5 צפייה בגלריה
מוהנד מזארעה
מוהנד מזארעה
המחבל מוהנד מזארעה. עבד במתנ"ס העירוני במעלה אדומים
המחבל שביצע את פיגוע הירי אחר הצהריים (שלישי) סמוך לקניון במעלה אדומים, שבו נפצעו שישה בני אדם, בהם שניים במצב קשה, הוא מוהנד מזארעה, צעיר בן 20 מהעיירה הפלסטינית אל-עיזריה הצמודה למעלה אדומים. מזארעה החזיק באישור עבודה למעלה אדומים בלבד, והועסק לפני מספר על ידי העירייה במתנ"ס העירוני - שם אביו עובד כבר 25 שנה.
לפני הפיגוע, שלח המחבל הודעה קולית למשפחתו, ובו ציטט הרבה פסוקים מהקוראן, ואמר כי "אני מייעץ לכל אהוביי וחבריי להתפלל. אל תנטשו את התפילה או הג'יהאד. אם אלוהים יברך אותי ואמות בדרכו, ותקברו אותי, אל תעלו לקברי ואל תכתבו את שמי על המצבה, כמו שעשו לנביא מוחמד עליו השלום". הוא הוסיף: "אל תשייכו אותי לשום פלג, אני שייך לאלוהים".
מתן אישורי עבודה לפלסטינים הורחב בזמן האחרון, כחלק מרצון ישראלי להיטיב עם הפלסטינים. בעבר, נשללו היתרי עבודה גם לקרובי משפחה של מחבלים לאחר ביצוע פיגוע.

5 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
זירת פיגוע הירי, היום
5 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי בקניון במעלה אדומים
זירת פיגוע הירי בקניון במעלה אדומים
(צילום: דוברות המשטרה)
מזארעה חוסל על ידי לוחם מג"ב שהיה בדרכו למספרה באזור. אבי רחמים, מחזיק תיק הביטחון של מעלה אדומים, אמר ל-ynet כי ממה שידוע מזארעה היה מפגע בודד, אך ציין כי "כל האירוע נמצא בבדיקה, כדי לוודא שלא היה איתו מחבל נוסף". כוחות הביטחון עדיין סורקים במקום כדי לשלול כאמור הימצאות של מחבלים נוספים - והיציאה ממעלה אדומים נסגרה.
בחמאס בירכו על הפיגוע, ודובר הארגון עבד אל לטיף אל-קאנוע, כינה אותו "מבצע הירי ההרואי במעלה אדומים שליד העיר הכבושה ירושלים". לדבריו, מדובר "בהגנה על מסגד אל-אקצא ובתגובה לפלישות המתנחלים וביצוע טקסים תלמודיים בחצרותיו. ירי המהפכנים ולוחמי ההתנגדות לא ייפסקו בהגנה על אדמתנו והמקומות הקדושים, וכדי לסכל את תוכנית ממשלת המתנחלים לבנות את בית המקדש לכאורה על חורבות מסגד אל-אקצא".
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון איתמר בן גביר עלה להר הבית לרגל צום תשעה באב
שר הביטחון איתמר בן גביר עלה להר הבית לרגל צום תשעה באב
בכיר בחמאס: "הפיגוע - אגרוף בפניו של איתמר בן גביר". השר לביטחון לאומי בהר הבית, בשבוע שעבר
בכיר אחר בארגון, מחמוד מרדאווי, אמר כי הפיגוע הוא "תגובה פלסטינית הרואית לפלישה של הכיבוש לעמנו, ואגרוף בפניו של השר הקיצוני איתמר בן גביר, שחילל את מסגד אל-אקצא לפני מספר ימים". לדבריו, "מגיני ירושלים ומסגד אל-אקצא דרוכים על ההדק, והם לא יחמיצו שום הזדמנות להתנפל על האויב ולנקום את דמם של חללינו וילדינו המוצאים להורג בדם קר לנגד עיניו של העולם והקהילה הבינלאומית הלא צודקת".
גם בג'יהאד האיסלאמי מיהרו לברך את מזארעה, וציינו כי הם "משבחים את ההפעולה ההירואית שביצע לוחם ההתנגדות הפלסטיני. זו תגובה טבעית לתוקפנות ולהסתערות על מסגד אל-אקצא המבורך".

5 צפייה בגלריה
מוהנד מזארעה
מוהנד מזארעה
"אל תעלו לקברי ואל תכתבו את שמי על המצבה, כמו שעשו לנביא מוחמד". מזארעה
המחבל ירה תחילה לעבר סניף "בורגרסבר" במקום, אז המשיך לעסקים אחרים במרכז המסחרי - וניסה להימלט לרחוב המקביל דרך שיחים - עד שנוטרל בירי.
בעל חנות סמוך לזירה, שהיה עד ראיה לירי, סיפר ל-ynet: "ראיתי את המחבל רץ עם אקדח, חיסלו אותו. הוא היה עם וסט כמו של עובד עירייה". עדת ראייה אחרת סיפרה כי המחבל כיוון לעברה אקדח, אך לא ירה עליה לבסוף.
כאמור, מצבם של שניים מהפצועים קשה, והם מטופלים בבית החולים שערי צדק בבירה יחד עם פצוע נוסף שמצבו קל. בבית החולים הדסה הר הצופים מטופלים שלושה פצועים נוספים, נער בן 14, צעיר בן 25 ופצוע בשנות ה-30 לחייו - ונמסר כי "שלושתם בהכרה".