צה"ל מבטל את מבחן הדפ"ר – ומאפשר בחינות מיון חוזרות: באגף כוח האדם יחלו החל מ-1 באוקטובר במבחני אדפטציה (התאמה) חדשים ומורחבים כחלופה לאבחוני הדירוג הפסיכוטכני הראשוני (דפ"ר), שהיו חלק מרכזי בציון ההתאמה שייקבע למיועד לשירות ביטחון (מלש"ב). ציון ההתאמה הסופי והחדש יחליף גם את הקב"א (קבוצת איכות), שיוך לקבוצות איכות באוכלוסייה ואמצעי שנוי במחלוקת שהיה נהוג בצבא במשך עשרות שנים ככלי מרכזי בקביעת שיבוץ החייל ליחידה ולתפקיד במהלך שירותו. יש להדגיש כי אבחוני הדפ"ר והקב"א לא יבוטלו לחלוטין, אך יעודכנו וישופרו.
2 צפייה בגלריה
לשכת הגיוס בתל השומר
לשכת הגיוס בתל השומר
לשכת הגיוס בתל השומר
לא אחת נטען כי הקב"א מעוותת ולא רלוונטית, וכוללת רכיבי אפיון ארכאיים שפוגעים בסיכויי ההשתלבות של נערים ונערות מהפריפריה או ממשפחות מרקע סוציו-אקונומי נמוך. במקביל, מלש"בים רבים נהגו לשלם אלפי שקלים למכונים פרטיים עבור "הכנה" לאבחוני הצו הראשון.
כחלק מהמהלך המהפכני רכש צה"ל תמורת כ-300 אלף שקל מאגר של 1,000 שאלות השמה חדשות ועדכניות ממכון ייעודי. בכך הוא צמצם משמעותית את הסיכוי להטיה בשאלות בעקבות מחקרים שבוצעו באכ"א. כמו כן יפיץ צה"ל שאלונים לדוגמה למלש"בים כדי שיוכלו להתכונן לאבחון בצו הראשון.
השאלונים יועברו ב"פושים" לסמארטפונים של המלש"בים שהורידו את אפליקציית מיט"ב (הבקו"ם) של צה"ל. בנוסף, בחודשים הקרובים יבוצע "יום המאה" גם לבנים, ולא רק לבנות, ככלי נוסף לקביעת ציון ההתאמה הסופי. יום המאה לבנים, שעיקרו יום השמה למלש"בים, ייערך תחילה למקצועות הלחימה.
בצה"ל יאפשרו החל מהשבועות הקרובים גם אבחונים חוזרים למלש"בים שיקבלו ציונים נמוכים ויבקשו להיבדק בשנית כדי לשפר את סיכוייהם להשתלב בתפקידים וביחידות איכותיות. בעבר צה"ל כמעט ולא אפשר לחזור על האבחונים שבוצעו בצו הראשון, כך שאם נער בן 16 הגיע לא במיטבו לאבחונים ביום נתון - אזי הציונים שקיבל לא שיקפו את יכולותיו, ונקבע לו שירות שלא תואם את כישוריו. גם התערבות והמלצה מטעם מנהלי בתי הספר של המלש"בים לאבחונים חוזרים תתאפשר ותקל את דרכו של המלש"ב לשיבוץ מדויק יותר.
2 צפייה בגלריה
מתגייסים בלשכת הגיוס בתל השומר. ארכיון
מתגייסים בלשכת הגיוס בתל השומר. ארכיון
מתגייסים בלשכת הגיוס בתל השומר. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, בני נוער שיעשו שנת שירות או שנת מכינה קדם-צבאית בטרם גיוסם, יוכלו לנצל את פרק הזמן של דחיית השירות לאבחוני מיון מחדש, אם ירצו לשפר את נתוניהם.

בציון ההתאמה: תכונות אופי, עבודה בצוות ומנהיגות

השאלות במבחני האדפטציה החדשים יכללו יותר רכיבים צורניים. זאת בעקבות מחקרים שהעלו כי שאלות אלו מובילות פחות להטיה ומגדילות את השוויוניות בין הנשאלים. באכ"א מבטיחים שיקוף כמעט מלא למלש"בים, וציוני המבחנים יועברו אליהם לפי פילוחים. בחינות המיון החדשות, שלמעשה יבטלו את מודלי הדפ"ר והקב"א, הן חלק מרפורמה גדולה באכ"א לשיבוץ מלש"בים ומשרתים, בצורה רחבה, שוויונית ומדויקת יותר - כחלק מאסטרטגיית כוח האדם החדשה בצבא שגיבש ראש אכ"א אלוף יניב עשור.
ציון ההתאמה לשיבוץ ייקבע על-ידי פרמטרים נוספים: תכונות אופי של המלש"ב, יכולות עבודה בצוות, כישורי מנהיגות ומוביליות חברתית, תחביבים, ציונים ומגמות לימוד על בסיס נתונים שיעביר משרד החינוך לצבא ועוד.
שיטת המיון החדשה לצה"ל תושלם במלואה בתוך שנתיים, ותכלול גם בחינת רכיבים כמו חוסן נפשי, התמדה, זיכרון עבודה, התמצאות במרחב, יכולות מוטוריות עדינות ועוד. משך האבחונים והראיונות בצו הראשון יירד משבע שעות לארבע. באכ"א ישתמשו גם במערבל נתונים אלגוריתמי שיבחן בין היתר את התכונות המשותפות לחיילים ולוחמים שסיימו שירות צבאי טוב, כדי לזהות תכונות אלו גם בקרב מלש"בים ובכך לטייב את השיבוץ שלהם.
השינויים בשיבוצים יכללו גם את השירות עצמו, מעבר בין תפקידים ויציאה לקורסים איכותיים. כך למשל, דרישה לעברית תקינה לא תהווה עוד תנאי ליציאה לקורס קצינים, ומלש"בים יוכלו להתמיין במקביל ליחידות שונות מאגפים שונים, כמו ליחידות טכנולוגיות "מתחרות" מאגפי המודיעין והתקשוב.
באכ"א מתכוונים גם להגדיל דרמטית את המגע הישיר עם בני הנוער בבתי הספר ובערים: תו תקן חינוכי לרשויות המקומיות כבר מיושם כפיילוט בערים כמו אילת, דימונה ונוף הגליל במטרה להגדיל משמעותית את נתוני היוצאים לתפקידי לחימה, טכנולוגיה וקצונה מערים רבות - בעיקר בפריפריה. כמו כן, יותר קצינים ולוחמים יבקרו בתיכונים ובשנה הקרובה יורחבו הגדנ"עות, וימונה "מפקד פלוגה" לערים עם נתונים נמוכים בכל הקשור למתגייסים לשירות משמעותי מקרבן.
בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי גם השנה יתגייס מספר דומה של נערים שהוגדרו על-ידי המדינה כחרדים (למדו שנתיים לפחות במוסד חינוכי תורני בין הגילאים 14 ל-18) כמו זה אשתקד: כ-1,200 בני נוער. בשנים האחרונות אין מכסה לגיוס חרדים כבעבר.