עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, האשים היום את ארה"ב באחריות למבוי הסתום במו"מ על הצלת הסכם הגרעין. חמינאי הדגיש שטהרן לא תקבל את דרישותיה ה"עקשניות" של ארה"ב, ואמר שוושינגטון לא מסוגלת להתחייב שלא תפרוש מההסכם פעם נוספת. "האמריקנים פועלים בצורה פחדנית וזדונית לחלוטין", אמר חמינאי, שנפגש עם הנשיא היוצא, חסן רוחאני, ועם חברי הממשלה.
מה-9 באפריל התקיימו כמה סבבים של שיחות בווינה, במטרה להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין ולגרום לאיראנים לכבד את תנאיו. מאז שארה"ב פרשה מההסכם ב-2018, והחזירה את הסנקציות נגד טהרן, ההסכם נמצא על סף קריסה - ואיראן הפרה התחייבויות רבות שמופיעות בו. במו"מ בווינה התקיימו שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב. גם אחרי סבב שישי של שיחות הפערים בין הצדדים עדיין גדולים: איראן דורשת שארה"ב תסיר את כל הסנקציות נגדה ורק אז היא תעמוד בהתחייבויות שמופיעות בהסכם בינה לבין המעצמות. האמריקנים מתנגדים להסרת כל הסנקציות.
6 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
חמינאי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "האמריקנים פועלים בצורה פחדנית וזדונית לחלוטין"
(צילום: AFP, רויטרס)
סבב השיחות השישי הסתיים ב-20 ביוני – יומיים אחרי שאיראן בחרה נשיא חדש. בחודש הבא ייכנס הנשיא הנבחר איברהים ראיסי לתפקידו, ויחליף את חסן רוחאני. טרם ברור מתי יתקיים הסבב הבא של השיחות. עבאס אראקצ'י, ראש צוות המו"מ של איראן, אמר החודש שהצדדים שלוקחים חלק בשיחות יידרשו "לחכות לממשל החדש שלנו", ושטהרן נמצאת ב"תקופת מעבר".
גורמים במערב מעריכים שהממשל האיראני תחת הנהגתו של ראיסי, שנחשב לשמרן קיצוני, יאמץ גישה נוקשה יותר בשיחות הגרעין. כמו בשאר הנושאים שעל סדר היום באיראן, גם בנושא מדיניות הגרעין המילה האחרונה היא של חמינאי. ראיסי אמר שהממשל שלו יתמוך בשיחות גרעין ששומרות על האינטרסים הלאומיים של איראן – ושהוא לא מעוניין לנהל מו"מ לשם המו"מ בלבד.
6 צפייה בגלריה
אברהים ראיסי
אברהים ראיסי
הנשיא הנבחר ראיסי. לא לנהל מו"מ לשם המו"מ בלבד
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי עם הנשיא היוצא חסן רוחאני
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי עם הנשיא היוצא חסן רוחאני
ראיסי עם הנשיא היוצא חסן רוחאני
(צילום: AFP)
"בשיחות הגרעין האחרונות האמריקנים התבצרו בעמדתם העקשנית. הם עושים הבטחות ועל הנייר אומרים שהם יסירו את הסנקציות - אבל בפועל הם לא עושים ולא יעשו את זה", אמר חמינאי לחברי הממשלה. המנהיג העליון של איראן אמר שארה"ב מתנה את חזרתה להסכם הגרעין בהוספת משפט להסכם הקיים, "משפט שאומר שיש לדון בכמה נושאים בעתיד – או שלא יהיה לנו הסכם".
"באמצעות הוספת המשפט הזה הם רוצים לספק תירוץ להתערבויות העתידיות שלהם בהסכם הגרעין, במלאכת הטילים של איראן ובנושאים אזוריים", אמר חמינאי. "ואז, אם אנחנו נסרב לדון בנושאים האלה, האמריקנים יאשימו את איראן בהפרת הסכם הגרעין ויאמרו שההסכם נגמר".
6 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בפגישה עם השרים בממשלה האיראנית
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בפגישה עם השרים בממשלה האיראנית
חמינאי בפגישה עם השרים בממשלה האיראנית
(צילום: AFP)
בשיחה עם רוחאני וחברי הממשלה אמר חמינאי כי הלקח הוא שטהרן לא יכולה לסמוך על המערב. "הדורות הבאים צריכים ללמוד מהניסיון הזה. בכהונת הממשל הזה, היה ברור שזה לא עובד לסמוך על המערב". חמינאי אמר לרוחאני ולשרים בממשלה היוצאת: "בכל פעם שדחיתם סוגיות על הסכמים עם המערב, או מו"מ עם המערב ואמריקה, הייתם תקועים ולא יכולתם להתקדם. בגלל שהם לא עוזרים. אחרי הכול, הם האויב. המערביים לא עוזרים לנו, הם פוגעים בנו היכן שהם יכולים".
באמצע החודש אמר הנשיא היוצא רוחאני שהוא מקווה שהנשיא הנכנס ראיסי יסיים את מו"מ הגרעין, ויגיע להסכם על הסרת הסנקציות האמריקניות. רוחאני, שיעזוב את תפקידו ב-5 באוגוסט אחרי שתי קדנציות, אמר החודש בישיבת ממשלה: "הם לקחו את ההזדמנות של הממשלה הזאת להגיע להסכם. אנחנו מצטערים מאוד שפספסנו את ההזדמנות הזאת".