3 צפייה בגלריה
פרופ' גמזו לקראת הסגר הלילי: "היקף התחלואה גדול גם בערים ירוקות"
פרופ' גמזו לקראת הסגר הלילי: "היקף התחלואה גדול גם בערים ירוקות"
המתווה אושר לשבוע. רוני גמזו
(צילום: לע"מ)
בתום דיונים ממושכים אישרה הערב (יום ג') ועדת החוקה של הכנסת את מתווה הרמזור של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אך קיצרה את תוקף התקנות במתווה לשבוע בלבד כדי לאפשר לממשלה לתקן את התקנות בהתאם לדרישות הוועדה.
הוועדה אישרה את תקנות המתווה של גמזו, שנכנס לתוקף ביום ראשון, בהתאם למנגנון הפיקוח הפרלמנטרי שנקבע ב"חוק הקורונה הגדול", אך קיצרה את תוקפן וכעת יפקעו כולן ב-15 בספטמבר (יום שלישי הבא).

קיצור תוקף התקנות נועד לאפשר לממשלה לקיים את דרישות יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), לצמצם בתקנות הבאות את פער המגבלות בין גני אירועים למסעדות ובתים פרטיים באזורים ירוקים, לשנות את דרך חישוב צבעי היישובים ולבטל את הוספתה של חצי נקודה לכל ישוב בו מעל 100 חולים חדשים בשבוע; כמו כן לשנות את התפוסה המותרת בעסקים ששטחם גדול בעיקר באזורים ירוקים, לפי אדם לארבעה מ"ר וללא קביעת תקרה של 100 אנשים.
במהלך הדיונים התנגדו חברי הוועדה לפער שנוצר בין הפעלת גני אירועים באזור ירוק, המותרת בהשתתפות של עד 100 איש, בשטח פתוח ובהושבה ללא ריקודים, לעומת האפשרות לקיים אירועים במסעדות או בבתים פרטיים שם המגבלה עומדת על 250 איש ללא התייחסות להושבה או ריקודים.
3 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
יעקב אשר
(צילום: ערוץ כנסת )
יו"ר הוועדה ח"כ אשר דרש בנוסף לשנות את דרך חישוב צבעי היישובים ולבטל את הקביעה כי תתווסף חצי נקודה לכל ישוב בו יש מעל 100 חולים חדשים בשבוע ללא קשר לגודלו.
לאור טענות שהעלו בעלי עסקים ששטחם אלפי מטרים רבועים, דרש היו"ר אשר להשאיר את הקריטריון של אדם לכל ארבעה מ"ר ללא קביעת התקרה של עד 100 איש לחנות באזור ירוק.
אשר אמר בדיון כי "התקנות שאישרנו נכנסו לתוקף לפני יומיים. אם לא נאשר את כל התכנית, נגרום נזק לתחומים כמו התרבות שדווקא קמים לתחייה ונפגע באנשים רבים. אחת השיטות שנקטנו בהן היא קיצור מועדים בדברים מסוימים בהם נתנו 'שיעורי בית' לממשלה ומשרד הבריאות אמר שהוא מקבל אותם. באמצעות השיטה שיצרנו בחוק טייבנו הרבה דברים שעזרו לציבור כולו".

אשר הוסיף: "אנחנו נותנים לממשלה לתקן את הדברים הדורשים תיקון עד יום שלישי בחצות; תבואו עם תשובות כך שהדברים יהיו נכונים מתוקנים ושקופים".
בין חברי הכנסת שתמכו בתקנות נמצאים היו"ר אשר והח"כים איתן גינזבורג (כחול לבן) ואוריאל בוסו (ש"ס). ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) נמנע.
ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם) אמר בדיון כי "לכנסת יש תפקיד ואני מציע שנתחיל לממש אותו. חלק מהעניין הוא לשלוח את משרד הבריאות לתקן את מה שאנחנו דורשים לטובת האזרחים ולא נחכה לפעם הבאה".
סגלוביץ' פנה ליו"ר הוועדה ואמר לו כי "החלב נשפך בכך שאתה וחבריך לקואליציה הסכמתם למהלך הפוך. הרי כל מה שנשנה עכשיו הוא שינוי בהנחה שהאזרחים יודעים להבין את התקנות. תתעקש בכוח שיש לך שיביאו את התיקונים עד מחר ולא יחכו עם זה".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) הוסיף כי "מה שקורה בנושא הסגרים הוא פארסה אחת גדולה. יש לחצים מובנים ורואים שחלק מהיישובים פתאום יוצאים מהרשימה כמו אילת ואשקלון. אם בסוף מה שיהיה הוא שמכניסים חצי מיליון אזרחים ערבים לסגר יהיה קשה להצדיק את ההחלטות כמקצועיות".