ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מסתיר את דעותיו על איומי אי-ההתייצבות לשירות בשל חקיקת המהפכה המשפטית, אך נדמה שהערב (רביעי) הוא העלה טון בדבריו. ברקע מכתב התמיכה של כ-1,000 אנשי חיל האוויר לשעבר בפעולות "השעיית התנדבות", נשמע רה"מ מרים את קולו ומטיח בשולחן בשיחה שקיים בישיבת הממשלה עם פרקליט המדינה עמית איסמן, שהקלטה שלה פורסמה ב"חדשות 13": "אין ולא יהיה מקום לסרבנות, לא בצד זה ולא בצד אחר".
בשיחה שקיים עם איסמן ויועצים המשפטיים שנכחו בחדר, אמר נתניהו: "אין ולא יהיה מקום לסרבנות, לא בצד זה ולא בצד אחר", אמר נתניהו, "אני לא יכול לדמיין חומרת דברים גדולים יותר, של ארגון הפרה המונית כזאת של חוק השירות או אם תרצה של סרבנות. זה בלתי ניתן לתפיסה. זה פשוט אי אפשר לתפוס את זה".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"פוגעים בביטחון המדינה". נתניהו
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
2 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
ארכיון
(צילום: AFP)
בהמשך אמר, ככל הנראה לפרקליט המדינה: "כל מקרה ייבחן לגופו? אלוהים אדירים, זה מקרה שפוגע בגוף המדינה, בביטחון המדינה. זה לא רק ההשבתה של יכולות, אתם מבינים מה זה עושה לכוח ההרתעה שלנו? אני לא אביא כאן דוחות מודיעיניים. אם תרצו בדלתיים סגורות אני אראה לכם מה זה עושה, זה לא דבר קטן".
ארגוני המחאה הגיבו לדברים שפורסמו הערב: "נתניהו חושף כי הוא מבין היטב שהעברת החקיקה הדיקטטורית היא פגיעה אנושה בביטחון המדינה. אם נשארה בו טיפת אחריות כלפי מדינת ישראל עליו להפסיק את ההסתה ולהודיע במיידית על גניזת החקיקה".
בארגון "אחים לנשק" אמרו כי "נתניהו שמקליט את עצמו ומדליף מחרב במו ידיו את ביטחון ישראל והיחסים עם ארה"ב. ביטול עילת הסבירות היא דיקטטורה בפועל. שיעצור מיד את החקיקה שקורעת את העם ויתמודד עם העובדה שצבא עם יש רק בדמוקרטיה".
הבוקר כאמור, ויממה לאחר שהכנסת אישרה בקריאה ראשונה את ביטול עילת הסבירות, יותר מ-1,000 אנשי חיל האוויר לשעבר פרסמו מכתב שבו כתבו לקבוצת טייסי ונווטי המילואים הפעילים כי הם מחזקים אותם בפעולות המחאה נגד המהפכה המשפטית. "נתמוך בכל פעולת מחאה שלכם - כולל השעיית התנדבות לאלתר", קראו להם.
מדובר באנשי קבוצת "555 פטריוטים" שמורכבת מיותר מ-1,000 טייסים, נווטים ובכירים לשעבר בחיל האוויר, בהם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ והאלופים אביהו בן נון, עמוס ידלין, גיל רגב ודן טולוקובסקי.

"ביום שני, 10 ביולי 2023, נפל דבר במדינת ישראל - הכנסת אישרה בקריאה ראשונה חוק הפוגע בצורה אנושה במערכת המשפט בישראל, על ידי הרחבה בלתי סבירה בעליל של מרחב ההחלטות של הממשלה, מעבר לכל אפשרות של ביקורת שיפוטית", כתבו אנשי חיל האוויר לשעבר. "כאשר החלטות ממשלה אינן ניתנות לבדיקת סבירות על ידי בית המשפט, מתמוטט באופן מידי אחד מעמודי התווך של הדמוקרטיה בישראל, ונפתח נתיב ישיר למרחב שלטוני הקרוי דיקטטורה".
אל"מ במיל' אבנר נרי ירקוני, טייס קרב לשעבר ואחד מחותמי המכתב, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet live כי "לכל אחד יש החלטה אישית שלו. צריך לעשות הפרדה בין סרבנות להתנדבות. הטייסים מאוד זהירים ומודעים לעוצמה האדירה שהם מחזיקים בידיים. ההבדל הגדול והדרמטי בין טייסי חיל האוויר לבין שאר הצבא הוא שבחיל האוויר רוב הכוח הלוחם לא רק שמורכב ממילואימניקים - אלא ממתנדבים. זו התנדבות. למה זה המצב? שאלה טובה. זה הרוב המכריע. לכן, לא תיתכן סרבנות של אדם שהוא לא במילואים".