גנץ חושף: ברקע המשבר בצבא לבנון – ישראל העבירה הצעה לסיוע
(צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון)

שר הביטחון בני גנץ, שנמצא בביקור היסטורי בבחריין, אמר הערב (יום רביעי) כי בשבוע שעבר העבירה ישראל ללבנון הצעה לסיוע בעקבות המשבר במדינה. גנץ, שדיבר בנאום שהוקלט לטובת הכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת תל אביב, אמר כי "לבנון הפכה לאי של אי-יציבות - ואזרחי לבנון אינם אויבים שלנו לכן הצעתי השנה ארבע פעמים סיוע ללבנון, כולל בשבוע האחרון בפנייה שהועברה למפקד יוניפי"ל".
לדברי גנץ, "באופן ממוקד אנו מבקשים לסייע לצבא לבנון, שסובל ממחסור באספקה בסיסית ואיבד יותר מ-5,000 חיילים שעזבו אותו בתקופה האחרונה, מול התחזקות של חיזבאללה בתמיכה ישירה של איראן".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בכנס INSS
בני גנץ בכנס INSS
גנץ וחיילי צבא לבנון
(צילום: ניקול לסקבי משרד הביטחון, AFP)
4 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
גנץ הבטיח לחזק קשרים עם מדינות נוספות במפרץ - ועם טורקיה. ארדואן
(צילום: AFP )
לבנון מתמודדת בשנתיים האחרונות עם משבר כלכלי אדיר, שכחלק ממנו נפגעו שירותים רבים במדינה. כך למשל, לפני כשבועיים דווח על תקלות תכופות ברשת האינטרנט במדינה, ובאופן כללי תושבי לבנון זוכים בכל יום רק לכמה שעות חשמל שמסופק על-ידי המדינה, והם מסתמכים על רשת של גנרטורים פרטיים שתלויים בדיזל - שגם כך נמצא במחסור.
גנץ התייחס בדבריו למימוש ההחלטות שהתקבלו בשנה האחרונה, שאותה הציג כ"שנת ההחלטות", ולהזדמנויות האסטרטגיות שעל הפרק עם מימושן במהלך השנה הקרובה. "הפכנו את הסכמי אברהם מהצהרת כוונות, למציאות של שיתופי פעולה כלכליים וביטחוניים", אמר. "הפעולות האלו מחזקות את יציבות האזור ויוצרות חזית מתונה שבה שותפות גם מדינות שההסכמים איתן עוד יבשילו".
4 צפייה בגלריה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
"מקדמים שיתוף פעולה אופרטיבי מול אפשרות של פריצה איראנית לגרעין". נשיא איראן ראיסי
(צילום: רויטרס )
לדברי גנץ, "השנה יהיו לנו הזדמנויות רבות לחזק את הקשרים ואת האינטרסים הביטחוניים של ישראל. כך עם מדינות אירופה שמסייעות רבות במאמצים לבלימת איראן, וגם עם מדינות נוספות במפרץ ועם טורקיה. כל זאת בראייה מפוכחת, בהתאם לאינטרסים המשותפים, ותוך שאנו שומרים ומחזקים את הברית העמוקה והחשובה שלנו עם יוון וקפריסין".
שר הביטחון התייחס גם לסוריה ואמר כי "אנו עוקבים אחר המצב, ורואים בחיוב את הקשר המתחדש בין סוריה לירדן ומדינות מתונות נוספות באזור. נמשיך למנוע התבססות איראנית שאוכלת את סוריה מבפנים. זהו אינטרס עליון של העם הסורי והמשטר הסורי – להתייצב, ולהוציא את הכוחות האיראנים משטחם, ולאפשר למדינה להשתקם".
דבריו של גנץ על חידוש היחסים עם טורקיה נאמרו על רקע ביקורו הצפוי החודש של נשיא המדינה יצחק הרצוג במדינה. הרצוג אמור להיפגש עם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן בארמונו, והכוונה היא שהגעת הנשיא הישראלי תסמל פתיחה של דף חדשים ביחסים בין המדינות.
בנוגע לאיום האיראני אמר גנץ: "בצל המשא ומתן המתקיים בווינה, אני בטוח שארצות הברית תמשיך לפעול לעצירת פרויקט הגרעין מתוך ראייה של ביטחון העולם ויציבות האזור. הצבאות שלנו ומערכות הביטחון מקיימות קשר שוטף, ואף מקדמים שיתוף פעולה אופרטיבי, מול אפשרות של פריצה איראנית לגרעין ממש בעצם הימים האלו".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ מבקר בבחריין
שר הביטחון בני גנץ מבקר בבחריין
שר הביטחון הישראלי שמבקר במדינה. גנץ בבחריין, היום
(צילום: משרד הביטחון / AFP)
בין איראן למעצמות המערב, נזכיר, התנהלו בשנה החולפת כמה סבבי שיחות על הצלת הסכם הגרעין. במהלך המגעים, שמתקיימים בווינה, נערכו שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב. מעצמות המערב מודאגות מהתקדמות תוכנית הגרעין האיראנית, והזהירו שייתכן שבתוך שבועות ספורים תוכנית הגרעין של טהרן תגיע לשלב שיהפוך את ההסכם שנחתם ב-2015 למסמך ריק מתוכן.
גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי שיחות הגרעין "ייכנסו השבוע לישורת האחרונה, ועכשיו זה הזמן להחלטות קשות מצד איראן. בקרוב נדע אם אנחנו במסלול של חזרה להסכם, או שנהיה במציאות של משבר ומתיחות". בתדרוך לכתבים אמר הבכיר כי אי אפשר להמשיך בשיחות לנצח, מכיוון שבעוד כמה שבועות כבר לא יהיה אפשרי לחזור להסכם הגרעין - בגלל ההתקדמות שאיראן עושה בתוכנית הגרעין שלה. לדבריו ההסכם יהפוך ללא רלוונטי ולכן איראן צריכה לקבל החלטה עכשיו. הבכיר ציין כי עד כה הייתה התקדמות בשיחות עם איראן והמחלוקות צומצמו.
גנץ נחת במנאמה, בירת בחריין, בשעות אחר הצהריים. זהו ביקור רשמי ראשון של שר ביטחון ישראלי בממלכה במפרץ הפרסי מאז החתימה על "הסכמי אברהם". הטיסה לבחריין עברה מעל סעודיה, בפעם הראשונה שבה מטוס צבאי ישראלי הורשה לטוס באופן פומבי בשטחה האווירי של המדינה.
גנץ התקבל בשדה התעופה בטקס ממלכתי ובמסדר כבוד. שר הביטחון עתיד לחתום במהלך ביקורו על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני מול מקבילו הבחרייני, שר ההגנה עבדאללה בן חסאן אלנעימי. מדובר בהסכם ביטחוני ראשון שנחתם בין מדינת ישראל לבין מדינה במפרץ הפרסי.