בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר חמש שנות מאסר בפועל על ליאון בגיו, מארגן מסיבת הטבע בנגב שבה התמוטטה ומתה החיילת טוהר דוד בת ה-19 באוגוסט 2017. בגיו, שהורשע בהמתה בקלות דעת, ייאלץ לשלם להורי החיילת פיצוי בסך 100 אלף שקל. מארגן המסיבה השני, שלמה פשרל, שהורשע בגרימת מוות ברשלנות, ירצה מאסר של שנה וחצי בפועל ויפצה את המשפחה ב-30 אלף שקל.
השופט יובל ליברדו קבע כי השניים דאגו להזמין למסיבה תקליטן עם מערכת הגברה ומכרו את הכרטיסים, אך לא דאגו לדבר הבסיסי ביותר, דאגה לבריאות המבלים, בשל קיום המסיבה בשטח לא מאושר. "מדובר בהתנהלות קשה וחמורה", אמר השופט וציין כי בגיו - שהחל לפנות את דוד - ראה את מצבה והחליט להחזיר אותה לשטח המסיבה בתקווה שתתאושש.
"מחלוף שעות שלא חלה הטבה במצבה, לא ניאותו לפנות אותה עד אשר הנאשם השלישי בפרשה, שזוכה, דרש שיפנו אותה", אמר השופט. ליברדו ציין כי מדובר היה בסיכון בלתי סביר שניתן היה למנוע אותו בכמה הזדמנויות, שכן חלפו ארבע שעות מהפינוי הראשון ועד לפינוי השני של החיילת. "עיכוב הפינוי של המנוחה ששכבה בטנדר בשטח ודאי הסב לה סבל - ועל כך עליו לתת את הדין", אמר.
3 צפייה בגלריה
ליאון בגיו ושלמה פשרל
ליאון בגיו ושלמה פשרל
ליאון בגיו ושלמה פשרל
(צילום: חיים הורנשטיין)
ליבדרו פתח את דבריו בציטוט מאחד הנאומים המוכרים ביותר של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. "לאחת הבעיות הכואבות אצלנו יש שם פרטי ושם משפחה. 'יהיה בסדר'. צירוף המילים הוא בלתי נסבל. מאחורי שתי המילים האלה חבוי כל מה שלא בסדר. ה'יהיה בסדר' מלווה אותנו זמן רב. יהיה בסדר, אותה קריצת עין ו'סמוך עליי', הוא סממן לחוסר סדר ומשמעת. אווירת החפיף היא נחלת רבים בישראל. 'יהיה בסדר' פירושו שהרבה מאוד לא בסדר".
השופט קבע כי ישנה חשיבות להרתעת הרבים. "דבריו הנוקבים של ראש הממשלה המנוח רבין לפני 30 שנה טרם הופנמו", אמר ליברדו. "תרבות ה'סמוך' עוד מפעפעת בנו בתאונות עבודה ובכביש, באירועים פרטיים ובאירועים ציבוריים שמסתמיים בנסיבות טרגיות. הם ארגנו מסיבה ללא אישורים ולא דאגו לצוות רפואי ולאמבולנס. חשבו שיהיה בסדר. בגיו חשב שיהיה בסדר. אווירת החפיף, בדיוק כפי שתואר בדבריו של רבין.
"כדי להילחם בתרבות הזו נדרשת ענישה משמעותית", הוסיף השופט. "תופעת מסיבות הטבע היא תופעה רווחת והסיכון לציבור הוא משמעותי. יש להרתיע מארגני מסיבות להיערך, בעיקר מבחינה רפואית. כדי ליהנות ממסיבות יש לקיימן בהתאם לדין. מי שמבקש לחסוך בעלויות צריך לדעת שיהיה צפוי לענישה מחמירה".
מהעדויות השונות עולה שטוהר הייתה בת אהובה ברוכת כישרונות ורצון לתרום לחברה. כמה קשה לקבל שטוהר שיצאה לבלות עם חברותיה סיימה את חייה כך. כולי תקווה שבסיום המשפט תמצא המשפחה נחמה".

זיכוי הנאשם השלישי

בית המשפט זיכה באפריל השנה את הנאשם השלישי, עומרי חיון, מעבירה של המתה בקלות דעת. חיון, שהציג את עצמו כסטודנט לרפואה וחובש, אמר לפי כתב האישום שהוגש נגדו כי אין צורך לפנות את דוד לבית חולים - והציע למארגני המסיבה להותיר אותה בצל. לעומת זאת, בגיו הורשע אז כאמור בהמתה בקלות דעת ופשרל הורשע בגרימת מוות ברשלנות.
הפרקליטות, באמצעות עו"ד אליזבט ברנר-אברהם, ביקשה לגזור על בגיו תשע שנות מאסר פחות בפועל ופיצוי משמעותי למשפחת המנוחה. על פשרל ביקשה הפרקליטות לגזור 28 חודשי מאסר. "התוצאה הטרגית קשורה באופן ישיר למעשי הנאשמים", ציינו בפרקליטות. "הם לא דאגו מבעוד מועד לשירותים רפואיים. הם לקחו סיכון בלתי סביר והכול כדי לחסוך בכסף וממניעים כלכליים. חיילת בת 19 הגיעה למסיבה וחייה הסתיימו בטרם עת בשל התנהלות הנאשמים".
3 צפייה בגלריה
אברהם וויויאן דוד
אברהם וויויאן דוד
ויויאן ואברהם דוד. הוריה של טוהר
(צילום: חיים הורנשטיין)
ויויאן דוד, אמה של טוהר, אמרה בשלב הטיעונים לעונש הנאשמים: "במשך חמש שנים אנחנו מקפידים להגיע לכל הדיונים. כל פעם שנכנסנו לבאר שבע, עברנו דרך אותו מקום ארור של גבעות גורל. עברנו דרך סורוקה. וכל פעם שעברנו שם, הטראומה חזרה וצפה לנו ועלו לנו תמונות מאותו היום. אבל היה לי ברור שאגיע, בטוב וברע.
"אני חושבת שקולה של טוהר לא נשמע באולם הזה. אי אפשר לשמוע אותו. ואני כאמא שלה רוצה להשמיע את הקול שלה, את הקול של המשפחה ואת הקול שלי. טוהר הייתה ילדה מדהימה, כישרונית, מתוקה. היא רצתה להתגייס לחיל האוויר. היא אהבה לצייר, אהבה בישול ומוזיקה. רידדו אותה רק לעניין הסמים או לא סמים, כשיש כאן אדם שלם, יש כאן את הבת שלי. כל היופי וכל הטוהר, כל הפוטנציאל הלך בשעות של זוועה, וכאב ובסבל. המוות של טהר הרס את כל המשפחה שלנו".
הנאשמים מצידם ביקשו מבית המשפט להתחשב בהם. בגיו אמר: "חמש שנים שאני חי את זה, הולך לישון עם זה בלילה ובאמת כואב את זה". פשרל לקח אחריות ואמר: "אני מאוד כואב את כאב המשפחה, גם בתור אבא. אני חזרתי בתשובה. עזבתי את מסיבות הטבע והדברים שהכי אהבתי לעשות. אני מצטער שלא הייתי מספיק אחראי לבדוק שאכן יש אמבולנס בשטח".