ביממה השנייה למבצע "חוק וסדר", שנועד להביא לדין את המתפרעים ברחבי הארץ בשבועות האחרונים, נעצרו אתמול (שלישי) עוד 91 חשודים בהפרות סדר, אחזקת אמצעי לחימה ותקיפות שוטרים. בסך הכול, מאז תחילת המבצע, נפתחו כ-300 תיקים פליליים לחשודים. פשיטות המשטרה מתמקדות בשורת יישובים בארץ – מהצפון, דרך המרכז וירושלים - ועד הנגב, שם נרשמו התפרעויות קשות של תושבים בדואים. מנגד, בחברה הערבית זועמים על המבצע – ומאיימים בהמשך יציאה להפגנות.
8 צפייה בגלריה
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
(צילום: דוברות המשטרה)
בירושלים, שם החלו ההתפרעויות האלימות בסרטוני הטיק-טוק, נערכת מדי יום הערכת מצב שבה מתקיים מעקב יום יומי אחר העצורים, ואלו שעדיין על הכוונת. ניצב-משנה אבי כהן, מפקד ימ"ר ירושלים, אמר ל-ynet שהשוטרים מתמקדים במסגרת המבצע בעיר העתיקה, בשכונת שייח ג'ראח ובמזרח ירושלים ככלל. "אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם השב"כ", הוא סיפר. "אנחנו קשובים מאוד למה שקורה ברשתות החברתיות ומנסים להגיע למי שמצלם ומופיע".
הוא מנה את האירועים בשבוע האחרון בגזרתו, בהם גם תקיפת השוטר בהר הבית, ואמר שיש עוד סרטון אחד או שניים שהמשטרה שמה לה למטרה את המצולמים בהם. "אנחנו מנסים לנטר את הסרטונים, שיוצרים חיקויים. חייבים לשים את היד ולקטוע את המעגל הזה", הוא הדגיש. "אנחנו רואים שלאט לאט העצימות של הסרטונים יורדת, אבל תמיד יהיה בקצה אירוע שברגע שניחשף אליו זה יהיה כבר מאוחר מדי. אנחנו פועלים להחזרת ההרתעה".

8 צפייה בגלריה
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ביפו
שוטרים ביפו. 150 דו"חות תנועה
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
מבצע חוק וסדר בתחנת עירון
מבצע חוק וסדר בתחנת עירון
על גג בית בוואדי ערה. "שיתוף פעולה עם שב"כ"
(צילום: דוברות המשטרה)
לצד זאת, במשטרה הכניסו לפעילות במבצע גם את אגף התנועה שפשט על יפו. יותר מ-150 דו"חות תנועה ניתנו לנהגים בגין מה שהגדירו במשטרה עבירות חמורות, ובהן נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה ללא הוצאת רישיון מעולם, שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, חציית צומת ברמזור אדום ועבירות נוספות. ביפו נעצר אתמול גם אחד מהדרושים לחקירה מאירועי הפרעות.
בצפון ובמחוז חוף נעצרו בסך הכול יותר מ-125 חשודים ביומיים האחרונים. השוטרים גם החרימו כלי נשק ואמצעי לחימה אחרים, כמו גם בקבוקי תבערה. מפקד משטרת נצרת, ניצב-משנה אלי סילוק, אמר כי מטרת המשטרה היא למצות את הדין עם הפורעים רעולי הפנים שיידו אבנים לעבר שוטרים, הציתו אש, חסמו צירים ו"גרמו להפחדה של אזרחים שנשארו בבית", כלשונו.
8 צפייה בגלריה
שוטרי משטרת ישראל במחוז הצפוני עצרו שלושה חשודים בגין נסיון לינץ בשוטר מג"ב
שוטרי משטרת ישראל במחוז הצפוני עצרו שלושה חשודים בגין נסיון לינץ בשוטר מג"ב
חיפושים בבית בצפון
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ברהט
מבצע חוק וסדר של משטרת ישראל ברהט
אחרי הפעילות בבית ברהט: אנשי מג"ב ישבו בחצר הבית
הוא סיפר שגם בנצרת מתקיימת פעילות משותפת עם שב"כ. "המטרה שלנו יחד, בשימוש באותן טכנולוגיות, להגיע אל כל אותם פורעים ולהביא אותם אל מאחורי סורג ובריח", הוסיף סילוק.
בתוך כך, במשטרה הודיעו אמש כי צעיר בן 18 ונער בן 16, שניהם ערבים, נעצרו בעכו בחשד שהיו מעורבים בתקיפת תלמידי בית ספר בעיר. המעצר הגיע אחרי פוסט שפורסם ברשתות החברתיות ובו תוארה התקיפה.

התושבים הערבים: "המשטרה רוצה לנקום"

בחברה הערבית הביעו זעם בתגובה למבצע המשטרתי. תושבת הצפון סיפרה על יחס משפיל מצד המשטרה, בעוד אחרים טענו כי נעצרו לשווא.
אסאלה מנסור, תושבת מג'ד אל-כרום שליד כרמיאל, סיפרה כי התבקשה להתייצב במשטרה ללא הזמנה כתובה, ובהמשך קיבלה שיחות טלפון שבהן נאמר לה כי אם לא תגיע יישלחו לביתה כוחות. "הלכתי לתחנה ואזקו אותי בידיים וברגליים. השאירו אותי שבע שעות. כשנכנסתי לחקירה שאלו אותי על ההפגנות ואמרו 'את כאן כי השתתפת בהפגנה לא-חוקית שהייתה בה זריקת אבנים'", היא אמרה.

8 צפייה בגלריה
אסאלה מנסור תושבת מג'ד אל כרום
אסאלה מנסור תושבת מג'ד אל כרום
אסאלה מנסור מחוץ לתחנת המשטרה. "זכותי להפגין"
"השבתי שזכותי להפגין אבל לא נגעתי בשום אבן. בהמשך הודיעו לי שאני עצורה ושייקחו אותי לכלא. המעצר היה מיותר. הכול כדי להפחיד אותנו שלא נשתתף בהפגנות, למרות שזכותנו לצאת להפגין". בהמשך, סיפרה מנסור, היא נשאלה על-ידי שוטר אם היא רוצה להשתחרר לביתה או להישאר, והיא כדבריה השיבה לו "תעשה מה שבא לך", ולאחר מכן שוחררה.
יזן עאבד, תושב נצרת, סיפר גם הוא שנחקר בעקבות הפגנה שבה יודו אבנים. "הגיעו כמה שוטרים כשישנתי בשעות הבוקר ולקחו אותי לתחנה. נשאלתי על הפגנה מסוימת שהיו בה מיידי אבנים ופגיעה ברכוש. אחרי שבדקתי מצאתי שלא הייתי בבית אלא בעבודה. הם עיכבו אותי בלי שעשיתי כלום", הוא אמר. "ככל הנראה המשטרה עוצרת על ימין ועל שמאל, לא מעניין אותם אם העצורים קשורים או לא".
8 צפייה בגלריה
יזן עבאד תושב נצרת
יזן עבאד תושב נצרת
"עוצרים על ימין ועל שמאל, הייתי בעבודה". יזן עאבד
8 צפייה בגלריה
איבראהים אלבחירי תושב רהט אשר אחיו ובן דודו נעצרו
איבראהים אלבחירי תושב רהט אשר אחיו ובן דודו נעצרו
אלבחירי. "השוטרים ישבו בחצר כמו אורחים. רק היה חסר שיזמינו כבש"
איבראהים אלבחירי, תושב רהט, סיפר שלביתו הגיעו שוטרים רעולי פנים, והחלו לחפש בו. "עצרו את אח שלי ואת בן דודי על רקע ההפגנות שהיו אמנם בתאריך שדיברו עליו, אבל שני העצורים לא היו בהפגנות", הוא אמר. "מה שמצחיק הוא שלאחר החיפוש השוטרים יצאו וישבו בחצר הבית כמו אורחים. רק היה חסר שיזמינו כבש. הם מתייחסים בצורה גזענית ואלימה ורוצים לנקום בכל אחד. אני בטוח שאחי ובן דודי ישתחררו בסוף ויתגלה שההר הוליד עכבר".
מוקדם יותר אתמול קיימה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מסיבת עיתונאים. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, טען שהממשלה מנסה להצית מחדש את גל הפרעות. "מטרתה של ההסלמה בהתנהלות הממשלה אחרי שהעניינים כבר נרגעו היא להביא לעימות נוסף", הוא אמר.

ברכה טען שהמהומות היו "הפגנה פוליטית לגיטימית", כלשונו: "אנחנו לא יכולים לשבת בשוויון נפש עם המדיניות של עקירת אנשים מבתיהם בשייח ג'ראח, אנחנו לא יכולים לראות מצב שבו רבי קומות נופלים על יושביהם. המחאה שלנו היא אזרחית ולאומית, אנחנו חלק מהעם הפלסטיני".
פורסם לראשונה: 23:20, 25.05.21