בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה מחמת הספק בצהריים (שלישי) את עומרי חיון מהמתה בקלות דעת של החיילת טוהר דוד שהתמוטטה ומתה במסיבת טבע בדרום באוגוסט 2017. חיון, שהציג עצמו כסטודנט לרפואה וחובש, אמר לפי כתב האישום שאין צורך לפנות את דוד לבית חולים - והציע למארגני המסיבה להותיר אותה בצל. חלק מבני המשפחה של דוד נטשו את הדיון בזעם אחרי ההחלטה.
במקביל, בית המשפט הרשיע את אחד ממארגני המסיבה, ליאון בגיו, בהמתה בקלות דעת - העבירה שיוחסה לו בכתב האישום. מארגן המסיבה השני, שלמה פשרל, הורשע בגרימת מוות ברשלנות. בית המשפט קבע בהכרעת הדין כי השניים "היו מודעים למעשיהם ולמחדליהם".
3 צפייה בגלריה
טוהר דוד
טוהר דוד
טוהר דוד. שעות של פרכוסים
3 צפייה בגלריה
שלמה פשרל, עמרי חיון  וליאון בגיו
שלמה פשרל, עמרי חיון  וליאון בגיו
פשרל, חיון ובגיו. זיכוי למוכר הכרטיסים, הרשעות למארגני המסיבה
(צילום: חיים הורנשטיין )
ויויאן ואברהם, הוריה של טוהר, הביעו אכזבה מהכרעת בית המשפט. "אנחנו יודעים ששלושתם אשמים באופן מלא", אמרה האם. "אנחנו חמש שנים מגיעים לכאן לבית המשפט, ובסוף אחד יוצא זכאי מחמת הספק, כשאנחנו יודעים במאה אחוז שהיא נשמה את הנשימות האחרונות אצלו ביד. זו ילדה שהלכה לרקוד וליהנות, ובסוף מצאה את מותה ושלושתם אשמים באותה המידה".
האב אברהם אמר: "אנחנו נפנה לפרקליטות כדי לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. במשך חמש שנים באנו לכל הדיונים, מאוד קיווינו ששלושה יורשעו. אנחנו מודים לשופט שמצא שני אשמים, אבל לא נעשה צדק עם המקרה של טוהר. הייתה עוולה מאוד גדולה במסיבה, אנחנו חווינו עוולה בתוך בית המשפט ובהחלט לא נעשה צדק. אם זאת הייתה אחותו, הוא לא היה מעז 'לשמור' עליה ארבע שעות. זאת ממש הריגה וזה חורה לנו, אנחנו המומים מההחלטה הזאת".
בסוף 2018 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד בגיו, פשרל וחיון בגין הריגה, אולם עם כניסתו לתוקף של תיקון לחוק העונשין, שונה סעיף העבירה להמתה בקלות דעת. לפי כתב האישום, בגיו ופשרל ארגנו את המסיבה ללא רישיון, ולא שכרו שירותי אמבולנס או צוות רפואי שיעמוד בכוננות ויגיש עזרה רפואית. חיון עבד כמוכר כרטיסים במסיבה. בכתב האישום תוארה הגעתה של טוהר בשעה 04:00 בבוקר עם חבר. כעבור שעתיים נטלה איתו סם, ככל הנראה אסיד, ולאחר מכן הלכה לרקוד – והתמוטטה על רחבת הריקודים.
טוהר פרכסה ודם יצא מפיה. בליינים אחרים ניסו לסייע לה, ובגיו ופשרל הגיעו למקום והרחיקו אותה מהרחבה. הם הבינו שמצבה חמור, ובליינים אחרים אמרו להם שיש לפנותה בדחיפות לבית החולים. הם העלו אותה לטנדר בשעה 6:10 אך חזרו לאחר שחיון, שהציג עצמו כסטודנט לרפואה וחובש, אמר לפי כתב האישום שאין צורך לפנותה ושיחנו את הרכב בצל. מצבה של טוהר המשיך להידרדר, אבל רק בשעה 10:30, כשחיון הבחין שאין לה דופק, ביקש מבגיו להזמין אמבולנס ולפנותה. היא טופלה בבית החולים סורוקה אך כעבור יומיים הלכה לעולמה.
"השלושה לקחו סיכון בכך שהשאירו אותה במקום ולא פינו אותה לאורך כל הזמן. ההחזרה של המנוחה לשטח והשארתה שם לאורך כל כך הרבה זמן מצביעה על נטילת סיכון בלתי סביר שהביא לתוצאה הטרגית", אמרה התובעת עו"ד אליזבט ברנר אברהם מפרקליטות מחוז דרום בשלב הסיכומים במשפט. היא ציינה כי יש פער בהתנהלות של השלושה, דבר שלדבריה אמור לבוא לידי ביטוי בענישה.
מנגד, סנגוריהם של הנאשמים, עו"ד סוזי שלו, רועי אטיאס ועינב יתח ומשה יוחאי, ביקשו לזכות אותם מהעבירה שייוחסה להם. עו"ד שלו טענה כי לבגיו לא הייתה חובה חוקית לעזור ולפנות את טוהר. "הוא האמין שהמנוחה עשויה לחזור לעצמה ולעמוד על הרגליים ושהמצב שלה הפיך", הוא אמר.
עו"ד יוחאי, המייצג את חיון, טען כי "כל מי שראה אותה מתמוטטת צריך להיות מורשע בהמתה בקלות דעת. אם לא היה מטפל בה אף אחד לא היה עושה לו שום דבר".
מהעדויות בתיק עלה כי הנאשמים הטילו את האחריות על החברים של טוהר. "היא באה עם אנשים שנטשו אותה שמה", סיפר פשרל בחקירתו במשטרה, שעה שהחוקרים האשימו אותו כי לא פינה את טוהר בזמן לקבלת טיפול רפואי. "מי שהביא אותה יודע יותר טוב מכולנו מה קרה שמה, מי שנטש אותה לכלבים אותו אתם צריכים לחפש, הוא יודע יותר טוב מכולנו או היא. חברות שלה או הידידים שלה שבאו איתה יודעים יותר טוב מאיתנו. לא קל לראות בחור המתמוטטת ומי שבא איתה נטש אותה, ממש ככה".
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין
עורכי הדין
עורכי הדין יתח, יוחאי, שלו ואטיאס
(צילום: תומר פלד, טל שחר, חיים הורנשטיין, מתוך אלבום משפחתי )
י', חברו של חיון, סיפר כי הגיע לנקודה שאליה פינו את טוהר, מרחק כ- 200 מטרים מהמסיבה, ושם הבחין בטוהר ששכבה בטנדר, קשורה בידיים כי השתוללה. "היא הייתה חצי קשורה, במצב של פרכוסים, כמו רעידות כאלה. העיניים שלה תיקתקו והיא הייתה נרגעת לכמה דקות ואז שוב הייתה מפרכסת בקטע היסטרי. לי זה לא היה נראה תקין שהם שומרים עליה שם והצעתי לפנות אותה לבית חולים. אחד מהשניים שהיו עם עומרי אמר לי שאני מגזים ואמרתי אוקיי צודק יכול להיות שאני לחוץ. בכל זאת הצעתי לקחת אותה לבית חולים לפני שאני נוסע".