הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי נחת היום (רביעי) בבחריין לסדרה של פגישות עם הצמרת הביטחונית בממלכה שבמפרץ הפרסי. בביקור מלווה את הרמטכ"ל ראש אגף איראן, האלוף טל קלמן. בנוסף נמצאים עם כוכבי בביקורו ההיסטורי בבחריין ראש חטיבת קשרי חוץ, תת-אלוף אפי דפרין וראש חטיבת המחקר, תת-אלוף עמית סער.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בביקורו בבחריין
הרמטכ"ל בביקורו בבחריין
הסכם הגרעין על הפרק. כוכבי עם הרמטכ"ל של בחריין
(צילום: AFP / BAHRAIN NEWS AGENCY)
בפתח ביקורו הראשון במדינה, התקבל הרמטכ"ל במעמד קבלת פנים רשמי, בראשות מקבילו הבחרייני, דיאב סקר אל-נועימי. בהמשך נפגש כוכבי עם שייח נאסר בן חמד אל-חליפה, מזכ"ל מועצת הביטחון העליונה והיועץ לביטחון לאומי של בחריין. בהמשך ביקורו ייפגש הרמטכ"ל עם בכירים נוספים במערכת הצבאית ובהנהגת בחריין ועם מפקד הצי החמישי האמריקני הנמצאת בבחריין.
ישראל ובחריין מהדקות את שיתוף הפעולה המדיני ובעיקר הביטחוני ביניהן מול איראן, ורק לפני חודש הוחלט להציב במדינה קצין ישראלי. בהודעת משרד החוץ של בחריין נאמר כי המינוי של קצין צה"ל יהיה קשור לעבודתה של קואליציה בינלאומית שמונה לפחות 34 מדינות. בחריין מסרה כי מטרות הקואליציה כוללות את הבטחת חופש השיט באזור, הגנה על הסחר הבינלאומי והתמודדות עם פיראטים וטרור.

2 צפייה בגלריה
בני גנץ וחאמד בן עיסא אל-חליפה
בני גנץ וחאמד בן עיסא אל-חליפה
גנץ ומלך בחריין אל-חליפה
(צילום: אלעד מלכה)
הביקור של כוכבי מתקיים לאחר שבחודש שעבר ביקר בבחריין שר הביטחון בני גנץ, שחתם בממלכה על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני. גנץ נפגש גם עם יורש העצר וראש הממשלה סלמאן בן חמד אל-חליפה, עם המפקד הכללי של הכוחות המזוינים השייח חליפה בן אחמד אל-חליפה ועם שר ההגנה הבחרייני עבדאללה בן חסן אלנועימי - שאיתו חתם על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני (MOU) היסטורי ופומבי בין שתי המדינות, שמיסד את יחסי הביטחון ביניהן.
ההסכם, שנחתם כמעט שנה וחצי לאחר החתימה על "הסכמי אברהם" בבית הלבן, יסייע לקידום שיתופי פעולה מודיעיניים בין ישראל לבחריין, לצד קיום אימונים משותפים והעמקת שיתופי הפעולה בין התעשיות הביטחוניות במדינות.
כוכבי ייפגש בביקורו גם כן עם אותם אישים, כשעל הפרק סוגיות ביטחוניות רגישות - ובהן התמודדות מול הסכם הגרעין המתגבש בווינה, שצפוי לשפר את מצבה של איראן במרחב עם ההקלות הדרמטיות בסנקציות הכלכליות. בישראל אומרים שאיראן תשתמש בכספים הללו כדי לחזק את שלוחיה בתימן, בסוריה ובלבנון. מדינות המפרץ מודאגות מההסכם מאוד, ובעיקר ממה שנתפס ככניעה אמריקנית לאיראנים ויציאתם בכלל מהאזור.
הבוקר פרסם עיתון וול סטריט ג'ורנל כי הבית הלבן כשל בניסיון לארגן שיחת טלפון בין הנשיא ג'ו ביידן ליורשי העצר של סעודיה ואיחוד האמירויות, שסירבו לקבל ממנו את השיחה. במדינות המפרץ מודאגים מאוד מנסיגת ארה"ב ואי עמידתה מול איראן, ומאוכזבים גם מכך שביקשו להכניס את המורדים החות'ים לרשימת הטרור האמריקנית אך ללא הצלחה.