד הבריאות האשימו את משרד החינוך בחוסר שיתוף פעולה בנושא הדיגום.
במקביל, לפי נתוני משרד החינוך שפורסמו בצהריים עולה כי בכל מערכת החינוך יש נכון לעכשיו 484 תלמידים ו-23 עובדי הוראה מאומתים לקורונה. 37 מהם בגני הילדים, 174 בבתי הספר היסודיים, 273 בבתי הספר העל יסודיים וחמישה בחינוך המיוחד.
מנתוני משרד החינוך עולה כי מדובר בצניחה של 66% בשיעור התלמידים המאומתים במערכת החינוך מאז סיום חופשת הפסח. ב-29 באפריל הראו נתוני התחלואה כי מספר התלמידים המאומתים לנגיף עמד על 1,452, ומספר עובדי ההוראה המאומתים עמד אז על 112.