נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון הביע אמש (שלישי) דאגה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לנזק הכלכלי שיכול להיגרם מהמהפכה המתוכננת במערכת המשפט, והיום כבר היה מי שדאג לתקוף אותו. "איפה היה הנגיד כשיאיר לפיד העביר שטח ימי של מדינת ישראל בשווי מיליארדים ללבנון? איפה היה נגיד בנק ישראל כשגורשו יהודים מבתיהם בתקופת הגירוש? איפה הוא היה בהחלטות אחרות שקיבלו ממשלות ישראל?", תהה ח"כ דני דנון (הליכוד) ב-ynet radio. חברת מפלגתו, ח"כ טלי גוטליב, הייתה אף נחרצת יותר באולפן ynet: "אני חושבת שהוא חצה כל גבול והוא צריך לזכור את תפקידו. הנגיד איננו קשור לרפורמה במערכת המשפט - אין לו את הכלים או את הידענות להתמודד בכלל עם הרפורמה".
לדברי דנון, שתקף את הנגיד על ימי ההתנתקות - אף שבאותם ימים שימש פרופ' אמיר ירון מרצה באוניברסיטת פנסילבניה, "צריך להפסיק עם ההפחדות והאיומים. על כל החלטה ממשלתית יכול לבוא נגיד בנק ישראל או כלכלן אחר ולהגיד שיש לה משמעויות עתידיות". עם זאת, הנגיד לא התייחס באופן כללי למשמעויות עתידיות בשיחתו עם נתניהו, אלא הביע דאגה שדירוג האשראי של ישראל עלול להיפגע ולרדת אם רפורמה משפטית רחבת היקף תצא לפועל.
5 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון ובנימין נתניהו
פרופ' אמיר ירון ובנימין נתניהו
"שוב כולם עסוקים בהפחדה מפנינו". נתניהו עם נגיד בנק ישראל
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
"אנחנו לא הונגריה, לגיטימי שנעשה שינויים במערכת המשפט". נתניהו ואורבן, ב-2019
(צילום: רויטרס)
"גם כשהליכוד חזר לשלטון אמרו שתהיה פה מפולת ותהיה פעילות מדינית נגדנו. ההפחדות האלה לא עובדות", אמר דנון. "אנחנו לא הונגריה, ולגיטימי שנבוא ונעשה שינויים במערכת המשפט. מה אתם רוצים? שנבוא לכנסת ונשקה את העציצים ובעוד עשר שנים שלטון השמאל יחזור?".
הנגיד, שחזר מוועידת קרן המטבע הבינלאומית בדאבוס, ביקש פגישה דחופה עם ראש הממשלה ואמר לו כי בעולם הכלכלי עוקבים בדאגה רבה אחר ההתפתחויות בישראל שעלולות לפגוע בהיבטים שונים של הדמוקרטיה. הנגיד הסביר כאמור כי מצב כזה עלול יהיה לפגוע בכלכלת ישראל, לגרום להורדת דירוג האשראי ולהרחיק חברות בינלאומיות מהשקעות בישראל.
5 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
"עם כל הכבוד להייטקיסטים ולפרקליטים, אין פה מגזר שהקול שלו נשמע יותר מהאחר". מחאת עובדי ההייטק, אתמול
(צילום: EPA)

על אף דבריו כבדי המשקל של הנגיד, ח"כ גוטליב שלחה מסר ברור לו ולעובדי ציבור נוספים שהביעו התנגדות לרפורמה: "אני אומרת לכל פקיד בכיר כאן במדינה - בהפגנה החשובה באמת קיבלנו למעלה משניים וחצי מיליון קולות. הבוחרים נתנו לנו מנדט להיות שופר עבורם ולהיטיב עם כלל אזרחי ישראל". לדבריה, "שוב כולם עסוקים בהפחדה מפנינו. אני לא עוסקת בנבואה ולא בסברות, אלא מסתכלת עובדתית. הנגיד הגיע לדבר על הרפורמה ואין לו זכות לדבר על כך, הוא לא מתעסק בעולם המשפטנות ולא מצוי בפרטים. אם הוא רוצה לומר משהו על הרפורמה, שיקשיב וילמד. כל מה שנמצא בבסיס ההפחדה הזו, זו העובדה שאנחנו מעזים לומר שיש כאן איזה שלטון סתרים בבית המשפט העליון שהוא לא נבחר ציבור".
על עובדת ציבור נוספת שהתנגדה לרפורמה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, לגוטליב יש עמדה ברורה: "חבל שחבריי מהממשלה לא שמעו בקולי ולא הצביעו להעברתה מתפקידה ביום שהממשלה הושבעה בכנסת. היא לא מתאימה". לדבריה, "היועמ"שית הפחידה את עם ישראל מפנינו ואמרה שאנחנו נפגע בדמוקרטיה. מי את גברת יועמ"שית שתגידי דבר כזה?".
חבר הכנסת גדעון סער השיב למתקפות על הנגיד: "עוד עובד ציבור מקצוען ומסור חוטף היום אש ממכונת הרעל הביביסיטית. היום תורו של נגיד בנק ישראל, שכזכור מונה לתפקידו על-ידי ממשלת נתניהו. ומה חטאו? שהזהיר, כמתחייב מתפקידו ואחריותו, מההשלכות הכלכליות האפשריות של השינוי המשטרי שמקדמת הממשלה. נתניהו פועל להשאיר אחריו ישראל חרוכה".
5 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
"היא לא מתאימה לתפקיד. הפחידה את עם ישראל מפנינו". היועמ"שית
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לקואליציה אני אומר - ההידברות היא חשובה". לוין ורוטמן במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי דנון, הרפורמה המשפטית מגובה "מבחינת תמיכה ציבורית", ועל המחאות השונות נגדה, בין היתר של עובדים בתעשיית ההייטק, אמר כי "עם כל הכבוד להייטקיסטים ולפרקליטים, הם הלכו להצביע ב-1 בנובמבר, והקול שלהם הוא כמו של הקול של חנוונים ונהגי מוניות ועובדים ברפת". לדבריו, "אין פה מגזר שהקול שלו נשמע יותר מהאחר. בסופו של דבר אנחנו קיבלנו מנדט לבצע שינויים".
על אף תמיכתו הברורה ברפורמה, דנון ציין כי "אנחנו פתוחים לשיח". לטענתו, "כרגע זה לא הולך למקום טוב. אני התבטאתי לגבי סגנון הדיבור והשיח שזה לא נכון ולא טוב שכל צד פוסל באופן מיידי את הצד השני. אני אומר לאופוזיציה - אתם לא תצאו כשכל תאוותכם בידכם. לא בכל רפורמה אנחנו נתקפל, באנו למשל. לקואליציה אני אומר - ההידברות היא חשובה".
"אני תמיד אמרתי שאפשר להרחיב את השיח, אם צריך עוד זמן ניקח עוד זמן", הסביר דנון את עמדתו. "אתה מגיע עם הצעה, ולא תמיד היא יוצאת בדיוק אותו דבר כמו שרצית - זו טבעה של חקיקה. שומעים דעות אחרות, עושים מחקר השוואתי עם עוד מדינות בעולם, שומעים מומחים, ובאמת בסוף אתה יכול לשנות חלק מהדברים. אני חושב שהגישה של הכול או לא כלום היא לא נכונה - הדבר הנכון הוא לבוא לכנסת מהמקום שאנחנו צריכים לעשות את השיח הזה".