ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, שלח סרטון חריג להפגנה המרכזית שהתקיימה אמש (שבת) נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב. "ישראלים יקרים, אנחנו באינטרנציונל הסוציאליסטי תמיד נלחמנו עבור חופש, שוויון וצדק ודמוקרטיה", אמר. "למרות זאת, כפי שרבים מכם יודעים, אלו ערכים שאנחנו לא יכולים לקחת כמובן מאליו, ושאנחנו צריכים לקדם ולהגן עליהן על בסיס יומי".
1 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ספרד בסרטון בהפגנה בקפלן: "תמיד תמצאו אותנו במאבק למען הדמוקרטיה"
ראש ממשלת ספרד בסרטון בהפגנה בקפלן: "תמיד תמצאו אותנו במאבק למען הדמוקרטיה"
סנצ'ס והמחאה בקפלן
(צילום: רויטרס)
לדברי ראש הממשלה הספרדי, "עכשיו כתמיד, האינטרנציונל הסוציאליסטי עומד בסולידריות עם הישראלים. חברים יקרים, אתם תמיד תמצאו אותנו במאבק עבור הדמוקרטיה".
שר החוץ אלי כהן הגיב לסרטון כשעה וחצי אחרי שהוצג בהפגנה, ותקף דווקא את אנשי המחאה: "למתנגדי הרפורמה אין קווים אדומים, לרבות הניסיון לפגוע במעמד הבינלאומי. אף גורם זר לא יחליט בשביל הציבור בישראל ואני בטוח שלסנצ'ס אין כוונה כזאת. בתור מי שתומך ברפורמה, אין לי ספק שהיא תחזק את הדמוקרטיה ותאזן את הרשויות".
סנצ'ס, שמכהן כנשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי, הקפיד לדבר בשם הארגון שבראשו הוא עומד - וגם בסרטון עצמו מופיע הסמל שלו. מדובר בארגון בינלאומי של מפלגות סוציאל-דמוקרטיות ותנועות פועלים, שמשרדיו ממוקמים בלונדון.
סנצ'ס, מנהיג מפלגת הפועלים הסוציאליסטית הספרדית, מכהן כראש ממשלת ספרד ביוני 2018 - והיה הראשון שבהשבעתו היה רק עותק של חוקת ספרד, ללא ספר תנ"ך או צלב. הוא שרד משברים פוליטיים וכמה סבבי בחירות, שבסיומן הצליח לכונן ממשלה. בישראל, לפי שעה, לא הגיבו לתמיכתו הישירה במחאות.
על אף שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, קנצלר גרמניה אולף שולץ, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ומנהיגים רבים נוספים במערב הביעו חשש מפני המהפכה המשפטית, איש מהם לא השתתף באופן פעיל במחאות נגדה ולא הביע תמיכה ישירות בהפגנות. לרוב, הבהירו המנהיגים כי שינויים מרחיקי-לכת במבנה המשטר במדינות דמוקרטיות צריכים להיעשות בהסכמה רחבה, מבלי לעודד את ההפגנות עצמן. לכן, הסרטון של ראש ממשלת ספרד שהוקרן בהפגנה בתל אביב נחשב לצעד חריג במיוחד נגד מדיניות הממשלה הישראלית.
פורסם לראשונה: 20:35, 29.04.23