1 צפייה בגלריה
בני גנץ בכנס INSS
בני גנץ בכנס INSS
"משמעות מדינית מטורפת". גנץ וחיילי צבא לבנון
(צילום: ניקול לסקבי משרד הביטחון, AFP)
גורמים מדיניים בכירים מתחו הערב (יום רביעי) ביקורת חריפה על דברי שר הביטחון בני גנץ בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שלפיהם הציע סיוע צבאי ללבנון. "הדברים שאמר גנץ הם לא פחות מהזיה, כי הם סותרים את הקו הרשמי שישראל מובילה מול מדינות העולם", אמרו הגורמים. "גם אם אתה רוצה לחזק את צבא לבנון בזה שאתה אומר שהצעת לו סיוע - אתה מחליש אותו ומציג אותו כמשתף פעולה וכצבא חלש שנזקק לסיוע ישראלי".

לדברי הגורמים, "מה שגנץ עשה זה מצב של לוז-לוז. הוא לא היה מתואם עם הדרג המדיני. אף אחד לא הכיר הצעה כזאת לצבא לבנון, ולדברים האלה יש משמעות מדינית מטורפת".
גורם מדיני אמר שלישראל אין אמנם אינטרס בקריסה של לבנון, ובוודאי לא בקריסה של צבא לבנון, אבל בחשיפה של גנץ הערב לא הייתה הרבה חוכמה. מנגד, בסביבת שר הביטחון דחו את הביקורת וטענו כי ראש הממשלה נפתלי בנט היה מעודכן בהצעה.
גנץ, נזכיר, אמר בכנס כי "לבנון הפכה לאי של אי יציבות לצערי, ואזרחי לבנון אינם אויבים שלנו. לכן הצעתי השנה ארבע פעמים סיוע ללבנון, כולל בשבוע האחרון בפנייה שהועברה למפקד יוניפי"ל. באופן ממוקד אנו מבקשים לסייע לצבא לבנון, שסובל ממחסור באספקה בסיסית ואיבד למעלה מ-5,000 חיילים שעזבו אותו בתקופה האחרונה, מול התחזקות של חיזבאללה בתמיכה ישירה של איראן".
לבנון מתמודדת בשנתיים האחרונות עם משבר כלכלי אדיר, שכחלק ממנו נפגעו שירותים רבים במדינה. כך למשל, לפני כשבועיים דווח על תקלות תכופות ברשת האינטרנט במדינה, ובאופן כללי תושבי לבנון זוכים בכל יום רק לכמה שעות חשמל שמסופק על-ידי המדינה, והם מסתמכים על רשת של גנרטורים פרטיים שתלויים בדיזל - שגם כך נמצא במחסור.
זו לא הפעם הראשונה שישראל מציעה סיוע פומבי ללבנון, אך מעולם עד כה לא דיבר אף בכיר ישראלי על סיוע לצבא של המדינה. גנץ עצמו אמר כי הציע בעבר סיוע ללבנון, אך תמיד דיבר על סיוע הומניטרי. כך למשל, ביולי 2021, ועל רקע המצב הקשה במדינה, אמר גנץ כי "כישראלי, כיהודי וכאדם, הלב כואב למראה התמונות של הרעבים ברחובות לבנון. ישראל כבר הציעה בעבר סיוע ללבנון, וגם כיום אנו נכונים לפעול, ולהשפיע על מדינות נוספות שיסייעו ויושיטו יד למען צמיחתה ויציאתה מהמשבר".
פעם אחרת הייתה באוגוסט 2020, אז הציע גנץ - יחד עם שר החוץ גבי אשכנזי - סיוע ללבנון בעקבות הפיצוץ בנמל בדרום ביירות. להצעה זו הצטרף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת לשוחח עם שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב ולברר במה ישראל יכולה עוד לסייע. דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן כתב אז בטוויטר כי "זו העת להתעלות מעל לכל סכסוך", ונשיא המדינה דאז ראובן ריבלין כתב כי "אנחנו משתתפים בכאבו של העם הלבנוני בשעת אסונו ושולחים יד מושטת לסיוע".