האירועים הקטלניים בכבישים ממשיכים: אלין ג'באלי בת ה-3 נדרסה הערב (ראשון) למוות בטייבה. עוד לפני הידיעה על מותה של ג'באלי, נהרגו ביממה האחרונה ארבעה בני אדם בכבישים, היוותה תזכורת מדאיגה וכואבת לכך שלצד המלחמה בעזה והלחימה בצפון, ישראל עדיין נאבקת, גם השנה, במלחמה אחרת - זו שבכבישים.
7 צפייה בגלריה
אלין ג'באלי
אלין ג'באלי
אלין ג'באלי. נדרסה הערב למוות בטייבה
כבר למעלה מעשור שישראל סופרת יותר מ-300 הרוגים בכבישים מדי שנה. לאחר הימים הקטלניים האחרונים, אנחנו עומדים על 77 הרוגים בכבישים מתחילת השנה - מספר זהה לתאריך הזה אשתקד. אלו סיפורם של ההרוגים - שקדמו למותה של אלין.
משה טובול בן ה-53 מחולון, נהרג אמש במקום מפגיעת רכב בעת שרכב על אופנוע ברחוב הרצל בראשון לציון. לפי אנדריי, אביו של משה, התאונה קרתה בזמן שהוא עשה את דרכו חזרה לביתו, לאחר שביקר את בנו החייל ברחובות. לדברי האב, משה היה "ילד של נתינה - תמיד אהב לעזור לכולם".
7 צפייה בגלריה
משה טובול
משה טובול
"זה כאילו הוא הלך להיפרד מהבן שהיה כל עולמו". משה טובול ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה )
טל, בנו היחיד של משה, התגייס רק לפני כחודשיים לצבא. איתן טובול, בן דודו של משה, ציין בכאב כי "זה כאילו הוא הלך להיפרד מהבן שהיה כל עולמו, הספיק לנשק אותו - ובדרך חזרה הביתה נהרג בתאונת אופנוע - הכלי שאהב מגיל צעיר".
לדברי בן הדוד, "מגיל צעיר הוא אהב אופנועים כבדים, ועכשיו הוא ירד מהם לטובת משהו קטן להתנייד איתו לעבודה". גם האב אנדריי סיפר: "כל החיים פחדתי מהאופנוע. דיברתי איתו שיירד מהאופנוע, אבל זו הייתה אהבה שלו - הוא גם היה מכונאי אופנועים".
7 צפייה בגלריה
אורי הדר
אורי הדר
אורי הדר ז"ל. הנכד של הגנן המיתולוגי של קיבוץ ניר עוז - שאחיו נרצח ב-7 באוקטובר
רוכב אופנוע נוסף שנהרג בתאונת דרכים הבוקר בכביש 4, סמוך למחלף חולון, הוא אורי הדר בן ה-25 משדרות. הדר, בן קיבוץ ניר עוז במקור, הוא נכדו של רן פאוקר - הגנן המיתולוגי של הקיבוץ. אחיו של רן, גדעון פאוקר ז"ל, נרצח בקיבוץ במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.
היום נפצעו באורח קשה עוד שני רוכבי אופנוע צעירים - רוכב כבן 20 שנפגע מרכב ברחוב השיקמה בכפר סבא, ורוכב בן 21 שעשה תאונה בכביש 40 בין צומת אל על לצומת הטייסים.

7 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בכביש 6 בסמוך למחלף אייל
זירת תאונת הדרכים בכביש 6 בסמוך למחלף אייל
ההתנגשות בין המשאית לרכב הפרטי
7 צפייה בגלריה
סלאח קבועה
סלאח קבועה
סלאח קבועה. ירד מהמשאית שלו, ונפגע ממשאית חולפת
תאונה קטלנית נוספת התרחשה אתמול בכביש 6, בין מחלף חורשים למחלף אייל, ובה נהרג נהג המשאית סלאח קבועה בן ה-37 מתל ערד. לפי החשד, קבועה עצר בשול הדרך, ירד מהמשאית שלו - ונפגע ממשאית חולפת, שגם פגעה ברכב לאחר שהנהג שלה איבד שליטה. באותה תאונה נפצעו תשעה בני אדם נוספים, בהם ארבעה באורח קשה.
הרוג נוסף בתאונה אתמול הוא עואד עואד בן ה-65 מהיישוב טורעאן שבגליל התחתון, שמצא את מותו בתחנת דלק בכביש 77, סמוך לטבריה. עואד השאיר אחריו את אשתו, שני בנים, שלוש בנות, ו-10 נכדים. "אתמול הוא היה יחד עם חברו הטוב בטולכרם, שם הם קנו דברים לבית ולחודש הרמדאן", סיפר קרוב משפחתו אחמד עואד. "בדרך חזרה, ומסיבה שאינה ברורה, חברו הנהג איבד שליטה ופגע בעמוד בכניסה לתחנת דלק. ככל הנראה הוא התעייף".
7 צפייה בגלריה
עואד עואד
עואד עואד
"הוא היה אדם נהדר, היה בקשר עם כולם ודאג לכולם". עואד עואד
לדברי אחמד, "באותו מקום תמיד מתרחשות תאונות דרכים. אנו נמשיך לעקוב אחרי הנושא ונדרוש לפתור את הסכנה שנשקפת לנוסעים".
קרוב המשפחה הספיד את עואד: "הוא היה אדם נהדר. היה בקשר עם כולם ודאג לכולם. תמיד היה מזהיר אותנו מהנהיגה בכבישים ודורש לנסוע לאט ולא להשתולל. כל פעם שהוא ראה אותנו הוא אמר 'תשמרו על עצמכם רוצים שתחזירו לחיק המשפחות בריאים', ולצערי הוא נפל קורבן לתאונת דרכים". הוא סיפר כי "אשתו ובני משפחתו עדיין לא מעכלים שהוא נהרג, מצבם הנפשי קשה. רבים מהתושבים והסביבה הגיעו לנחם את המשפחה ולתמוך בהם".

"אסור לקבל באדישות את הנתונים הטרגיים"

בחינה של נתוני כמות ההרוגים בחמשת החודשים הראשונים מאז פרוץ המלחמה מראה כיצד החיים חזרו לשגרה מבחינת נסיעות בכבישים. על אף שבחודש הראשון של המלחמה, עומס הנסיעה בכבישי ישראל היה קטן יותר מבחודשים רגילים, ובאוקטובר ראינו ירידה בכמות ההרוגים בתאונות דרכים ביחס לשנת 2022, עד מהרה הכמות הממוצעת של ההרוגים בכבישים שבה לקדמותה.
7 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 4 סמוך למחלף חולון מזרח
זירת התאונה בכביש 4 סמוך למחלף חולון מזרח
15% מההרוגים השנה בכבישים הם רוכבי אופנוע או קטנוע. זירת התאונה בכביש 4, הבוקר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
מבחינת הסטטיסטיקה, 32% מכלל ההרוגים השנה בכבישים הם נוסעי רכבים פרטיים, 31% הם הולכי רגל, 15% רוכבי אופנועים וקטנועים, והיתר הם נהגי משאיות, רוכבי אופניים וקורקינטיים חשמליים ועוד. בנוסף, 52 מבין ההרוגים נהרגו בדרכים בינעירוניות, 20 בדרכים עירוניות ועוד ארבעה הרוגים מצאו את מותם ברכיבה בשטח. 41 מבין 76 ההרוגים היו יהודים, 28 היו ערבים וזהותם של הנותרים טרם התבררה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק עו"ד יניב יעקב, מסר: "השבוע האחרון היה קטלני במיוחד בכבישים והרבעון הראשון של שנת 2024 מסתמן כהמשך ישיר לשנת 2023 שבה נהרג בכל יום אדם אחד בתאונות דרכים. זו התוצאה הישירה להיעדר תכנית לאומית רב-שנתית וקיצוץ תקציבים מתמשך אשר פוגע בכולנו ועולה בחיי אדם".
לדברי יעקב, "אסור לנו לקבל באדישות את הנתונים הטרגיים הללו, ועלינו כחברה מוטלת האחריות לתבוע מהממשלה לקחת אחריות ולפעול להחזרת הכסף שקוצץ בשנים האחרונות. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים והמאבק בקטל בדרכים כדי למנוע צער וסבל ממשפחות רבות".