6 צפייה בגלריה
מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
חשד שמאזינים לו. מנכ"ל תנובה אייל מליס יוצא מחקירה בלהב 433
(צילום: טל שחר)
ארבע שנים של האזנות סתר, ויירוט מסרונים ומיילים: ל-ynet נודע כי האזנות הסתר של המשטרה בפרשת השחיתות שנחשפה השבוע, ושבמסגרתה נעצרו בחשד לשוחד עוזריו הקרובים של שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן ונחקרו גם בכירים בתנובה - החלו כבר בשנות 2017.
6 צפייה בגלריה
מוטי בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב
מוטי בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב
עדכן את מנכ"ל פוליסי על הנעשה בישיבת ועדת סימון המזון. בבצ'יק בזמן החקירה בלהב 433
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
תנובה רצתה לחבר בינו לבין ליצמן. ח"כ אלאלוף
תנובה רצתה לחבר בינו לבין ליצמן. ח"כ אלאלוף
תנובה רצתה לחבר בינו לבין ליצמן. ח"כ אלאלוף
(צילום: גיל יוחנן)
6 צפייה בגלריה
בניין חברת פוליסי בתל אביב
בניין חברת פוליסי בתל אביב
הבניין שבו שוכנת חברת פוליסי בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
אחת השיחות שמעניינות מאוד את חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה היא זו שהתנהלה בין בכירה בתנובה לבין מנכ"ל חברת הלובינג "פוליסי" ארז גיל-הר, שנעצר אף הוא. השיחה נסובה בין היתר על הצורך של תנובה לחבר בין יו"ר ועדת הבריאות דאז ח"כ אלי אלאלוף לבין שר הבריאות באותה תקופה, יעקב ליצמן. "צריך לקשור את הקצוות ביניהם", נאמר בשיחה.
חוקרי יאח"ה חושדים כי שיחה זו, כמו רבות אחרות, מעידות על הקשר שניסו לרקום בתנובה על מנת לקדם בין היתר את ביטול הסימון האדום בגבינות הצהובות במסגרת רפורמת המזון.
גם היום אחר הצהריים נחקר יועצו הקרוב של ליצמן מוטי בבצ'יק במשרדי יאח"ה, והחוקרים צפויים לעמת אותו עם ההקלטות החדשות. בפרשה נעצר גם מנחם גשייד, ששימש לפני כן כעוזרו של ליצמן.
6 צפייה בגלריה
מנחם גשייד
מנחם גשייד
מנחם גשייד
(צילום: כיכר השבת)
מיכל רוזנבויםמיכל רוזנבויםצילום: אלעד מלכה

כאמור, האזנות הסתר משתרעות על פני ארבע שנים. במשטרה מעריכים כי בשלב מסוים גם בתנובה הבינו שייתכן ומישהו בוחן אותם מקרוב. הוכחה לכך הייתה בין היתר בחשש של מנכ"ל החברה אייל מליס כי מאזינים לו ומקליטים אותו.
החשש הזה הוביל לכך שלתנובה הגיעה חברת חקירות מיוחדת, שבדקה בלשכתו של מליס אם אין בה מכשירי הקלטה והאזנה, כולל במכשירי הטלפון שלו ובמחשב. מליס עצמו נחקר השבוע בחשד שנתן שוחד למקורבי ליצמן.
עו"ד אילן סופרעו''ד אילן סופר
חוקרי המשטרה מנסים לבדוק מול החשודים לשם מה הם היו צריכים להיות בקשר כה אינטנסיבי. כך למשל, הם יירטו בין היתר SMS שבו עדכן בבצ'יק את ארז גיל-הר מתוך ועדת סימון המזון על הנעשה בישיבה ועל כך ששוחח עם בכירים בתנובה.

6 צפייה בגלריה
אבי דנציגר
אבי דנציגר
גם הוא נעצר בפרשה. אבי דנציגר
(צילום: עמית שעל)
עורכי הדין של החשודים - אילן סופר, מיכל רוזנבוים, עמית חדד ואייל בסרגליק - ממשיכים להכחיש את החשדות, ואמרו כי נכון לעכשיו לא הוצג חומר חדש שמבסס את חשד המשטרה.

עורך דין אייל בסרגליקעורך דין אייל בסרגליק צילום: ליאת מנדל

שניים מהעצורים בפרשה הם כאמור מוטי בבצ'יק, עוזרו בהווה של השר יעקב ליצמן, ומנחם גשייד, יועצו לשעבר. על פי החשדות, קיבל בבצ'יק שוחד שהועבר לעמותות חרדיות על מנת שיקדם הקלות בסימון חלק מהמוצרים. בין היתר, כדי שמוצר גבינה צהובה של חברת תנובה שיועד לסימון "שומן רווי בכמות גבוהה" ו"נתרן בכמות גבוהה", לא יסומן כך. בסופו של דבר, הסימון יצא לפועל.
במסגרת החשדות שנחשפו, שוטרי יאח"ה פשטו על המטה החדש של תנובה והחרימו מסמכים רבים, שכן שוק הגבינות הצהובות עומד לכאורה במרכז הפרשה. מפרטים שהגיעו לידי ynet עולה כי החקירה החלה כבר בשנת 2017 וכי המשטרה האזינה במשך תקופה ארוכה לחלק מהמעורבים. מלבד העצורים שהוזכרו נעצר גם מנכ"ל חברת התרופות רוש ישראל אבי דנציגר.