נאום הרמטכ"ל אביב כוכבי אתמול (רביעי) במסדר הכנפיים על חשיבותו של הלוחם בצה"ל – "'הטובים לסייבר' זה מסר שמשקף אובדן ערך. הטובים הם אלה שמוכנים לסכן את חייהם" – הוא סוג של נאום מכונן.
הנאום הזה מגיע בשיאו של משבר כוח אדם בצבא, משבר שבו התלכדו זו לזו מספר מגמות שליליות: ירידה במספר המתגייסים, ירידה חריגה במוטיבציה לשירות קרבי, והעדפה של הצעירים להתגייס ליחידות הטכנולוגיות – בדגש על מערך הסייבר – בין היתר בדחיפת ההורים, כדי להשיג עם שחרורם בגיל 24 כרטיס כניסה מצוין לשוק העבודה הפרטי, כזה שיסדר אותם בחיים האזרחיים.
אל מול כל אלו, הגיע אתמול הרמטכ"ל והציג לציבור את המציאות האמיתית, את המשמעות האמיתית של שירות בצבא ואת האופן שבו מתנהל הצבא בשטח. "מי שצועד בטור החרישי ולוכד את הרוצחים בלב כפר פלסטיני – אלו הלוחמים", הוא אמר. "מי שפרוס לאורך הגבולות ומסכל חדירות – אלו הלוחמים. מי שחוצה שבוע אחר שבוע את גבולות המדינה וטס לתקוף אמצעי לחימה של אויבנו – אלו הלוחמים".
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בטקס סיום הקמת המכשול סביב גדר רצועת עזה
אביב כוכבי בטקס סיום הקמת המכשול סביב גדר רצועת עזה
אביב כוכבי
(צילום: רועי עידן)
ההתבטאויות המפורשות והנחרצות הללו של כוכבי כוונו לא רק אל הוריהם של בוגרי קורס הטיס שהאזינו לו, אלא גם לאוזני הציבור בבית – ואולי במיוחד אלו שנחשפים למסע הציד שעורכות חברות ההייטק השונות אחר בוגרי מערך הסייבר הצה"לי, במטרה לצרפם מוקדם ככל הניתן. לא במקרה הוא בחר להתייחס לאותו שלט פרסומת בהרצליה, שבו במסגרת מאמצי הגיוס של חברת ההייטק נטען כי "הטובים לסייבר", על משקל המשפט המיתולוגי "הטובים לטיס".
"לא, לא, זאת טעות", הבהיר הרמטכ"ל. "המסר המגולם בשלט עמוק יותר מכפי שהוא עשוי להיראות, והוא משקף אובדן דרך ופגיעה בערכים אצל חלק מהאוכלוסייה. המסר נאמר לפעמים בהומור, לפעמים בציניות ולפעמים במעשים, והוא מחלחל ומחליש את יסודות החברה וסדר העדיפויות הדרוש לה".
החלשת יסודות החברה, לא פחות. ולכן, רצה כוכבי אתמול להבהיר כי הטובים הם קודם כל הלוחמים – למרות הפוטנציאל הכלכלי הגלום בשירות ביחידות הטכנולוגיות, וכמובן מבלי לזלזל בתרומתם הרבה של משרתים אלו לביטחון המדינה. "אבל הטובים", הבהיר מפקד הצבא, "נמדדים בראש ובראשונה בנכונות שלהם לתרום למדינה, לסכן את חייהם כדי להגן על אנשים אחרים".
2 צפייה בגלריה
שלט החוצות אליו התייחס כוכבי בנאומו במסדר הכנפיים
שלט החוצות אליו התייחס כוכבי בנאומו במסדר הכנפיים
השלט שהצית את המחלוקת
האמירות הללו חשובות מאוד, אך קשה להתעלם מכך שהן מגיעות מאוחר, מאוחר מדי. כוכבי עצמו, בעת שכיהן כראש אמ"ן, היה זה שהכניס לשיח את התואר "לוחם סייבר". בתוך המטה הכללי התנהלו אז קרבות עזים בינו לבין מפקד זרוע היבשה דאז האלוף סמי תורג’מן, שקבל על המונח הזה וטען שהוא פוגע בלוחמים האמיתיים. וכתוצאה מכך, אכן בוטל השימוש במונח "לוחם סייבר".
בנוסף, מעבר לכך שנאומו זה של כוכבי הגיע מאוחר מדי, ניתן לומר עליו גם שהוא מעט מדי – כאשר מציבים אותו אל מול הדאגה ללוחמים ולרווחתם. כדי לעודד מוטיבציה לשירות קרבי צריך היה מזמן להעלות את שכר הלוחמים, גם אם משרד האוצר גורר רגליים. לצד זאת, כבר מזמן היה צריך לשפר את מצבם של המטבחים הצה"ליים, כדי לדאוג ללוחמים לחדרי אוכל מכובדים ולארוחות עשירות. ומעבר לכך, היה צריך לטפל מזמן במערך ההיסעים של החיילים – שיוצאים ביום ראשון וחוזרים בחמישי באוטובוסים וברכבות ללא מקומות ישיבה. בגזרה הזו, אגב, צריך לומר שרואים שיפור בשבועות האחרונים.
הנושא האחרון שמחייב טיפול הוא גיבוי ללוחמים: העובדה שלוחמי מג"ב נשלחו לחקירת מח"ש אחרי שהרגו מחבל בירושלים לא מגבירה את המוטיבציה של הצעירים ללכת לשירות קרבי, וגם לא מסייעת להוריהם לתמוך בהם במהלך שכזה. לסיכום, הנאום של הרמטכ"ל כוכבי חשוב – אבל הוא היה יכול וצריך לפעול לטובת הלוחמים כבר בתחילת הקדנציה, ולא בשנה האחרונה שלו בתפקיד.