איסמעיל ערפאת, שבעלה של אחותו ואחייניתו, חליל ונאדין עווד, נהרגו כאשר טיל נפל בחצר בית המשפחה בכפר הלא מוכרז דהמש ליד לוד, מרגיש שהמדינה הפקירה אותם. משפחת היזמי מפתח תקווה עדיין לא מעכלת את החוויה שעברה, לאחר שהרקטה שפגעה בבניין גרמה לנזקים כבדים.
תמיר בן עמי מגבעתיים ומשפחתו, יחד עם שאר דיירי הבניין, ישנים כבר שבועיים במלון שהעירייה מממנת. בזמן זה בעלי המקצוע פועלים לתיקון ההרס שהרקטה שפגעה במקום גרמה. משפחתו של יהושוע מונטנגרו מבאר שבע, שביתה ספג פגיעה ישירה, נאלצו לשכור מכספם דירה לשנה.
10 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
(צילום: AFP)

"עד עכשיו אנשים באים לנחם", סיפר ערפאת, "עכשיו אנחנו במלחמה עם המדינה לפיצוי על הבית". לצד האב והבת שנהרגו, נזקים גדולים נגרמו במקום - שתי המכוניות המשפחתיות של המשפחה נשרפו כליל, ונהרגו גם שבעה כבשים ותשעה טלאים.
"מי שנותר מהמשפחה שגרה בבית הזה נודד עכשיו בין בתים אחרים של קרובים", סיפר הדוד, "המדינה הודיעה לנו שהיא תפצה אותנו על המכוניות, אבל לא על הכבשים והטלאים ולא על הבית. אפילו מיגונית לא הביאו לנו".
בני המשפחה שניצלו עדיין מנסים להיכנס לבית מדי פעם, ולהציל זיכרונות. "אני עדיין לא מצליח לעכל את זה" שיתף ערפאת, "לנאדין היו חלומות והיא כבר לא תחיה, לא תגשים אותם. החליטו על הפסקת אש, אבל הכול נשאר כמו שהיה ומי שמת מת. אז בואו, תמצאו פתרון מדיני. אני מקווה שהמדינה תתעשת ושיכירו בנו". יש לציין כי תושבי הכפר דהמש, שכאמור אין לו מעמד רשמי, סיפרו כי ועדת התכנון והבנייה מנעה מהם לבנות מקלטים שהיו יכולים להציל את חייהם של חליל ונאדין עווד.

"יצאנו מהממ"ד וראינו שהלך הבית"

משפחת היזמי מפתח תקווה עדיין לא מעכלת את החוויה שעברה לאחר שהרקטה שנפלה ופגעה בביתם שברחוב חנה סנש גרמה להרס רב. ארנונה בת ה-64 סיפרה: "לא נפגענו פיזית, אבל נפשית כן. הכול הלך". בתה מעיין שחזרה: "הם נכנסו לממ"ד וברגע שיצאו ראו שאין להם בית".
10 צפייה בגלריה
הבית של משפחת היזמי בפתח תקווה
הבית של משפחת היזמי בפתח תקווה
בית משפחת היזמי בפתח תקווה
(באדיבות המשפחה )
10 צפייה בגלריה
הבית של משפחת היזמי בפתח תקווה
הבית של משפחת היזמי בפתח תקווה
"הכול הלך". הבית בפ"ת
(באדיבות המשפחה )
עוד שיתפה ארנונה: "שמענו את האזעקה, ובעלי ואני נכנסנו לממ"ד. ואז היה פיצוץ. מההדף דלת הממ"ד נפתחה ועפו רסיסים על כל הבית. במזל לא נפגענו מהם. כשיצאנו מהממ"ד ראינו שאין בית - נזקים בכל מקום, במטבח ובסלון, במקלחת. הטלוויזיות הלכו, גם מכונת הכביסה והמייבש, הסלון, המזנון, המקרר, הכול הלך".
הרקטה שנפלה בין הבניינים זרעה הרס בדירות רבות. "כשיצאנו החוצה ראינו גם את השריפה בחוץ", המשיכה, "המכוניות נפגעו - גם הרכב שלנו הלך. עברנו טראומה מאוד קשה והיא עדיין לא נגמרה - כי אנחנו לא בבית. ניצלנו בנס ולא נפגענו פיזית, אבל נפגענו נפשית ואנחנו עדיין פגועים".


בשלב זה ההורים שוהים אצל בתם מעיין. "כל החיים השתנו לנו", היא סיפרה, "הלך להם הבית, אי אפשר לשתות בו קפה אפילו. פתאום הם צריכים לארוז את מה שנשאר ומה שאפשר ולעבור לגור במקום אחר, כשבזמנים רגילים הנכדים מתארחים שם. הסברנו לילדים מה קרה, גם להם קשה. הם הולכים לישון מפוחדים. וההורים, מחוץ לבית הם שומרים על אופטימיות. כשהם מגיעים לבית ההרוס הפצעים נפתחים וקשה להם מאוד".
הבת ציינה לטובה את הסיוע שהמשפחה מקבלת: "כולם עוזרים לנו, באוכל, בגדים, הכול. ראש העיר הפתיע אותנו לטובה. הגיעו כבר אנשי מס רכוש והחלו לאמוד את הנזקים. עברנו פיגוע רציני".
משפחת היזמי, כמו משפחות נוספות שביתם נפגע בלחימה, ממתינה לשיפוץ הבניין ולקבלת פיצוי על הרכוש שאבד."אין בית, אין איפה לגור וצריך להתארח, אין רכוש, אין מכונית, אין כלום", אמרה הבת. "התחלנו תקופה קשה שאנחנו לא יודעים מתי היא תסתיים, מתי הם יוכלו לחזור הביתה".

"מסתובבים כמו נוודים לזמן לא ידוע"

לפני כשבועיים, באחד המטחים הכבדים שנורו למרכז הארץ, טיל נפל ופגע בבניין בן שלוש קומות ברחוב שינקין בגבעתיים. תמיר בן עמי ומשפחתו, יחד עם שאר דיירי הבניין, פונו מהמקום בזמן שמהנדסי העירייה, בעלי מקצוע וכוחות ההצלה, אמדו נזקים והחלו בתיקונים כדי לאפשר לדיירים לשוב לבתיהם בהקדם האפשרי.
10 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבניין בגבעתיים
פגיעה ישירה בבניין בגבעתיים
ההרס: פגיעה ישירה בבניין בגבעתיים
(צילום: עיריית גבעתיים)
10 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבניין בגבעתיים
פגיעה ישירה בבניין בגבעתיים
"ישנים במלון כבר שבועיים". דיירי הבניין בגבעתיים
(צילום: עיריית גבעתיים)

"אנחנו כבר כמעט שבועיים ישנים במלון שהעירייה מממנת", סיפר בן עמי, "לקחנו איתנו דברים שאנחנו צריכים למחייה שלנו, אבל זה לחיות על מזוודה". תמיר, אשתו ושתי בנותיו מחכים לדעת מתי יוכלו לשוב לביתם.
"אנחנו עדיין לא יודעים מתי נוכל לחזור", אמר, "עד עכשיו עשו עבודות אלומיניום שדרשו הרבה עבודה, והשבוע יתחילו ממש את השיפוץ. אנחנו נישאר במלון לפחות עוד חודש. הבנות שואלות מתי חוזרים הביתה, והסברנו להן את המצב. אנחנו מקווים שזה לא ייקח יותר מדי זמן".

10 צפייה בגלריה
גרשון פרנקו, נהרג ברמת גן
גרשון פרנקו, נהרג ברמת גן
גרשון פרנקו, נהרג ברמת גן
(צילום: שאול גולן)
10 צפייה בגלריה
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
עוד מנזקי הפגיעה ישירה ברמת גן
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
הרס ונזק מפגיעה ישירה ברמת גן
(צילום: gettyimages)
ימים ספורים לאחר מכן נפל טיל במרכז הכביש ברחוב קרניצי פינת הרצל ברמת גן. גרשון פרנקו נפגע מהרסיסים - ונהרג. הוא סבל ממוגבלות שבגינה לא התאפשר לו להגיע למקלט.
נזקים רבים נגרמו לשמונה בניינים סמוכים, ובעיריית רמת גן פינו עשרות תושבים - חלק למלון רמדה הסמוך וחלק למכבייה, שם לא מעט מהם שוהים עד היום. שעות לאחר הנפילה כבר הגיעו שמאים לאמוד את הנזק, וכמה ימים לאחר מכן הגיעו קבלנים כדי להתחיל בעבודה. עם זאת עדיין לא ברור מתי הדיירים יוכלו לשוב לביתם.

"לא קיבלנו שקל ממס רכוש, שכרנו דירה לשנה"

יהושוע מונטנגרו, בן 20 מבאר שבע, סיפר על הנזקים שנגרמו לביתו בעקבות פגיעה ישירה של רקטה בימי המבצע, ועל התסכול שהוא ומשפחתו חווים מול ההשלכות.
10 צפייה בגלריה
הבית שנפגע
הבית שנפגע
(צילום: חוסיאס מונטנגרו)
10 צפייה בגלריה
הבית שנפגע
הבית שנפגע
ההרס בבאר שבע
(צילום: אלי אלקסלאסי)
"עדיין לא קיבלנו כסף ממס רכוש, אפילו לא שקל, ושכרנו דירה מהכסף שלנו. אותו דבר לגבי תשלום על הובלה וניקיון הבית שנפגע כולו", אמר. לדבריו, נאמר להם שתיקון הנזקים יימשך כארבעה חודשים - "אבל אף אחד לא רוצה להשכיר לכמה חודשים, אז שכרנו דירה לשנה".
על מצב הבית סיפר: "בנוסף לכל הנזק, הייתה גם הצפה. הכול פשוט הוצף. הגיעו שמאים מטעם המדינה, אבל אחד לא אומר לנו כלום. אין לנו תמונה ברורה של הנזק. אנחנו קיבלנו עזרה מהרבה חברים, גופים אחרים, אבל מבחינת מס רכוש - אנחנו 'יושבים להם על הראש' אבל לא מקבלים מהם אפילו טלפון אחד. אני רודף אחריהם, מתקשר ארבע וחמש פעמים ביום. אני לא יודע מה מידת העומס שלהם, יש כל כך הרבה פגיעות ואולי אין להם זמן להתעסק בהכול ובכולם".
ברשות המסים הגיבו לטענותיו של מונטנגרו: "נציגי מס רכוש מלווים בשמאי הגיעו לבית משפחת מונטנגרו ובמסגרת הפיצויים אושר להם דיור חלופי, הועבר להם התשלום עבורו והם עודכנו בעניין. בהמשך, מהנדס מטעם הרשות יבחן את הדרך הנכונה לשיקום הנכס, ולאחר בדיקה מעמיקה האורכת מספר שבועות יוחלט על אופן הטיפול".