סגן-אלוף גלעד מילס וחייליו מגדוד 603 של חטיבה 7 בחיל ההנדסה נדהמו ממה שמצאו הלילה (בין שני לשלישי) בגזרת חברון. הלוחמים הגיעו למבנה שאותר לפי מודיעין של שב"כ וצה"ל - וגילו במהלך סריקתו כי מדובר בגן ילדים שהוחבאו בו אקדח, מחסניות, רימון ועשרות כדורים. "בחיים לא נתקלתי בדבר כזה", סיפר סא"ל מילס, "הנשק אפילו לא הוסלק, אלא פשוט היה מתחת למזרן - כל תינוק שזוחל היה יכול להגיע אליו".
4 צפייה בגלריה
כלי נשק נמצאו בגן ילדים בחברון
כלי נשק נמצאו בגן ילדים בחברון
כלי הנשק שנתפסו בגן הילדים באזור חברון
התפיסה החריגה התרחשה כחלק ממבצע חטיבתי משולב של גדוד 603, צנחנים ויחידות נוספות. כ-150 לוחמים השתתפו בפעילות שעיקרה תפיסת אמצעי לחימה וביצוע מעצרים. כחלק מהפעילות, פשטו הלוחמים על 14 איתורים שונים באזור חברון, כאשר הכוח של סא"ל מילס סרק כמה מבנים בכפר דיר צמת. "לפי המודיעין, אחד מהאיתורים היה מבנה מבודד", סיפר, "בהתחלה לא הבנו שמדובר בגן ילדים, זה לא היה ברור. ראינו פתאום משחקים של ילדים בחצר, בימבות ובובות, לא משהו שאתה רואה בפעילות ביהודה ושומרון. החצר הייתה מוקפת בגדר".
הוא הוסיף: "נכנסנו למבנה, הייתה בו קומה אחת וארבעה חדרים. בכניסה ראינו ממש ווים של תיקים ועליהם שמות של ילדים. על הקירות היו תלויים ציורים של דובים. התחלנו לסרוק את החדרים. בתור אבא, ראיתי חדר שאני מכיר מהגן של הבת שלי - חדר שינה שבו כל המזרנים מסודרים בערימה. ליד המזרנים הייתה שידה כזו שהיו עליה המון בובות של דובים עם שמות הילדים. אחד הלוחמים החל לסרוק, הרים מזרן אחד - ונדהם. הוא ראה שני כלי נשק, אחד מהם אקדח, ועוד שתי מחסניות, רימון גז ועשרות כדורים".
4 צפייה בגלריה
כלי נשק נמצאו בגן ילדים בחברון
כלי נשק נמצאו בגן ילדים בחברון
גן הילדים
סא"ל מילס ציין כי בשלב זה הלוחמים עטו כפפות וסידרו את הממצאים. "בהתחלה זה היה די שוק לתפוס דבר כזה בתוך גן ילדים", אמר, "זו מציאות עקומה. קשה לי להבין בכלל את האנשים הללו שמתעסקים בטרור ומגדלים ילדים לסיטואציה הזו. נותר לי רק לרחם על ילדים כאלה. בתור אבא, חשבתי על הילדים שלי שלא ראיתי כבר שבועיים. ילדים לא צריכים לראות נשקים כאלה ולא לחיות במציאות כזו. זה חריג מאוד".
כוחות הגדוד נמצאים בגזרת חברון כבר שבועיים, והיו שם בפיגוע שאירע בצומת הכבשים ביום שני שעבר - אז נרצחה הגננת בת שבע ניגרי. "זה אירוע קשה שאנחנו עדיין לומדים ומתחקרים אותו", אמר סא"ל מילס, "אנחנו 24 שעות בחוץ, מגינים על הצירים ועל היישובים. במקביל, בכל לילה אנחנו במרדף אחרי האמל"ח כדי למנוע פיגועים נוספים".
בנוסף לתפיסת האמל"ח החריגה, ביצעה אוגדת איו"ש כמה מעצרים ברמאללה, בסילוואד, במרח רבח, בבית סירא, בסיריס ובמחנות הפליטים עאידה וג'ילזון - שם עצרו הכוחות עשרה מבוקשים. במהלך יציאת הכוחות מהעיר רמאללה, התפתחה הפרת סדר אלימה, והלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. בבית סירא חשודים יידו אבנים לעבר הכוחות, שהגיבו גם במקרה זה באמצעים לפיזור הפגנות. בפעילות הכוחות בבית אומר, חשודים יידו אבנים והשליכו מטענים לעבר הלוחמים, שהגיבו בירי. במחנה הפליטים אעידה הכוחות החרימו רימון הלם.