ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרתו הערב (חמישי) כי "גם עכשיו נעשים מאמצים להגיע להסכמות", אבל מקורבים ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אומרים כי "אין שום מגעים. הכול בחוץ מבחינתנו. המתווה היחיד לחזרה הוא מגעים על הכול". ראש האופוזיציה יאיר לפיד דווקא חזר על הקריאה לשוב לבית הנשיא: "כבר שלושה שבועות שאנחנו קוראים לנתניהו לעצור את החקיקה, לחזור לבית הנשיא ולהגיע להסכמות רחבות. אני חוזר על הקריאה הזו. דיברנו הערב עם בית הנשיא, הם מוכנים לפתוח מחר בבוקר את הדלתות".
לפיד פנה לנתניהו: "כל מה שאתה צריך לעשות זה להודיע על עצירת החקיקה. אל תהיה שבוי של לוין, רוטמן, סמוטריץ' ובן גביר". בפתח תגובתו התייחס ראש האופוזיציה לדברים שציין נתניהו במהלך הצהרתו וטען כי "מה שראינו הערב זה ראש ממשלה שמפרק את המדינה במקום לחבר אותה. שמשקר במקום להגיד לאזרחים את האמת".
"בניגוד מוחלט לשקר ששמעתם ממנו, לא כמה מראשי האופוזיציה יצאו נגד הסרבנות, כולנו אמרנו את זה כבר אלף פעם. בניגוד מוחלט למה שהוא אמר, מה שהוא הניח על השולחן הוא לא 'צמצום של עילת הסבירות', אלא מחיקה של אחד מיסודות השיטה הדמוקרטית שלנו והרס של בית המשפט והפרדת הרשויות".
3 צפייה בגלריה
"דיברנו עם בית הנשיא, הם מוכנים לפתוח מחר בבוקר את הדלתות. רק עצור". לפיד משיב לנתניהו, גנץ מכחיש מגעים
"דיברנו עם בית הנשיא, הם מוכנים לפתוח מחר בבוקר את הדלתות. רק עצור". לפיד משיב לנתניהו, גנץ מכחיש מגעים
"דיברנו עם בית הנשיא, הם מוכנים לפתוח מחר בבוקר את הדלתות. רק עצור". לפיד משיב לנתניהו, גנץ מכחיש מגעים
(צילום: שאול גולן, EPA)
במפלגתו של גנץ, שקרא כבר אמש לחזור להידברות, תקפו את נאומו של ראש הממשלה ואמרו כי "נתניהו מדבר על הצורך לאחד את העם, ובפועל מדרדר אותנו לשבר היסטורי חסר תקדים על סף מלחמת אחים. אנחנו שבים וקוראים לנתניהו לקבל את הצעת גנץ ולחזור למתווה של הסכמות רחבות שיעצור את הכאוס, ויחזיר את מדינת ישראל למסלול בכדי להתמודד עם האתגרים האדירים שניצבים בפניה. ההיסטוריה לא תסלח למי שיבחר בפוליטיקה קטנה על פני טובת מדינת ישראל ואזרחיה".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לא התרגש מנאום נתניהו ואמר כי "הצהרת ראש הממשלה הערב זה עוד ספין וניסיון לרמות את הציבור, להוליך שולל את האופוזיציה ואת אנשי המחאה. זה שלב נוסף בשיטת הסלמי של נתניהו, שמנסה להשיג שקט עד יעבור זעם, ולהביא לקידום של חוקים מטורללים נוספים עם החזרה למושב החורף. הפתרון האמיתי היחידי, זה החלפת הממשלה המשיחית הזו, הקמת ממשלה ציונית וליברלית וכינון חוקה".
3 צפייה בגלריה
    מליאת הכנסת
    מליאת הכנסת
סמוטריץ'. "להתקדם בהסכמה במושב הבא, יחד"
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
גם שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער, אמר כי "נתניהו, כהרגלו, משקר". הוא התייחס לחלק בהצהרת נתניהו שבו הוא טען כי הצורך בצמצום עילת הסבירות היה עד לא מכבר קונצנזוס במערכת הפוליטית, וציין בין היתר כי סער הציע זאת בעצמו.
סער הגיב על כך ואמר כי "מעולם לא הצעתי לא במצע מפלגתי, לא בהצעת חוק, לא בהצהרה, לא בריאיון ולא בשום דרך אחרת לחוקק את ביטול עילת הסבירות. כח"כ ב-9 כנסות וכשר משפטים הייתה לי אג'נדה סדורה שחלקה הגדול מפאר את ספר החוקים של מדינת ישראל. הצעתי וביצעתי רפורמות רבות במשפט. לא מסע ההרס מבוסס הכזבים שסולל נתניהו על גבה של החברה בישראל. תתעשת על סף תהום".
3 צפייה בגלריה
סער וליברמן. "שלב נוסף בשיטת הסלמי"
סער וליברמן. "שלב נוסף בשיטת הסלמי"
סער וליברמן. "שלב נוסף בשיטת הסלמי"
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
בממשלה, מנגד, הביעו תמיכה בדבריו של נתניהו, שהבהיר כי הוא אינו עוצר את החקיקה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודה לנתניהו על "העברת מסר ברור לכל העם", והוסיף: "היינו רגישים לקולות השונים, ואנו עושים זאת ברגישות, לאט ובאחריות. ונעשה כל שביכולתנו כדי להגיע להסכמות. חבריי באופוזיציה - רבים מכם מאמינים בתיקונים הנדרשים. גלו מנהיגות, אל תיגררו אחרי הנהגת המחאה הקיצונית. הקשיבו לקולם של רוב אזרחי ישראל שרוצים הסכמה ורוצים באחדות. בואו נתקדם בהסכמה במושב הבא של הכנסת. יחד".
שר המורשת עמיחי אליהו כתב בטוויטר כי "נאום מצוין של נתניהו, ראש הממשלה של כולנו. את הרפורמה חייבים להעביר. את הסרבנות חייבים להעלים".
השרה לקידום מעמד האישה, מאי גולן, טענה כי "דברי רה"מ מייצגים את רוב העם הדמוקרטי שבחר בקלפי בממשלת הימין". היא חזרה על טענתו של נתניהו ולפיה האופוזיציה אשמה בפיצוץ השיחות בבית הנשיא: "ניסינו להגיע לפשרה אבל אין עם מי", והצהירה כי "הגיע זמן משילות".