המשבר הדיפלומטי בין ישראל לספרד, בעקבות דבריו של ראש הממשלה הספרדי שביקר אתמול (יום ו') במעבר רפיח, הולך ומחריף. אחרי שישראל האשימה את פדרו סנצ'ס במתן רוח גבית לטרור, וזימנה את השגרירה הספרדית לשיחת נזיפה, משרד החוץ הספרדי זימן בתגובה את השגרירה הישראלית, רודיקה רדיאן, לשיחת נזיפה בתחילת השבוע הבא.

3 צפייה בגלריה
מעבר גבול רפיח
מעבר גבול רפיח
ההצהרה של סנצ'ס ודה קרו במעבר רפיח
(צילום: Photo by AFP)
סנצ'ס וראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, הגיעו אתמול לביקור שנועד להביע תמיכה בישראל. השניים ביקרו בקיבוץ בארי ונפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהקרין להם חלק מסרטון הזוועות של דובר צה"ל. לאחר מכן סנצ'ס ודה קרו עברו למצרים, וביקרו במעבר רפיח שבגבול עזה. בנוסף לפגישה עם נתניהו נפגשו סנצ'ס ודה קרו גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפגש עם מנהיגי ספרד ובלגיה
בנימין נתניהו נפגש עם מנהיגי ספרד ובלגיה
נתניהו נפגש עם מנהיגי ספרד ובלגיה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בהצהרה במעבר רפיח אמר סנצ'ס כי ישראל מפרה את החוק הבינלאומי, ומבצעת הרג חסר הבחנה בעזה. סנצ'ס כינה את המצב בעזה "הטרגדיה הגדולה ביותר בעידן המודרני", ויחד עם עמיתו הבלגי קרא להפוך את הפסקת האש הזמנית לקבועה. בישראל זעמו על הדברים, ושר החוץ אלי כהן הנחה לזמן את שגרירי ספרד ובלגיה לשיחת נזיפה חריפה.
שר החוץ כהן אמר כי "אנחנו מגנים את הטענות השקריות של ראשי הממשלות של ספרד ובלגיה, אשר נותנים רוח גבית לטרור. ישראל פועלת לפי הדין הבינלאומי ונלחמת בארגון טרור רצחני וגרוע מדאעש, שמבצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. אנחנו נחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש עד לחיסול שלטון החמאס ברצועת עזה ושחרור כל החטופים".
3 צפייה בגלריה
פגישת פדרו סאנצ'ס, אלכסנדר דה קראו, ו אבו מאזן
פגישת פדרו סאנצ'ס, אלכסנדר דה קראו, ו אבו מאזן
בנוסף לנתניהו, המנהיגים נפגשו גם עם אבו מאזן
(צילום: EPA /ALAA BADARNEH / POOL)
מלשכתו של נתניהו נמסר כי ראש הממשלה "מגנה בתקיפות את דברי ראשי ממשלות בלגיה וספרד על כך שלא הטילו את האחריות המלאה על הפשעים נגד האנושות שביצע חמאס, שטבחו באזרחינו ומשתמשים בפלסטינים כמגן אנושי".
הכותרות הראשיות בעיתוני ספרד התייחסו היום למשבר הדיפלומטי עם ישראל. "בזמן שישראל חיכתה לבני הערובה שלה, סנצ'ס פתח במשבר", נכתב בכותרת של העיתון אל-מונדו. העיתון אל-פאיס דיווח על "האשמות של ישראל נגד סנצ'ס, בגין ביקורת על הרג אזרחים", ובעיתון לה-רזון נכתב כי "ישראל מאשימה את סנצ'ס בתמיכה בטרור בעזה". העיתון ABC כתב: "ישראל מאשימה את סנצ'ס בתמיכה בטרור ואלברס (שר החוץ) עונה שזה לא מקובל".