2 צפייה בגלריה
עמר בר לב וג'מאל חכרוש באום אל פחם בעקבות גל הרציחות
עמר בר לב וג'מאל חכרוש באום אל פחם בעקבות גל הרציחות
ניצב ג'מאל חכרוש
זה לא טור סנגוריה על הניצב הפורש ג'מאל חכרוש. אני חושב שהוא טעה כשדילג מעל פצוע הדקירה בכפר כנא בקיץ 2020 ועזב את הזירה. היה עליו לתפוס פיקוד ולפעול כפי שמצופה מכל שוטר, יהיה המחיר אשר יהיה. בכל זאת, אני מבקש לעמוד על הבעייתיות במינוי קצין ערבי לפקח על הפשיעה בחברה הערבית.
טעה מי שחשב שדווקא ניצב חכרוש היה יכול לספק את הסחורה. הטעות שלו עצמו הייתה גדולה אפילו יותר כשקיבל על עצמו תפקיד כה טעון וכה מסוכן בחברה שאליה הוא משתייך. כל תנועה שלו וכל התבטאות נבחנו על פי המבחנים הנהוגים בחברה הערבית. הדברים קשים אבל חייבים להיאמר: הדרגות על כתפיו לא מעלימות את העובדה שערבי נמצא מתחת למדים הכחולים. מבחינת החברה הערבית הוא אמנם קצין, ואפילו בכיר, אך לעולם יישאר ערבי, בן כפר כנא, הכפוף למנהגים ולכללים בחברה שלו.
מה שעבר בראשו כאשר דילג במדרגות מעל פצוע מדמם שנדקר דקות קודם לכן היה עובר בראשו של כל קצין משטרה ערבי שנקלע לאירוע כזה בכפר שלו, תהיה דרגתו אשר תהיה. הוא לא רצה להיות מעורב - לא כעד ולא כמי שנטל חלק בחקירה. הוא חזר לזירת האירוע רק לאחר שהיה בטוח שהשוטרים כבר במקום. הסיבה לכך היא שהוא לא היה יכול לעמוד לבדו בחזית, חשוף לסיכונים, בין אם מצד משפחת הדוקר ובין אם מצד משפחת הקורבן. הוא מצא את עצמו בין הפטיש לסדן.
אילו נקט עמדה באירוע הדקירה בכפר כנא, היה חכרוש מעמיד את עצמו ואת משפחתו בסכנה אמיתית. ספק אם המשפחות המעורבות היו עוברות על כך בשקט. הוא היה חייב לברוח מהמקום
דרגתו לא הצילה את בן אחותו שנרצח ב-2016. מדיו לא הועילו ב-1999 כאשר קרוב משפחתו נרצח בתגובה לרצח של בן משפחה אחר. הם בוודאי לא הועילו לו כאשר אלמונים ירו על ביתו בספטמבר האחרון. אמנם היורים נתפסו, אבל המסר שרצו להעביר – עבר. ובאופן ברור. או שיתיישר לפי רצון היורים או שישלם בחייו. תמים מי שטוען שחכרוש לא חשש לחייו לאחר מכן.
חכרוש מתגורר בכפר כנא, יישוב רווי דם שבו נרצחו קורבנות רבים לאורך השנים האחרונות. הוא יודע היטב מה זה שכול ומה זה כאב, מה זה פחד ומה המשמעות של להיות נרדף ויעד פוטנציאלי לחיסול. הוא מכיר את כללי המשחק בחברה הערבית. מי שלא מתיישר, מי שלא נכנע לאיומים ולפרוטקשן, עלול לשלם בחייו. חכרוש ידע שהוא לא חסין מפגיעה ושדרגתו לא עושה רושם על מי שירצה לפגוע בו.
בעשור האחרון נרצחו בחברה הערבית קרוב ל-1,000 בני אדם. דווקא בשנת 2021, שבה הוקם אגף סיכול הפשיעה בראשות חכרוש, זינק מספר הנרצחים ל-126. הציבור הערבי יודע היטב שהתייחסות המשטרה לפשיעה כלפי יהודים שונה באופן קיצוני מהתייחסותה לפשיעה כלפי ערבים. מקרי רצח של יהודים מפוענחים לעתים תוך ימים, ואילו רצח ערבים כמעט ולא מפוענח כלל. כך הפכו הרציחות ביישובים הערביים לעניין של מה בכך, לאור יום, לעיני קהל ומול מצלמות האבטחה. אין מי שיעז לזהות את המבצע או להעיד נגדו. בהיעדר הרתעה, כשאין דין ואין דיין, היד קלה על ההדק והתיאבון של עברייני הרחוב מתעצם.

ניצב חכרוש ידע את כל זה ולא רצה לדרוך על היבלות של אף אחד. הוא רצה לחיות בשלום עם כולם. אילו נקט עמדה באירוע הדקירה בכפר כנא, היה מעמיד את עצמו ואת משפחתו בסכנה אמיתית. ספק אם המשפחות המעורבות היו עוברות על כך בשקט והוא היה עלול לשלם בחייו. לכן הוא היה חייב "לברוח" מהמקום.
החברה הערבית היא חברה חמולתית. הכפרים מתנהלים לפי חמולות המוניות, לעתים בנות מאות נפשות. כל עימות בין שני אנשים הופך ליריבות בין חמולות. לכן, מינוי קצין ערבי לעמוד בראש אגף סיכול הפשיעה דווקא בחברה הערבית, שבה כולם מכירים את כולם, ורבים מסוכסכים עם רבים, היה טעות גדולה.
עו"ד שכיב עלי שקיב עליעו"ד שקיב (שכיב) עלי
לתפקיד כזה יש למנות קצין יהודי המנותק מכל קשר משפחתי עם מי מהחמולות. הרחוב העברייני יחשוש לאיים עליו או לפגוע בו, כי הוא יאמין שבניגוד לבעל תפקיד ערבי - המדינה לא תפקיר אותו ותעשה הכל כדי ללכוד את מי שיאיים עליו או חלילה יפגע בו.
ההרתעה של קצין יהודי תהיה יותר עוצמתית משל כל קצין ערבי. הוא לבטח לא יחשוש מנקמת משפחתו של עבריין זה או אחר. הוא לא חי בכפר וספק אם יהיו לו חברים או מקורבים העלולים לשבש לו את התפקוד. הוא לא יהיה חייב להם דבר. סביר להניח שהוא לא היה מדלג מעל פצוע דקירה מדמם. לבטח היה תופס פיקוד, מנסה לעצור את הדוקר, ועושה את מה שצפוי מכל שוטר לעשות במקרה שבו מתרחשת עבירה בנוכחותו. לכן עדיין לא מאוחר, ואחרי פרישת חכרוש ראוי שמקבלי ההחלטות יתנו על כך את הדעת לפני מינוי המחליף.
  • עו"ד שקיב (שכיב) עלי הוא פעיל חברתי העוסק בחברה הערבית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com