יממה לאחר שהכנסת אישרה בקריאה ראשונה את ביטול עילת הסבירות, יותר מ-1,000 אנשי חיל האוויר לשעבר פרסמו הבוקר (רביעי) מכתב שבו כתבו לקבוצת טייסי ונווטי המילואים הפעילים כי הם מחזקים אותם בפעולות המחאה נגד המהפכה המשפטית. "נתמוך בכל בכל פעולת מחאה שלכם - כולל השעיית התנדבות לאלתר", קראו להם.
מדובר באנשי קבוצת "555 פטריוטים" שמורכבת מיותר מ-1,000 טייסים, נווטים ובכירים לשעבר בחיל האוויר, בהם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ והאלופים אביהו בן נון, עמוס ידלין, גיל רגב ודן טולוקובסקי.
"ביום שני, 10 ביולי 2023, נפל דבר במדינת ישראל - הכנסת אישרה בקריאה ראשונה חוק הפוגע בצורה אנושה במערכת המשפט בישראל, על ידי הרחבה בלתי סבירה בעליל של מרחב ההחלטות של הממשלה, מעבר לכל אפשרות של ביקורת שיפוטית", כתבו אנשי חיל האוויר לשעבר. "כאשר החלטות ממשלה אינן ניתנות לבדיקת סבירות על ידי בית המשפט, מתמוטט באופן מידי אחד מעמודי התווך של הדמוקרטיה בישראל, ונפתח נתיב ישיר למרחב שלטוני הקרוי דיקטטורה".
4 צפייה בגלריה
דן חלוץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
דן חלוץ בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
תומך בהשעיית ההתנדבות. הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ
(צילום: מוטי קמחי)
עוד הוסיפו אנשי הקבוצה: "קבוצת 555, המונה יותר מ-1,000 טייסים ונווטים במילואים ובדימוס, עומדת על זכותנו כאזרחים לחיות ולגדל את ילדינו במדינה דמוקרטית ויהודית, ותובעת מהממשלה לעצור את תהליך אישור החוק בכנסת, לבטלו ולא להביאו לקריאה שנייה ושלישית. ולחברינו הפעילים נבטיח שוב שנתמוך ללא סייג בכל פעולת מחאה שלכם, כולל השעיית התנדבות לאלתר".
אל"מ במיל' אבנר נרי ירקוני, טייס קרב לשעבר ואחד מחותמי המכתב, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet live כי "לכל אחד יש החלטה אישית שלו. צריך לעשות הפרדה בין סרבנות להתנדבות. הטייסים מאוד זהירים ומודעים לעוצמה האדירה שהם מחזיקים בידיים. ההבדל הגדול והדרמטי בין טייסי חיל האוויר לבין שאר הצבא הוא שבחיל האוויר רוב הכוח הלוחם לא רק שמורכב ממילואימניקים - אלא ממתנדבים. זו התנדבות. למה זה המצב? שאלה טובה. זה הרוב המכריע. לכן, לא תיתכן סרבנות של אדם שהוא לא במילואים".

בתוך כך, אתמול 72 מילואימניקים מחיל האוויר הודיעו למפקדיהם כי הם יפרשו ממילואים, ו-22 הודיעו שיפרשו בקריאה השלישית. הם הודיעו על כך למפקדיהם באחת מקבוצות הוואטסאפ במטה של מטה חיל האוויר שבה חברים 163 בני אדם, בהם אנשי צוות אוויר (לא טסים), בקרים וקש"אים (קציני שליטה אווירית).
המכתב של "555 פטריוטים" הגיע לאחר שיותר מ-400 אנשי צוות אוויר במילואים, בהם טייסים ונווטים רבים, התכנסו אמש במטרה לבחון את המשך צעדי המחאה שבהם ינקטו עם התקדמות חקיקת המהפכה המשפטית. המפגש הפנימי נערך בהשתתפות אנשי צוות אוויר, בקרים, מפעילי כטמ"מ, לוחמי יחידות מיוחדות, אנשי הדרכה ואנשי מטה מבצעי - כולם בתפקידים מרכזיים בפעילות מבצעית והדרכה, ופעילים בשירות מילואים.
4 צפייה בגלריה
תומר בר בבור בעת מבצע "מגן וחץ"
תומר בר בבור בעת מבצע "מגן וחץ"
מפקד חיל האוויר תומר בר. יזם שיחה עם הטייסים
(צילום: דובר צה''ל)
באירוע, שתוכנן מבעוד מועד, שמעו המשתתפים הרצאות על משמעות ביטול עילת הסבירות מפי מומחים, ובהם חמי פרס, בנו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, מבכירי תעשיית ההון סיכון בישראל, וכן המשפטנית פרופ' סוזי נבות, שהשתתפה לפני כשלושה חודשים בשיחות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא, מטעם צוות המשא ומתן של יש עתיד. לפי הודעת אנשי המילואים, הם דנו ב"סכנות הנשקפות לדמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל; הסיכון האישי העלול להישקף ללוחמים מול תביעות של גורמים מחוץ לישראל, בעקבות פגיעה במערכת החוק והמשפט; והנזק הכלכלי למדינת ישראל בעקבות הפגיעה בדמוקרטיה".
פגישה זו התקיימה הגיעה יממה לאחר שמפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, והקצונה הבכירה בחיל נפגשו עם כ-40 טייסים, נווטים ואנשי המערכים האחרים בחיל האוויר, כולל אנשי מילואים, בבסיס תל נוף. בר יזם את השיחה, שבה השתתפו מילואימניקים מטייסות שונות, בעקבות הפרסומים על האפשרות שטייסים ונווטים יפסיקו להתנדב בשל חקיקת הממשלה.
השיחה הוגדרה בידי נוכחים "כנה, עמוקה ומתוחה" ונמשכה כשלוש שעות. הטייסים, אמרו גורמים שמעורים בשיחה, "הרימו דגל אדום" לגבי השיחות שמתרחשות בימים אלה בטייסות בעקבות הניסיונות לחוקק את ה"רפורמה" חד-צדדית, והאפשרות של הפסקת התנדבות בעקבות מהלכי הממשלה. העברת חוק הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, ובכלל מהלכי החקיקה המשפטית, הועלו בידי חלק מהנוכחים כאירוע קשה שיכול להוביל לפגיעה בכשירות המבצעית, להפסקת התנדבות בהיקפים משמעותיים. אחרים העלו את הדיווחים על כוונת הממשלה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה.
4 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת לבנון השנייה בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון יואב גלנט
טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת לבנון השנייה בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר הביטחון יואב גלנט
גלנט. יצא נגד הקריאות לסרבנות
(צילום: שלו שלום)
בצה"ל הבהירו אמש כי איש מהנוכחים לא איים ש"יניח את הכנפיים". מפקד החיל בר הציג את הצלחות חיל האוויר לאחרונה, ציין את ההתייצבות המלאה במבצע מגן וחץ, הדגיש את החשיבות של הלכידות לקיומו של חיל האוויר - ואמר לאנשי המילואים כי מי שמגיע ל"צומת החלטה" כלשהו חייב לשוחח עם מפקדו – בלי פרסומים והצהרות תקשורתיות. זה היה הדגש המרכזי של דבריו.
הבוקר שלחו 211 קציני וחיילי מילואים של כלל היחידות במערך 9900 וביחידות מודיעין השטח השונות מכתב לשר הביטחון יואב גלנט, לרמטכ"ל רב-אלוף הרצלי הלוי, למפקד אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה ולמפקד מערך 9900 תא"ל ארז אסקל, שבו קראו ל"עצירה מיידית של תהליכי החקיקה שאינם בהסכמה רחבה, ובפרט את חקיקת החוק להחלשת עילת הסבירות", ואמרו כי אם זה לא יקרה - הם לא יוכלו להמשיך להתייצב לשירות מילואים.
"אין אנו מקלים ראש במהלך זה, אשר נעשה בלב כבד ובחשש גדול, אך זהו צו השעה אל מול האיום שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת מולה", כתבו. "אנו קוראים לעצירת תהליכי החקיקה החד צדדיים ולקיום שיח מעמיק ומקצועי אשר יוביל להסכמה רחבה בנוגע לכל שינוי הנעשה בצורת השלטון של מדינתנו האהובה. תהליכי החקיקה הדורסניים אותם מקדמת הממשלה בימים אלו באופן חד צדדי והעברת החוק להחלשת עילת הסבירות בקריאה ראשונה, מהווים איום ממשי על עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ועל עקרון הפרדת הרשויות".

אתמול הודיעו גם 300 אנשי מילואים ממערך הסייבר ההתקפי כי הם מפסיקים להתנדב לאלתר. במקביל, עובדים בחברת רפאל הודיעו: "לכל עובד יש קו אדום מוסרי, שאם הממשלה תחצה אותו, מצפונו לא יתיר לו לפתח נשק עבור ממשלה השועטת לקראת דיקטטורה".
מנגד, הלילה 437 לוחמי מילואים מיחידת אגוז שלחו מכתב, שבו חתמו את שמותיהם, לשר הביטחון גלנט ולרמטכ"ל הלוי, שבו הביעו את התנגדותם לסרבנות. "אנו רואים בשירותינו לא רק זכות - אלא את חובתנו ומילוי תפקידנו למדינת ישראל", נכתב. "היינו ונישאר מוכנים לכל קריאה שתגיע כשמאחורינו נותיר הורים, בנות זוג וילדים. לא נהסס כשניקרא לדגל, כי סמוכים ובטוחים בהמשך קיומה של מדינתנו האהובה. אהבתנו היא לא תנאי, לא בדיבור ולא במעשה. בתקופה בה המתחים גוברים, אנו קוראים ומזכירים את המשותף והמאחד. לא ניתן לסירוב לגיטימציה ולא ניתן יד לכרסום מערכת הביטחון מבפנים, כך נפלו ממלכות ישראל בעבר ומטעויותיהם נלמד.
"אנו מאמינים כי אהבת המולדת היא בראש ובראשונה נתינה ולא קבלה, היא מסירות נפש למען העם היהודי לדורותיו, שהוא גדול יותר מכל ויכוח כזה או אחר, גדול ככל שיהיה. עם שמכיר מלחמות פנימיות מקרוב ונותר מצולק, לא יעמוד שוב במבחן הנאמנות איש לרעהו, כל עוד זה תלוי בנו. אין בדברים אלה לבטל דעה מאף צד, אנחנו מאמינים שריבוי הדעות הוא חשוב לשימור ערכים אנושיים ככלל ודמוקרטיים בפרט. איננו מוקיעים אף לא אחד מהם מסדר היום ולכולם מקום בפסיפס הישראלי. בקשתנו היחידה היא להציב גבולות בימים בהם נדמה שהכל נפרץ, ולשמור על המקום בו כולנו חוזרים לאותם מדים עם אותן בדיחות, ורעות שאין לה אח ורע בשום מקום אחר".
עד לרגע זה, נזכיר, לא ידוע בצה"ל על סרבנים או על כאלו שלא מתכוונים להתייצב לשירות. במקביל, רק אתמול אמר שר הביטחון יואב גלנט כי "הקריאות הנשמעות בימים אלו לעידוד סרבנות ולהפסקת ההתנדבות של משרתי מילואים מאיימות על אחדות השורות, מסוכנות ומהוות פרס לאויבנו. אני קורא לאנשי הציבור מימין ומשמאל - השאירו את הפוליטיקה מחוץ לצבא. הסרבנות פוגעת בצה"ל, הסרבנות פוגעת במערכת הביטחון, הסרבנות פוגעת בביטחון ישראל. צה"ל הוא כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל. על כולנו לגנות סרבנות או קריאות לסרבנות ולזכור היטב שלכולנו גורל אחד, אנשים אחים אנחנו. צה"ל הוא הצבא של כולנו - צבא הגנה לישראל. אין לנו צבא אחר להישען עליו, עלינו לדאוג להשאירו מלוכד ולהותירו מחוץ לכל מחלוקת".