2 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
השר עיסאווי פריג'. "אני עולה כל יום להגן על הממשלה"
(צילום: הדר יואביאן )
עימות בישיבת הממשלה: במהלך הדיון הבוקר (יום א') שעסק בפשיעה בחברה הערבית מחה השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' (מרצ) על כך שלטענתו לא משתפים אותו בהחלטות שנוגעות לסוגיית האלימות בציבור שאותו הוא מייצג. "אני השר הערבי ישראלי היחיד בממשלה הזו וסוגיית האלימות בחברה הערבית היא בסדר עדיפות עליון אצלי", אמר. "אני עולה כל יום להגן על הממשלה הזו בתקשורת. לא הגיוני שתוכניות שנוגעות למגזר הערבי לא עוברות בשיתוף איתי ואני לא חלק ממעגל קבלת ההחלטות. זה לא הגיוני".
בתגובה הבטיח לו השר לביטחון פנים עמר בר לב (העבודה) שיציג לו את התוכנית למאבק בפשיעה במגזר הערבי. פריג' עקץ אותו ואמר: "אתה כבר הצגת את זה לאחרים ולי לא". בר לב: "יכולת לפנות אליי באופן יזום".
בעקבות זאת התערב ראש הממשלה נפתלי בנט ובניסיון להרגיע את השר פריג' הבטיח לו שיתקיים בעניין דיון מסודר, אולם לא בישיבת הממשלה.
בהמשך אישרה הממשלה להרחיב את הסמכויות של הרשות לפיתוח כלכלי למגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי. על פי ההצעה של השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד), יוקצו משאבים לחיזוק וקידום החברה הערבית בנושאי דיור, חינוך, תעסוקה, תשתיות ומים, ויינתנו מענים ייעודיים לאוכלוסייה הערבית בערים המעורבות.

2 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן. "12 צוותי עבודה"
(צילום: הדר יואביאן)
"ההחלטה מסמיכה את הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית אשר במשרד לשוויון חברתי לקבוע יעדים ומדדים לסגירת פערים חברתיים וכלכליים", אמרה השרה כהן. "לשם כך גיבשנו תוכנית חומש בהיקפים חסרי תקדים שתובא לאישור הממשלה בקרוב. הוקמו 12 צוותי עבודה בשיתוף עם שורה של משרדי ממשלה, ארגוני חברה אזרחית, רשויות מקומיות ומכוני מחקר. אני מקווה שבשנים הקרובות נוביל לצמצום אי-השוויון בישראל".
במקביל אישרה הממשלה גם את הארכת חוק הותמ"ל לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, בעיקר למגזר החרדי והערבי. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) התנגדה בנימוק שהסעיף עומד בסתירה ליעדים של הממשלה בנושא אקלים.
"השטחים הפתוחים זה הפיקדון הכי יקר ערך שלנו", אמרה. "חוק הותמ"ל יוצר תהליך דורסני ולקוי, מה גם שהוא לא מוריד את מחירי הדיור. אנחנו מקיימים דיונים כבר שבועיים ללא שום התקדמות וללא פשרה. אני רק שומעת שזה מופיע בהסכמים הקואליציוניים. מצפוני מחייב אותי לדווח על כך לממשלה. בינתיים אין פריצת דרך".
שר החקלאות עודד פורר ענה לה: "יהיו תיקונים שנבקש ונדרוש בין הקריאה הראשונה לקריאות השנייה והשלישית".
זנדברג: "עיקרי תוכנית האקלים של ישראל התחילו תהליך כבר ב-2018. שמונה משרדי ממשלה חתומים על זה".