מזג האוויר החורפי והגשמים הרבים שירדו הלילה וממשיכים לרדת הבוקר (חמישי), גרמו להצפות קשות במרכז הארץ. בערים ויישובים רבים - בהם ראשון לציון, נס ציונה, לוד, טייבה וכפר עקב שבמזרח ירושלים - תועדו הבוקר רכבים כשהם צפים בתוך כבישים שקועים במים. ברחוב צבי תדמור בחולון נפער בור בכביש, בחסות הגשמים הכבדים, ובמשטרה ביקשו מהנהגים להשתמש בדרכים חלופיות ולא להגיע לאזור. בקיבוץ עינת שבמועצה האזורית דרום השרון נפל עץ על ג'יפ חונה.
נתוני המשקעים בשעות הבוקר מראים מה הוביל להצפות במרכז. בתחנת המדידה בבית דגן ירדו 33 מ"מ גשם תוך שעתיים. בלוד הסמוכה ירדו 27 מ"מ בשעתיים. בשתי תחנות אלה נמדדו יותר מ-50 מ"מ בסך הכול ביממה האחרונה (עד 10 בבוקר), אבל שיא הגשם ירד בנווה יער שליד קריית טבעון – 71 מ"מ. באזורים רבים בצפון ירדו עשרות מילימטרים. כך למשל בעין השופט שליד יקנעם ירדו 67 מ"מ גשם, בכפר גלעדי שבאצבע הגליל נמדדו 52 מ"מ, בגמלא שבמרכז רמת הגולן 50 מ"מ, ובחיפה וצפת – 39 מ"מ. בצמח שבדרום הכינרת ירד מעט פחות, 25 מ"מ.
בתל אביב ירדו 31 מ"מ גשם ביממה האחרונה, בירושלים 29 מ"מ ובבאר שבע 10 מ"מ. בחצבה שבערבה ירדו 6 מ"מ, והדבר גרם אתמול לחסימות כבישים – יומיים לאחר אסון השיטפון, שבו נספו סהר ומעיין עשור. באותו יום ירדו בפארן שבערבה 47 מ"מ גשם, כמות גבוהה בהרבה מהכמות הממוצעת השנתית באזור.

9 צפייה בגלריה
צומת שדרות נים
צומת שדרות נים
הצפה בצומת שדרות נים בראשון לציון
9 צפייה בגלריה
צומת שדרות נים
צומת שדרות נים
צומת שדרות נים
9 צפייה בגלריה
הצפות בנס ציונה
הצפות בנס ציונה
הצפות בנס ציונה
(צילום: ירון סוקולוב)
9 צפייה בגלריה
הצפות בלוד
הצפות בלוד
וגם בעיר לוד
9 צפייה בגלריה
הצפות ביבנה
הצפות ביבנה
הצפות ביבנה
(צילום: טל לוי)
9 צפייה בגלריה
בור בכביש ברחוב צבי תדמור בחולון
בור בכביש ברחוב צבי תדמור בחולון
בור בכביש ברחוב צבי תדמור בחולון
(צילום: דוברות המשטרה)
9 צפייה בגלריה
בור בכביש ברחוב צבי תדמור בחולון
בור בכביש ברחוב צבי תדמור בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
9 צפייה בגלריה
עץ נפל בקיבות עינת
עץ נפל בקיבות עינת
העץ שנפל על ג'יפ בקיבוץ עינת
(צילום: רעות שוהם)
רעות שוהם מקיבוץ עינת, שעץ פיקוס ענק קרס ישר על הרכב של אביה שחנה ליד הבית, אמרה כי הם ""שמחים שהאירוע הסתיים בנזק בלבד". לדבריה, בשעות הבוקר הורגש בקיבוץ מזג אוויר סוער במיוחד: "היו רוחות חזקות ושבר ענן שהוריד גשם חזק. לפתע שמענו בום, יצאנו החוצה וראינו שעץ הפיקוס הוותיק והגדול קרס ונפל על הג'יפ של אבא וגרם לו לנזק".
בראשון לציון נרשמו כ-20 מילימטרים של גשמים שירדו בפרק זמן קצר, ולדברי העירייה גרמו לעליית מפלס המים בשדרות נים, בר-לב ומשה דיין בעיר. "עובדי העירייה נמצאים בכוננות מספר ימים בשל מזג האוויר, וטיפלו בכלל ההצפות שנאגרו. כלל הצירים נפתחו", מסרו שם. תושבי העיר, עם זאת, מדווחים כי רכבים עדיין תקועים בכבישים שהוצפו בעיר, בהם ברחוב אברהם בר. "אל תנסו להגיע, מי שממש לא חייב", אמרו. בעיריית לוד אמרו כי הם פועלים לטפל בפגעי מזג האוויר: "הניקוזים במרבית העיר פועלים היטב, למעט במקומות שבהם הגיעו לשיא ספיקתם. הצוותים עובדים כדי לטפל בהצפות".
"הכינרת מתמלאת כמו שלא התמלאה כל החורף, יומיים רצוף של מבול שאני לא זוכר", אמר דודו דמרי, מנהל חוף גופרה באיגוד ערים כינרת. "החוף היה מלא בימי החג, ואז מיום שני התחילו רוחות מטורפות ומיד אחרי זה גשמים - וכל האנשים נמלטו מהחוף. הייתה לי ממש יציאת מצרים, היו בחוף לפחות 1,500 נופשים, ותוך שעה וקצת החוף התרוקן. אני יליד צפת ואפילו שם לא זכור לי כזה מבול, ועוד באפריל".
ומה באשר לתחזית? היום יהיה חורפי וקר, ויירד גשם שילווה בברקים ורעמים. ייתכן כי יירד גם ברד. ישנו חשש מפני שיטפונות בנחלים. משעות אחר הצהריים הגשם צפוי להיחלש בהדרגה, ולבסוף ייפסק בערב. בלילה יהיה קר ללא גשם. מזג האוויר עדיין יהיה קר מהרגיל לעונה. בימים שישי ושבת הטמפרטורות צפויות לעלות, ויהיה נעים ואביבי. בבוקר ינשבו רוחות מזרחיות בצפון ובהרים. בשבוע הבא הטמפרטורות יוסיפו לעלות.
נכון לשעה 10:50 בבוקר, כביש 40 מצומת ציחור למצפה רמון עדיין חסום בשני הכיוונים, וכביש 90 שנחסם גם הוא בין צומת הערבה לעין גדי נפתח לתנועה. "בשלב זה נערכות פעולות מאומצות לפינוי ופתיחת הצירים במטרה לסיים עד לשעות הבוקר המוקדמות. הודעה על פתיחת הציר תופץ מיד לכשיתאפשר לנוע בו בבטחה. ציבור הנהגים מבקש לגלות אחריות ולא להגיע לאזור החסימות ולא לנסות לחצות כבישים בהם יש מים או סחף על הכביש", נמסר מאגף התנועה במשטרה.
רשות הטבע והגנים עדכנה כי לאור התחזית הוארכה סגירת כמה מסלולי טיול גם להיום: שמורת עין גדי תהיה סגורה למעט המפל הראשון בנחל דוד ובית הכנסת העתיק; בעין עבדת המסלול יהיה סגור למבקרים בשלב זה עד שבת כולל, התצפית על השיטפון פתוחה למבקרים; במדבר יהודה יישארו סגורים כל מסלולי הסנפלינג וכן כל מסלולי ההליכה בנחלים פרת, דרגה, אוג, משאש ותקוע.
גם אתר החרמון יישאר היום סגור למבקרים. מיקי ענבר, סמנכ"לית האתר, מוצפת מהבוקר במבול של פניות עם שאלה זהה: "מתי השלג הכבד יחזיר את עונת הסקי?". לדבריה, "מספיקה עוד חצי מעלה גבוהה יותר בטמפרטורה וכל הסיפור הזה הופך לגשם. מצטערת לבשר לגולשים שנתראה בחורף 2024". עם זאת, היא הזמינה את כלל המבקרים להגיע לאתר שייפתח מחר, בשביל הזדמנות אחרונה "לראות את כל השלג הזה וליהנות".
במחלקת התיירות במועצה האזורית הערבה התיכונה קראו למטיילים הרבים הצפויים להגיע לאזור לאחר השיטפונות שהיו - שלא לחרוג עם כלי רכב מהשבילים המסומנים - מחשש שייגרם נזק אקולוגי: "אחרי ימי הסופה בערבה וכמויות המשקעים הגדולות, הקרקע רוויה והאדמה בוצית. כלי רכב שנוסעים מחוץ לצירים גורמים לקוליסים - חריצים עמוקים בקרקע - ונזק עצום שלא ניתן לשיקום. החריצים מתייבשים וגורמים לנזק אקולוגי ונופי לתמיד. אנו מבקשים מהמטיילים, ובמיוחד הצעירים מביניהם, להקפיד לנסוע ולרכוב רק על תוואי הדרכים המסומנות ולא לחרוג מהן".
הטמפרטורות החזויות היום והלילה: ירושלים 7-12, תל אביב 13-18, חיפה 11-16, צפת 6-11, קצרין 8-16, טבריה 11-20, נצרת 9-16, עפולה 9-18, בית שאן 12-19, לוד 11-18, אשדוד 13-18, עין גדי 15-21, באר שבע 10-17, מצפה רמון 8-14, אילת 14-25.


ראש העיר אילת: "אם היו משדרגים את הכביש, היינו מונעים את האסון בערבה"

ראש העיר אילת אלי לנקרי שיתף הבוקר בתחושות בעיר, לאחר שהצירים אליה נחסמו אתמול בשל תנאי מזג האוויר הקשים, יומיים לאחר אסון השיטפון שבו נספו האחים סהר ומעיין עשור. בריאיון לאולפן ynet שיבח לנקרי את החלטת המשטרה לסגור את הכבישים הסובבים את העיר, שלדבריו "הצילה הרבה מאוד חיים". על כביש הערבה אמר: "אילו היה משודרג כפי שהבטיחו, היינו מונעים תאונות דרכים קשות".
"עקבתי מקרוב אחר ההתפתחויות וקיבלתי עדכונים שוטפים גם ממפקדת האוגדה וגם ממפקד המרחב של המשטרה כאן. אני חייב לשבח את מה שהם עשו, שבפעולתם הצילו הרבה מאוד חיים", אמר לנקרי. "לשמחתנו הכבישים נפתחו אתמול. אם זה לא היה קורה, אלפים היו נתקעים כאן בעיר. צריך לזכור שהעיר הייתה נצורה לפני יומיים למשך יממה שלמה, ואתמול למשך שעות ארוכות".
לנקרי סבור שישנה אוזלת יד בנוגע לתשתיות סביב העיר, ובמיוחד בכביש הערבה. "אילו הוא היה משודרג מתחילתו ועד סופו כפי שהבטיחו והצהירו לא אחת, היינו היום במקום אחר, ותאונות כאלה היו נמנעות, כמו תאונות קשות נוספות שהיו לאורך השנים. זו אוזלת יד של כל ממשלות ישראל, והממשלה הנוכחית צריכה להתעורר ומהר כדי להבטיח דרך בטוחה לתושבי העיר ולשלושה מיליון ישראלים שמגיעים מדי שנה אליה", אמר.

9 צפייה בגלריה
סימני צמיגים על הדרכים בערבה
סימני צמיגים על הדרכים בערבה
סימני צמיגים על הדרכים בערבה
(צילום: הילה אלבז הערבה התיכונה)
"המניעה הכי טובה היא לא להיכנס לערוצי נחלים זורמים, ולקחת אחריות אישית". כך אמר הבוקר אורי לב, מפקד יחידת חילוץ ערבה, בריאיון לאולפן ynet. לדבריו, "הנהגים שנמצאים בכביש צריכים לקחת אחריות אישית ולהימנע מהמקומות האלה. זהו המסר הכי חשוב שאפשר להעביר בעניין זה".
לדבריו, "ההחלטה הזאת היא לא בידיים שלנו או של ראש העיר אילת. זאת החלטה של המשטרה בדרגים הרבה יותר גבוהים. עם זאת, אם בכל מערכת גשם נסגור את הכביש כאן - אז ימים שלמים הצירים יהיו סגורים ואילת תהיה מנותקת. זה לא ריאלי".
ובאשר לנהגים ומטיילים שנקלעים לשיטפונות אמר: "כפי שאמרתי, הטיפ הכי חשוב הוא לא להיכנס לערוץ, גם אם נראה שהזרימה היא מאוד קטנה. יכולים להיות שם בורות ואבנים מתחת, שיגרמו לרכב להיעצר. אם כבר נקלעת למצב הזה, צריך להתקשר מיד למוקד 100, ולטפס על הגג עד כמה שאפשר. אם הדלת לא נפתחת, צריך לשבור את החלון ולטפס דרכו לגג. זה מה שעשו רוב האנשים באירועים מסוג זה שהצלחנו לחלץ".
"ההחלטה לסגור את הצירים הייתה כבדה מאוד, והיא גם לא נשענת על מדע מדויק. גם חיזוי לא מדויק במאת האחוזים, ולכן בהחלט תמיד יש במה להשתפר", סבור אלוף משנה איתמר דשל, מפקד חטיבת יואב, שאמונה על ביטחון העיר אילת וסביבתה.
"צריך להבדיל בין ציר 10 לציר 40 ו-90. להבדיל מהשניים האחרונים, שהם בעצם עורקים ראשיים לעיר ולתושבי הערבה, ההחלטה לסגור את ציר 10 הייתה קלה יותר. הוא משמש בעיר למטיילים, וסגרנו אותו כדי לבדל את האזרחים ממרחב סכנה", אמר הבוקר אל"מ דשל בריאיון לאולפן ynet.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום