5 צפייה בגלריה
מוטי מור
מוטי מור
מוטי מור. חזר 13 שנה אחורה
הארכת מעצרם של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין ב-20 יום בטורקיה, אחרי שנעצרו בגין צילום ארמונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, גרמה למוטי מור, תושב רעננה, לנוע בסלון ביתו באי נוחות. החדשות מטורקיה בשלושת הימים האחרונים מעסיקות אותו וגם מחזירות אותו 13 שנים אחורה, לאוקטובר 2008, אז שהה במעצר בטורקיה 35 ימים.
מור בן ה-64 נכלא באנטליה בסיומו של טיול אופנועים. הוא ניסה לעלות לטיסה לישראל כשבמזוודתו אקדח ומחסנית מלאה כדורים. בניגוד לחשדות של הטורקים, מור, אב לשלושה, עלה לטיסה בנתב"ג עם חמישה חברים כשהאקדח שהוחזק ברישיון הושאר במזוודה בטעות. בדרכו ארצה התגלה האקדח בנמל התעופה הטורקי, ומור נעצר במקום – ונלקח לחקירה.

"המעצר שלי הוא טראומה לא פשוטה", תיאר בשיחה עם ynet. "למרות שעברו שנים, אני זוכר את זה כמו אתמול. הסיכוי שלי אז לחיות היה טוב יותר בגלל היחסים בין ישראל לטורקיה אז. למזלי, גם ישבתי עם פחות אסירים טורקים שהיו בטח הורגים אותי תוך 24 שעות".
"בהתחלה זה היה קשה ואפילו מאוד מאוד מסוכן", הוא שחזר. את בתי הכלא בטורקיה הוא מתאר כדבר שונה מאוד מבתי המלון המפוארים שבישראל מכירים. "אין שם הפרדה בין הכלואים. אתה יכול לשבת באגף עם רוצחים מצד אחד וגנבים מהעבר השני", הוא אמר. "אין להם גם תחזוקה בכלא, אם משהו מתקלקל אז זה לא עובד. אם מערכת המים התקלקלה אז אין מים ואם אין אוכל אז אין אוכל".
5 צפייה בגלריה
כלא סיליברי טורקי טורקיה איסטנבול
כלא סיליברי טורקי טורקיה איסטנבול
כלא באיסטנבול. אולרים וכלים אחרים מוברחים, אסירים רבים על אוכל
(צילום: shutterstock)
אף שעברו 13 שנה מאז שהעביר יותר מחודש בכלא הטורקי, מאמין מור שדבר לא השתנה. הוא תיאר אגפים קטנים של עד 21 אסירים, שמקבלים רבע סיר אוכל ביום ומעט מים דרך אשנב הדלת. על האוכל והמים, לדבריו, האסירים רבים כדי לשרוד. "יש אולרים בכלא וכלי לחימה אחרים שמוברחים פנימה, ואסירים רבים שם על אוכל. לעיתים אנשים גם נרצחים", הוא סיפר.
מור, שהגיע לטיול ההוא עם כסף, הצליח להסתדר בכלא בזכותו, וגם מאחר שבאגף שלו כמעט ולא היו אסירים טורקים. "בשביל לשרוד שם בשלב הראשון אתה צריך לקנות אוכל ומים באמצעות הקנטינה שמוכרת אותם במחירים גבוהים. בעזרתם צריך לשחד אנשים ולקרב אותם, כך שתיצור לעצמך חבורה. אני הצלחתי להפוך אסירים לשומרי הראש שלי כי החלפתי חבילת סיגריות בשישיות מים. לקחתי בקבוק אחד לעצמי ואת חמשת הנוספים חילקתי לחמישה אסירים", סיפר.
5 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
נטלי ומורדי אוקנין. הופרדו בכלא
(מתוך פייסבוק)
אותם חמישה אסירים, לדבריו, היו אז ג'ודאים מקזחסטן שנעצרו אחרי שנקלעו לקרב אגרופים בפאב מקומי עם חבורת שוטרים. "כשנתתי להם מים הם שאלו אותי במה הם יכולים לעזור. הסברתי להם שאני צריך שישמרו עליי – ואני אביא להם אוכל ומים", הוא סיפר.
שבועות ספורים לאחר שכרת ברית עם הקזחים, הגיע לכלא סוחר סמים גיאורגי שנאשם ברצח ועמו שני אסירים שהפכו לעוזריו. בשלב מסוים, ניסה הגיאורגי את מזלו בריב. "קראו לו מורט. הוא נכלא ל-15 שנה ויום אחד אמר לי 'תעשה לי תה, תדליק לי סיגריה, תביא לי את כל הכסף שלך ואז תלך לנקות את השירותים'", הוא שחזר. "אני עניתי לו שאני מוכן להדליק לו סיגריה בתנאי שנשב לכוס תה יחד".
5 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
מצלמים כרגיל. במגדל שבו צילמו הישראלים את ארמון ארדואן
(צילום: יואב זיתון)
5 צפייה בגלריה
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה ששלחה נטלי לאחותה, ארמון ארדואן מסומן בעיגול
התמונה שנשלחה למשפחה על-ידי נטלי אוקנין. הארמון מסומן בעיגול
רועה הצאן הגיאורגי הסכים. כשישבו לשיחה, הוציא מור לפתע עט מהכיס. "אחד משומרי הראש שלי עמד לידי ואמרתי לו 'תשמע. אתה יכול להרוג אותי אבל אז תשב יותר זמן בכלא. יש גם סיכוי שאקדים אותך ואנעץ בך את העט. ובכל מקרה, תצטרך לעבור את שומר הראש שלי'". בסופו של דבר, סיפר מור, השיחה סייעה – ורועה הצאן עוד למד איך לנסות לצאת מהכלא מהר יותר בהתנהגות טובה.
מור לבסוף השתחרר בתשלום של 250 אלף שקל, שלדבריו, חלק גדול ממנו הופנה לשוחד. למורדי ונטלי אוקנין הוא מציע לשכור עורך דין בכיר בטורקיה. "כסף והרבה שוחד יכול לשחרר מהכלא", הוא הוסיף. "הם צריכים לפמפם את זה בתקשורת וצריכים להכין את הרקע שלהם – למה הגיעו לטורקיה, למה הם לא מרגלים. הם חייבים להסביר שזה אמבוש טורקי כדי לפגוע בישראל, והכי חשוב – לפעול מהר, כי אחרת הם יישכחו שם".