יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר הערב (רביעי) כי הוא מציע לדון במתווה מוסכם לעילת הסבירות, בתנאי שראש הממשלה בנימין נתניהו יתחייב במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג שאם יהיו הסכמות - מעתה והלאה מהלכים משפטיים ייעשו בהסכמה רחבה. "לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה", אמר גנץ.
לדבריו, "אנחנו צריכים כעת לעצור ולשמור על ביטחון ישראל, לדאוג לצה"ל ולכשירות המבצעית. אני קורא מכאן לכל המשרתים - המשיכו למלא את משימתכם החיונית להתנדב ולשרת. לא רק הביטחון נפגע, גם עוצמתנו המדינית. אני אומר לכם - ישראל לא יכולה לאבד את נכסיה האסטרטגים. לצד אלו, יוקר המחיה מאמיר, הפשיעה והרציחות ברחובותינו גובים קורבנות, ומעל הכול - החוסן הפנימי, הכוח הגדול של עם ישראל נפגע".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"המטרה שלנו היא שמירה על הדמוקרטיה". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא הוסיף: "מדינת ישראל תנצח בכל מלחמה מול כל אויב, מלבד מלחמת אחים שבה כולנו נפסיד, וחובה עלינו לעשות הכול כדי למנוע אותה. התפרקות החברה הישראלית היא הסכנה הגדולה ביותר שמולה ניצבנו ב-75 שנות קיומנו. בעת הזו מנהיגות אחראית חייבת לפעול. לכן, אני מבקש לפנות קודם כול לרוב הציבור הישראלי שרוצה בהסכמה רחבה. אלו שחושבים שנכון לקיים רפורמה אמיתית, אך חוששים מהפיכה משטרית. אלו שדואגים שגם הסכמה על עילת הסבירות לא תעצור את המשך הקרע והטלטלה שאחריה יגיע מינוי שופטים פוליטיים, התגברות, פיטורי היועמ"שית ועשרות חוקים שיאיימו על אופיינו".
הוא ציין: "אני מבקש לפנות גם לאלו שהצביעו עבור הממשלה ורוצים לראות את ההתקדמות במימוש החקיקה, אך מעוניינים שהדבר יעשה בהסכמה רחבה בעם. מדינת ישראל חייבת פתרון מוסכם שיביא יציבות לצה"ל, לכלכלה, לחברה. אסור שניקרע כל פעם מחדש בכל פרק במהפכה. לכן, אני מניח הערב תשתית בסיסית לחילוץ מדינת ישראל, שתחזיר אותנו לעסוק באתגרים העצומים שבפנינו - ביחד".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אם נגיע לסיכום והוא ירמה, הוא ישלם את המחיר". נתניהו
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg, Pool)
גנץ סיכם: "עוד הערב נתכנס בבית הנשיא, ונדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה. כל זאת תחת עיקרון העל שהסכמה מותנית בהסכמה. זהו גם התנאי הבסיסי להידברות - שראש הממשלה יתחייב במעמד נשיא המדינה ובגיבויו שאם נגיע להסכמות, מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים ייעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא. לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה".
הוא פנה לנתניהו, ואמר: "אני קורא לו ולכלל חברי הבית האחראים - יש לכם חובה לאומית לקבל את ההצעה. לרוב העם שמתנגד להפיכה וחושש מהשיח אני אומר - גם לי אין אמון בנתניהו, אבל על הכף מדינת ישראל. אם נגיע לסיכום והוא ירמה, הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה. עלינו לזכור, המטרה שלנו היא שמירה על הדמוקרטיה, ביטחון ישראל ואחדות כל העם, וכל החברה הישראלית על כלל מרכיביה".
בליכוד תקפו: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
 ועדת החוקה חוק ומשפט
 ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה. אחרי לילה לבן - ממשיכים בהצבעות גם הערב
(צילום: שלו שלום)
בתוך כך, גורמים בסביבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ציינו כי "כל פשרה בעניין הסבירות היא כניעה לסרבנות, לאנרכיה, לאהוד ברק וליאיר גולן, ותעודד את המשך המרי. אין לממשלת הימין מנדט להיכנע לסחיטה".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ציינה כי "אסור לנהל עם נתניהו שום הידברות על חוקי ההפיכה המשטרית. על גנץ להודיע לנתניהו שאם החוק לביטול עילת הסבירות עובר, הדלת להידברות נטרקת באופן סופי".
תנועת המחאה "כוח קפלן" הגיבה על דבריו של גנץ, ומסרה: "אנו קוראים לכל האזרחים והאזרחיות לצאת ולמחות מחר בערב ולהציל את המדינה. רק מחאה עיקשת ונחושה תמנע דיקטטורה. הגיעה השעה שגנץ יפנים שנתניהו הוא שקרן בן שקרן שרוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה מסוכנת. לא יהיו פשרות על חצי דמוקרטיה, ולא נאפשר בשום צורה פגיעה בדמוקרטיה ופשרה שתכליתה תחילת הדיקטטורה בשיטת הסלמי".
דבריו של גנץ נאמרים במקביל לחידוש ההצבעות בוועדת החוקה על ביטול עילת הסבירות. אחרי הפסקה לצורך דיוני המליאה, הוועדה התכנסה כדי לסיים את ההצבעות על עשרות אלפי ההסתייגות שהגישו חברי האופוזיציה - ולאחר מכן לאשר את החוק באופן סופי לקריאה שנייה ושלישית. אתמול נודע ל-ynet כי בלשכת נתניהו מתנהלים מגעים, התייעצויות ושיחות על שינויים של הרגע האחרון בנוסח החוק. עם זאת, הסיכוי להגיע לפשרה קטן מפני שבאופוזיציה לא מוכנים לשום הסדר שאינו כולל.