מתחילת חקירת פרשת השחיתות שבה מעורבים לפי החשד איש סודו של שר הבריאות לשעבר ליצמן, מוטי בבצ'יק, ובכירים בתנובה ובחברות תרופות, סימנו ביחידה הארצית לחקירות הונאה את א' בתור הדמות שיכולה לספר להם מה באמת התרחש בתוך תנובה.
א' החזיקה בתפקיד בכיר מאוד בענקית המזון, ואת עבודתה שם היא סיימה בטונים צורמים, אחרי ויכוח עם המנכ"ל אייל מליס. כבר ברגע הראשון הציעו החוקרים ל-א', ששמה אסור לפרסום, להפוך לעדת מדינה. "יש לנו הקלטות, אנחנו יודעים שאת לא ממש קשורה", הם אמרו לה ‑ וביקשו פרטים על "קופת התרומות" שנמצאת באחריות המנכ"ל.
3 צפייה בגלריה
א'
א'
א' שאותה מנסים לגייס כעדת מדינה
(צילום: עמית שעל )

3 צפייה בגלריה
אייל מליס
אייל מליס
פלש לתחומי אחריותה. מנכ"ל תנובה אייל מליס
(צילום: אוראל כהן)
בין שלל תפקידיה הייתה א' אחראית על הקשר עם הגורמים הרגולטוריים הקשורים לתנובה. הפיצוץ, כך על פי העדויות, הגיע לאחר שהמנכ"ל פלש לתחום אחריותה וניהל שיחות מאחורי גבה עם גורמים פוליטיים בכירים. זמן קצר לאחר מכן היא סיימה את עבודתה בתנובה, אך המשיכה לקבל שכר עוד כמה חודשים. במשטרה הבינו כבר אז שמשהו ככל הנראה חרק ביחסי העבודה והם התחילו "לשבת" עליה ולאסוף חומרים. וכך, בעוד שאר הבכירים בתנובה זומנו למתן עדות פתוחה, את א' זימנו חוקרי יאח"ה לחקירה באזהרה. בין היתר היא אמרה לחוקרי המשטרה כי התרומות היו תחת חסותו של מנכ"ל תנובה, וכל תרומה שניתנה עברה את כל האישורים הנדרשים.
בינתיים מתברר כי התרומה הגבוהה ביותר הייתה בסכום של 35 אלף שקל. בנוסף, בידי המשטרה עדויות על תרומות שניתנו למוסדות שונים ולגמ"חים בדמות של קרטוני חלב ומוצרי חלב אחרים. מי שהעבירו את המוצרים היו עובדות הכפופות למנכ"ל מליס.
חוקרי יאח"ה מתמקדים באירוע שקדם לחוק הסימונים על מוצרי הגבינה הצהובה של תנובה, שאותו ביקשו בתנובה לדחות. בחברה טוענים כי העובדה שמשרד הבריאות לא אישר את ההקלה בסופו של דבר היא ההוכחה שלא ניתנו פה כספי שוחד. מלבד זאת, לחוקרי יאח"ה הגיע מידע על הקלות נוספות הקשורות למפעלים נוספים של תנובה, גם מצד משרדי ממשלה אחרים, ובעיקר משרד אחד של שר בכיר מאוד שסייע לחברה בהטבות ענק. גם באירוע הזה "מככבת" א', שהייתה קשורה לרגולציה בתחום ואף הייתה בקשר עם נציגי אותו משרד ממשלתי ויודעת על ההטבות שקיבלה תנובה בסך עשרות מיליוני שקלים. סנגורה של א', עו"ד אייל בסרגליק, הכחיש גם אתמול את החשדות המיוחסים לה בדבר קבלת שוחד וטען: "למרשתנו אין כל קשר לחשדות ושמה שורבב לפרשה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד טל שפירא, עו"ד אייל בסרגליק ועו"ד איתן לירז
עו"ד טל שפירא, עו"ד אייל בסרגליק ועו"ד איתן לירז
עורכי הדין טל שפירא, איתן לירז ואייל בסרגליק
(צילום: צביקה גולדשטיין, ליאת מנדל, אייל טואג)
בתוך כך נודע שבמשטרה מתקדמים בחקירת פרשת שוחד נוספת, הקשורה ליועץ נוסף של ליצמן, מנחם גשייד, ולחברת התרופות "רוש". על פי חשד המשטרה, רוש העניקה לגשייד סכום שנע סביב 15 אלף שקל בחודש עבור ייעוץ. החוקרים הציגו למנכ"ל חברת רוש, אבי דנצינגר, הקלטות משיחות עם גשייד וטענו כי סכומי הכסף היו בעצם כספי שוחד לקידום ענייני החברה במשרד הבריאות. גשייד ודנצינגר טענו מנגד כי מדובר בחוזה העסקה שעבר את כל האישורים המשפטיים ושנועד לעזור לחברה לחדור לשוק החרדי. עו"ד איתן לירז, המייצג את חברת רוש, ועו"ד טל שפירא המייצג את גשייד הכחישו כל קשר לפעילות פלילית בין השניים.