3 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ימסור היום (חמישי) בשעה 14:45 שעון וושינגטון (21:45 שעון ישראל) את נאום מדיניות החוץ שלו ממחלקת המדינה בוושינגטון. בנאום שבו תשתתף גם סגנית הנשיא קמלה האריס יפרוס ביידן את עקרונות מדיניות החוץ שלו בשורה של נושאים ובהם גם איראן, הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועוד שורה ארוכה של נושאים.
15 ימים לאחר שנכנס לבית הלבן, ביידן עוד לא מצא זמן להתקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו, בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהתקשר אליו שלושה ימים לאחר שנכנס לבית הלבן ב-2016. ייתכן שביידן יתקשר לנתניהו היום או מחר, אך אם הוא לא יעשה זאת לפני נשיאת הנאום זאת כבר תהיה אמירה מצד וושינגטון שהיא פחות מתעניינת במה שיש לראש הממשלה הישראלי לומר, במיוחד כשאת כל המסרים שלו בנושא האיראני הוא כבר השמיע בפומבי.

בישראל יש מחלוקת האם ביידן מבייש את נתניהו או שפשוט צריך להתרגל לזה שהנשיא החדש הוא לא טראמפ ושאפשר לשכוח מהקרבה האינטימית בין שני המנהיגים. בזמן כהונת טראמפ זכתה ישראל ליחס באמת יוצא דופן בכל קנה מידה והממשל ממש לקח אותנו בחשבון בכל דבר כמעט שהוא היה מעורב.
עכשיו נבחר ממשל שההבטחות שלו לציבור היו בתחום המאבק בקורונה, תיקון הנזקים לכלכלה לעסקים, מאבק בשינויי האקלים והתחרות עם סין. עם כל הכבוד ליושבים בציון, המזרח התיכון לא בסדר היום של האמריקנים.
הבית הלבן עוסק גם בסוגיה האיראנית, אבל רק מפני שאין ברירה ובשל העובדה שהרפובליקה האיסלאמית ממשיכה להשתולל בהפרות. גורמים בוושינגטון העבירו איתותים ורמזים לירושלים שלפיהם ברגע שהנשיא ביידן יתחיל בשיחות עם מנהיגי המזרח התיכון - הם ייתנו לנתניהו את הכבוד להיות המנהיג הראשון.
3 צפייה בגלריה
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
המנהיג העליון של איראן חמינאי
(צילום: AFP)
יש הטוענים שהממשל החדש נותן לנתניהו להזיע בכוונה. הם יודעים שיש לו בחירות בקרוב ולא משתוקקים לעזור לו, במיוחד על רקע משקעי העבר. ההתבטאויות הישראליות נגד חזרה להסכם הגרעין ודברי הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לא ממש תרמו לבניית האמון.
אבל כאשר מסתכלים על רשימת המנהיגים העולמיים שביידן כבר התקשר אליהם – קשה שלא להגיע למסקנה שמישהו בבית הלבן פשוט לא סופר את נתניהו. רק הלילה ביידן שוחח עם מנהיגי דרום קוריאה ואוסטרליה. קדמו לכך שיחות שלו עם מנהיגי קנדה, מקסיקו, בריטניה, רוסיה, גרמניה, צרפת ונאט"ו.

האמריקנים הבטיחו שיתייעצו עם בנות הברית של ארה"ב בנושא הסכם הגרעין כולל עם ישראל, והם מקיימים את הבטחתם אף על פי שעדיין לא התקיימה אותה שיחת טלפון חשובה בין נתניהו לביידן.
עם זאת, חשוב להדגיש שישראל וארה"ב כן מקיימות שיחות בדרגי עבודה בנושא הסכם הגרעין עם איראן ונושאי מזרח תיכון שבהן ירושלים מציגה את הדאגות שלה. השיחות האלה מתקיימות רק בזום בגלל מגבלות הקורונה. האמריקנים עוד לא החליטו אם להתחיל לקיים פגישות פנים אל פנים.
עד עכשיו שר הביטחון בני גנץ שוחח עם מזכיר ההגנה החדש לויד אוסטין, שר החוץ גבי אשכנזי שוחח עם מזכיר המדינה אנטוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת שוחח עם מקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן.
3 צפייה בגלריה
גנץ. לא יאפשר לנתניהו למנות פרויקטור שיעקוף את מערכת הביטחון
גנץ. לא יאפשר לנתניהו למנות פרויקטור שיעקוף את מערכת הביטחון
גנץ. לא יאפשר לנתניהו למנות פרויקטור שיעקוף את מערכת הביטחון
(צילום: קובי קואנקס)
עמדתה של ישראל נשמעת, אבל לא בטוח שהיא תוכל ממש להשפיע על הגישה האמריקנית. בארה"ב שועטים חזרה להסכם הגרעין, גם אם מבטיחים לנסות לשפר אותו בהמשך. בינתיים, האיראנים מקשיחים עמדות ומבהירים שלא יסכימו לכל שינוי.
ראש המוסד יוסי כהן צפוי להגיע החודש לוושינגטון, ולפי התוכנית הוא צפוי להיפגש עם שורה ארוכה של גורמים שבהם יציג את המידע המודיעיני הישראלי על ההפרות האיראניות. בינתיים נתניהו אמור למנות פרויקטור שירכז את המגעים עם ארה"ב וגורמים נוספים בקהילה הבינלאומי בנושא האיראני. גנץ הודיע לו שלא יאפשר לו למנות פרויקטור כזה אם בכוונתו לעקוף את מערכת הביטחון.