ניצב ג'מאל חכרוש, ראש אגף סי"ף למאבק בפשיעה בחברה הערבית, הודיע למפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי על החלטתו לפרוש מהמשטרה, בעקבות הסערה שפרצה לאחר שנחשף תיעוד שלו מדלג בשנת 2020 מעל גופתו של גבר שנפצע קשה מאוד בקטטה, וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותו.
את החלטתו לפרוש מסר חכרוש למפכ"ל כבר אתמול, והיום בצהריים הוא צפוי להודיע על כך במפגש אישי עם פקודיו. מהמשטרה נמסר כי בפגישה אתמול במטה הארצי בירושלים ביקש חכרוש מהמפכ"ל לפרוש אחרי 44 שנות שירות, וכי השניים סיכמו על "פרישתו המיידית" מהתפקיד. "המפכ"ל כיבד את בקשתו, הודה לו על שירותו כפורץ דרך במשטרה וכמי שהוביל תהליכים משמעותיים לקירוב הערבים והיהודים במדינה ואיחל לניצב ג'מאל חכרוש בהצלחה בהמשך הדרך", נמסר.
3 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
ניצב ג'מאל חכרוש מדלג מעל פצוע בקטטה ויוצא מזירת רצח בבית עסק בכפר כנא
ניצב חכרוש והתיעוד שהביא לפרישתו
(צילום: אלעד גרשגורן)
חכרוש עצמו מכחיש שפעל לא כשורה, וטוען כי הסרטון שפורסם חלקי ביותר. בצהריים הסביר כי החליט לפרוש למרות שאין בו "כל חרטה", על מנת למנוע פגיעה ב"מהלך גדול יותר" של מאבק בפשיעה בחברה הערבית. "בכל 44 שנים של עשייה בכל תפקיד פיקודי, פעלתי באופן מקצועי ומתוך נאמנות למשטרת ישראל ולערכיי קצין משטרה", מסר חכרוש. "הובלתי מהלך משמעותי להקמת אגף לסיכול הפשיעה בחברה הערבית, אך משימה זו גדולה מעבר לאנשים העוסקים בה".
לדבריו, "העיסוק הצדדי בשבוע האחרון, עלול לפגוע בעיניי במהלך הגדול יותר. בשל אחריותי האישית, אני מודיע כי החלטתי לפרוש מהמשטרה לאלתר. אין בי חרטה על דרכי, מסע ההשמצות השיטתי פוגע בי ובמשפחתי. קיבלתי החלטה על פרישתי והודעתי על כך למפכ"ל המשטרה. אני יוצא לדרך חדשה ומסתכל לאחור בגאווה עצומה על הקריירה ארוכת השנים. אני בטוח שיש בי את העוצמה הדרושה והמנהיגות לתרום לחברה הערבית ואני מתכוון להמשיך ולפעול לקידום הנושא".
עוד מסר חכרוש, הניצב המוסלמי הראשון בתולדות המשטרה: "שילוביות ערביי ישראל במדינת ישראל בכלל ובמשטרת ישראל בפרט, הוא רעיון ותהליך גדול יותר מכל אדם. מתן שירותי המשטרה לציבור הערבי הינו משימה חשובה. מקומי בתהליך ההסטורי הזה ידוע, ואין מחלוקת על כך.
"האחריות הכבדה שהמדינה הטילה על כתפיי לא ניתנה לי באופן שרירותי, כי אם מתוך אחריות כבדה שאני יכול להוביל מהלך שכזה. חרשתי תלמים, סללתי דרכים לא ידועות, בין המדינה והחברה הערבית. כאשר אני עומד מול המראה אין בי כל חרטה על דרכי, רבים רואים בי לאורך הדרך כפורץ דרך, ואם השפעתי ולא במעט לתרום לחברה שוויונית וטובה יותר במדינת ישראל דיינו", הוסיף.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שזעם בעקבות התיעוד שנחשף לראשונה ב"הארץ" ודרש תשובות מהמפכ"ל על שאירע, מסר: "לניצב חכרוש שמורות זכויות רבות שדבר לא יכול למחוק. הוא היה פורץ דרך ודמות שאפשרה לחברה המוסלמית לחלום ולהעז לשאוף לדרגות הגבוהות ביותר במשטרת ישראל. אני מודה לניצב חכרוש על 44 שנות שירות ציבורי".
השר הוסיף כי "החלטתו של ניצב חכרוש לפרוש בעקבות התקרית שהובאה לעיני הציבור בימים האחרונים היא ראויה. עבודת צוות הבדיקה שמינה המפכ"ל תמשיך לברר את שאלת ההיכרות לכאורה של גורמי המשטרה עם הנושא – בין היתר, ממתי ומי מהמשטרה הכיר את הנושא, לאילו דרגים הגיע המידע, מה היקף המידע שהגיע והמועד שבו הוא התקבל אצל מי מהגורמים במשטרה. כמו כן, האם ננקטו צעדים כלשהם בעקבות המידע".
ניצב חכרוש הודיע כבר בשבוע שעבר על יציאה לחופשה לאחר פרסום התיעוד שבו נראה מדלג מעל גבר שנפצע באורח קשה מאוד בקטטה בכפר כנא, מבלי לעזור לו. בקטטה בספטמבר 2020 נרצח גאזי אמארה, תושב כפר כנא בן 35, שנדקר על ידי קרוב משפחתו. בתיעוד נראה ניצב חכרוש יורד במדרגות בבית עסק שבו נדקר אמארה, אך לא מסייע לו. ביום האירוע ציינה המשטרה כי חכרוש היה בקרבת מקום ולא ראה את הפצוע שמותו נקבע בהמשך. עוד טענו אז במשטרה כי חכרוש היה זה שהזעיק שוטרים לזירה.
הסרטון המטריד גרר ביקורת נרחבת על התנהלותו של הקצין הבכיר. גורם במשטרה אמר: "הוא היה צריך לעצור ליד הפצוע, להתאמץ ולהזעיק צוות רפואי. הסרטון מעיד שהוא לא בדק אם הפצוע אפילו חי או מת. מעשה כזה צריך להיבדק ולהיחקר, אפילו במיוחד. מדובר במפקד בכיר, שאחראי על יחידה שלמה למיגור הפשיעה בחברה הערבית".
3 צפייה בגלריה
עדותו של ג'מאל חכרוש
עדותו של ג'מאל חכרוש
עדותו של חכרוש מיד לאחר התקרית ב-2020
במקביל לביקורת שהוטחה בחכרוש, הודיע מפכ"ל המשטרה שבתאי על מינוי צוות בדיקה לאירוע בראשות ניצב בדימוס אהרון אקסול, שכיהן בעבר כמפקד מחוז תל אביב וראש אגף המבצעים במשטרה. השר בר-לב דורש כאמור כי הצוות יבדוק גם מי ידע בצמרת המשטרה על התיעוד בזמן אמת, זאת על רקע הטענות שמ"מ המפכ"ל דאז מוטי כהן ובכירים נוספים ידעו על הסרטון - אך לא עשו דבר.
חכרוש, כאמור, טען להגנתו כי פעל כשורה. בשיחה עם ynet, מיד לאחר חשיפת הסרטון מ-2020, אמר הניצב: "סגרתי את הזירה, הזמנתי כוחות הצלה ומנעתי את המשך האירוע. זה מה שמצופה משוטר לעשות. עשיתי זאת וכל הסרטון מראה את זה. אבל בחרו להראות רק חמש וחצי שניות מתוכו".
בניגוד לטענתו שלפיה "טיפל בזירה", לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעה עדותו במשטרה לאחר התקרית - שלא מסתדרת עם הטענה הזו. הוא לא ציין בפני חוקרי המשטרה מה עשה ברגע שיצא מהדלת ועד שהגיעו החוקרים ולא תיאר בפניהם את הדילוג מעל הפצוע. על פניו, העדות שמסר חכרוש במשטרה מסתכמת בתיאור לקוני שלא מפרט את ההתרחשויות אחרי הרצח. "בסמוך לשעה 11:30 הגעתי למפעל ברזל באזור התעשייה כפר כנא בכדי להזמין ברזל עבור בנייה אצלי בבית", אמר אז חכרוש בעדותו לחוקרים.
הוא ציין עוד: "כשנכנסתי למשרד של המזכירה ראיתי בצד שמאל בתוך המשרד ספה שבה ישבו שני גברים שאיני מכיר. אמרתי שלום, ישבתי מול המזכירה בקשר להזמנת הברזל. התחלתי ברישום הצ'ק ותוך כדי כך אחד משני הגברים שישבו - קם ויצא החוצה בצעקות. יותר מאוחר הבנתי שזה החשוד, וזה שנשאר לשבת הוא עורך דין. שאלתי את המזכירה מה קרה. אמרה לי, 'זה משגע אותנו', ושאלתי אותה מי זה, היא ענתה לי 'לא כדאי לך להכיר'. הכוונה על הבחור שיצא וצעק.
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2016, הענקת דרגת ניצב לג'מאל חכרוש
ארכיון 2016, הענקת דרגת ניצב לג'מאל חכרוש
חכרוש מועלה לדרגת ניצב, ב-2016. "פורץ דרך במשטרה"
(צילום: AP)
"יצאתי החוצה מהמשרד לכיוון המעבר ואז ראיתי אנשים. הסתבר לי שדלת המטבח שם הייתה נעולה וצועקים 'תפתח, תפתח', ואז הבנתי שיש מישהו שמסתגר במטבח. המשכתי החוצה ואז על המדרגות ראיתי אדם מלא דם על החזה שלו והגיעו שני אנשים שהרימו אותו ולקחו אותו ברכב לטיפול רפואי. זה מה שראיתי".
החוקר שאל אז את חכרוש: "האם אתה מכיר את האיש על המדרגות עם הדם?". חכרוש השיב לחוקר: "לא מכיר אישית. שאלתי שם ואמרו לי את שמו". החוקר שאל: "האם הוא היה עדיין בחיים כשראית אותו, ואם כן, האם אמר משהו?". חכרוש השיב: "לא יודע אם עדיין היה בחיים, לא שמעתי אותו מדבר". החוקר שאל: "האם אתה ראית מי פגע בו?", חכרוש השיב, "אני לא ראיתי". חכרוש לא מסר פרטים נוספים, לא ציין בפני חוקרי המשטרה מה עשה ברגע שיצא מהדלת ועד שהגיעו החוקרים ולא תיאר בפניהם את הדילוג מעל הפצוע.
חכרוש (65), תושב כפר כנא, נשוי ואב לארבעה, התגייס לשורות המשטרה ב-1978. הוא שימש בשורת תפקידים ובכללם מפקד תחנות המשטרה בעפולה ובנהריה. ב-2007 הוא מונה למפקד תחנת זבולון ואז הפך לערבי-מוסלמי הראשון בדרגת ניצב-משנה במשטרה. בהמשך הוא קודם לדרגת תת-ניצב וכיהן כסגן ראש אגף התנועה וסגן מפקד מחוז חוף. ב-2016 הוא מונה לראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה בחברה הערבית והועלה לדרגת ניצב. בשנה שעברה הוקם אגף סי"ף וחכרוש מונה לעמוד בראשותו.
מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 11:05, 31.01.22