תידחה פתיחת הקבר הראשונה בפרשת ילדי תימן מאז החוק החדש? אחרי שהודיעו בתחילת השבוע כי הם נערכים לפתיחת קברו של עוזיאל חורי, שלפי הרשויות מת בגיל שנה וחודשיים ב-1953, במשרד הבריאות פנו הבוקר (שישי) לבית המשפט לענייני משפחה בקריות עם חוות דעת לפיה אדמת הקבר רטובה ובוצית ומומלץ להמתין עוד חודש לפתיחה. בנוסף, הסיכוי לגשם ביום שני, היום שבו יועדה להיות פתיחת הקבר, מחזק את האפשרות שבית המשפט יורה לדחות את פתיחת הקבר, בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

במשפחתו של חורי זועמים על הדחייה המסתמנת. מזל ברקו, אחותו של עוזיאל חורי, אמרה ל-ynet הבוקר: "שלושה ימים לפני פתיחת הקבר, המדינה - בחסות משרד הבריאות - ממשיכה להערים קשיים, משתמשת בכוחה ועושה הכול כדי להמשיך בהסתרה. זה עוד אחרי שמשרד הבריאות התפאר ופרסם לתקשורת כאילו פתיחת הקבר נעשית ביוזמתו, ולא אחרי שנאבקנו בבית המשפט במשך ארבע שנים, עד שהגענו לעליון".
לדברי ברקו, המדינה אף החמירה את התנאים לפתיחת הקבר: "כתבו שצריך שהתיעוד לפתיחת הקבר יצולם ללא קול, כדי שלא נשמע שאולי האנתרופולוג לא מוצא כלום בקבר". על חוות הדעת של משרד הבריאות, שנכתבה אתמול על ידי האנתרופולוג המשפטי, אמרה ברקו כי הבדיקה תועדה בווידאו ובו לא נראתה אותה אדמה הרטובה ובוצית שבגינה המליצו לדחות את הפתיחה. "זו פשוט אותה השיטה, מנסים לעייף אותנו אבל פתיחת הקבר תקרה גם אם זה יהיה בעוד שבוע, או בעוד חודש, או בעוד שנה", אמרה.
פתיחת הקבר של עוזיאל חורי היא הראשונה שאושרה מאז הוראת השעה בשנת 2018 - חוק פתיחת קבר של קטין יוצא תימן, המזרח או הבלקן לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשר משפחה.
1 צפייה בגלריה
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
עצרת לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח והבלקן
(צילום: משי בן עמי)
עוזיאל ואחיו נולדו בשנת 1952. בהיותו בן שנה חלה עוזיאל, נלקח על ידי שירותי הרווחה והועבר לבית חולים. כעבור זמן קצר קיבלה המשפחה הודעה שהוא נפטר. ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדי תימן קבעה שהוא אכן מת ונקבר בבית העלמין סגולה.
המשפחה, עם זאת, חשדה לאורך השנים כי ייתכן והוא לא קבור במקום וניהלה בארבע השנים האחרונות הליך משפטי בכדי לבדוק אם אכן הוא שקבור במקום. עם פתיחת הקבר נציגי משרד הבריאות יוציאו את שרידי הגופה לשם זיהויה, ובכלל זה לקיחת דגימת DNA. המשפחה תידרש לעמוד במרחק של 20 מטר מהמקום.
עו"ד רחל דותן, המייצגת את המשפחה בהליך המשפטי, אמרה כי מדובר בעניין שערורייתי ומשעות הבוקר היא עובדת על תגובתה לבית המשפט, כך ששופטת ביהמ"ש לענייני משפחה בקריות גילה ספרא תוכל לקבוע ביום ראשון אם לדחות את הפתיחה או לקיימה ביום שני כמתוכנן.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: משרד הבריאות יחד עם חברת קדישא, הרבנות הראשית, משטרת ישראל וגורמים נוספים מקדישים מאמצים ומשאבים רבים על מנת לבצע את החלטת בית המשפט באופן הרגיש והמקצועי ביותר שניתן ועל מנת להגיע לחקר האמת. בשל הגשמים הרבים בתקופה האחרונה והחשש שהאדמה הרטובה עלולה לפגוע ביכולת איתור השרידים, נערכה בדיקת הקרקע בעומק של מטר ובסמיכות לקבר, ביום חמישי בהתאם לצו של בית המשפט ובנוכחות גורמי משפחה. מהבדיקה נמצא כי אכן האדמה רטובה. חוות הדעת של המומחה בתחום מטעם משרד הבריאות, שהונחה לבצע את הבדיקה על ידי בית המשפט, היא כי פתיחת הקבר כעת עלולה לפגוע בסיכויי ההצלחה של ההליך".
"בחוות הדעת כתב המומחה כי 'חפירה לצורך הוצאת שרידים מעין אלו מתבצעת ע"י שימוש בכלים דנטליים עדינים ומברשות. תהליך כזה אינו יכול להתאפשר כאשר האדמה רטובה' והוא המליץ בפני בית המשפט על דחיית מועד הפתיחה בחודש ימים על מנת לאפשר את הפתיחה כשהאדמה תהיה יבשה. מדובר באירוע רגיש למשפחה ורגיש ציבורית. אנו מבינים את הקושי של המשפחה בדחיית הפתיחה ועושים את מירב המאמצים שהדבר יעשה באופן מיטבי ומכבד לטובת המשפחה".