ראש הממשלה בנימין נתניהו הדף אמש (שבת) את האשמותיו של שר הביטחון בני גנץ על מידור מערכת הביטחון מההבנות על מכירת ה-F-35 לאיחוד האמירויות: "האמת פשוטה - לא הייתה הסכמה, לא הייתה התניה. היא ניתנה רק אתמול לאחר מו"מ ממושך על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה.
"בעקבות הבטחת היתרון האיכותי של צה"ל והבטחת העליונות הצבאית של ישראל במרחב, רק אתמול נתנו את הסכמתנו לעסקה הזו", הבהיר נתניהו. "לכן אמירתו של גנץ חסרת בסיס. זה לא מבוסס על שום אמת".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ו בני גנץ
בנימין נתניהו ו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ ממשיכים להתכתש על מכירת ה-F-35 לאמירויות
(צילום: אלעד מלכה)
גנץ מיהר להגיב: "מערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה". עוד אמר גנץ: "לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקני".
לדברי נתניהו, ההסכם עם סודן הוא "עוד צעד לשלום היסטורי". הוא הבטיח כי "יהיו עוד מדינות". הוא ציין כי "משלחת ישראלית תצא בימים הקרובים להשלמת ההסכמים". הצהרה זו באה יממה לאחר ההודעה על הנורמליזציה ביחסי ישראל-סודן.
"ההסכמים טובים לביטחון ישראל ולכיס שלה. אנו משנים את מפת המזרח התיכון. הדבר יחסוך שעות וכסף של טיסות - מזרחה ומערבה. מדובר בשינוי המצב. ישראל הייתה מבודדת לגמרי. אני אומר כבר עכשיו: יהיה עוד מדינות. זה לא מזל, זה לא מקרי, זו תוצאת מדיניות ברורה. ישראל הייתה מבודדת לגמרי. היא מתחברת לכל העולם. במקום שישראל תבודד, איראן מבודדת. במקום שישראל תחליש עצמה, אנו מחזקים עצמנו. גם בכלכלה גם בביטחון, בשלום בתעופה בתיירות. בהכול".
נתניהו ומנהיגי סודן עבד אל-פתאח אל-בורהאן ועבדאללה חמדוק שוחחו ודנו ב"תהליך ההיסטורי שעוברת סודן לדמוקרטיה", ועל קידום השלום באזור.
שלשום טראמפ הזמין עיתונאים לחדר הסגלגל בזמן שיחה טלפונית עם נתניהו, ועקץ את יריבו הדמוקרטי: "ביבי, אתה חושב שג'ו המנומנם (כינויו של ביידן) היה עושה עסקה כזו? אני לא חושב", אמר טראמפ בשיחה ששודרה בשידור ישיר לכתבים. נתניהו שנשמע מובך השיב: "אה, ובכן, אדוני הנשיא, אני יכול להגיד לך דבר אחד - שאנחנו מעריכים את הסיוע בכינון שלום מכל אדם בארה"ב". נתניהו שהביע תמיכה פומבית בלתי מסויגת בטראמפ לאורך השנים האחרונות נשמע זהיר בשיחה זו לנוכח האפשרות של מהפך בבחירות בארצות הברית.
הוא נשאל במסיבת העיתונאים בקריה על דברי טראמפ ותשובתו לנשיא: "התמיכה הדו מפלגתית חשובה מאוד לישראל, גם רפובליקנים וגם דמוקרטים. לא תמיד הסכמתי עם המדיניות, אך תמיד פעלתי איתם".
בעניין הקורונה, אמר נתניהו: "ירדנו מרמת תחלואה שנמוכה מרוב מדינות אירופה. גרמניה עברה אותנו, אוסטריה". לדבריו, "אם התחלואה תרד, ההגבלות יירדו. אם התחלואה תעלה, ההגבלות יעלו. נעשה מה שצריך. אציע העלאה דרמטית של קנסות למי שלא יכבד את הוראות הממשלה ומשרד הבריאות. צריך לשים את הפוליטיקה בצד ואת ישראל בראש. לכל יריביי אני אומר - עכשיו צריך להתמקד רק בערבות הדדית ובאחריות".

נתניהו: לא נגד מכירת F-35 לאמירויות. גנץ: המו"מ הוסתר ממני

ביום שישי, על רקע ההגעה להסכם נורמליזציה עם סודן, חודשיים לאחר החשיפה של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" והציוץ של נתניהו לפיו "מדובר בפייק ניוז מוחלט", נמסר בהודעה רשמית מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ כי ישראל "לא תתנגד למכירת מערכות אמריקניות מסוימות לאיחוד האמירויות".
מלשכת גנץ נמסר בתגובה חריפה כי המו"מ למכירת נשק מתקדם היה ידוע לגורמים שמעורים במשא ומתן עם איחוד האמירויות - אך הוסתר ממערכת הביטחון וממנו. "פעלתי להבטיח את מימוש ההסכם ואת שמירת היתרון האיכותי של ישראל", הוסיף גנץ.
בלשכת ראש הממשלה הגיבו ואמרו: "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים כבר שנים את ה-F-35, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. הדיונים עם ישראל התקיימו רק בחודש האחרון בין משלחת משרד הביטחון והפנטגון, ורק לאחר חתימת הסכם השלום".
פורסם לראשונה: 20:10, 24.10.20