משרד הבריאות שיגר היום (שלישי) הנחיות חדשות לבתי החולים ולקופות החולים ברקע ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה בישראל - ובהן גם הוראה לצמצם פעילות בהיקפים ניכרים. מנהל בית החולים הדסה תקף: "חלק מההנחיות הן אסון לחולים שאינם מתמודדים עם קורונה".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
משרד הבריאות חוזר לצמצם פעילות בבתי החולים. השר אדלשטיין
(צילום: שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
שביתה אחיות  מערכת הבריאות  בריאות זאב רוטשטיין
שביתה אחיות  מערכת הבריאות  בריאות זאב רוטשטיין
"יש מחלות אחרות שצריך לטפל בהן". פרופ' רוטשטיין
(צילום: יעל פרידסון)
בהמשך לפתיחת מחלקות קורונה נוספות בחלק מבתי החולים, משרד הבריאות הנחה לצמצם את פעילות מרפאות החוץ בבתי החולים ל-30% עד 50% מהיקף הפעילות כיום, "תוך שימוש באמצעי רפואה מרחוק כגישור על הפער בפעילות הקיימת". המשמעות: ניתוחים רבים יידחו, כמו גם בדיקות מעקב של חולים ומטופלים במרפאות החוץ.
בנוסף הנחה משרד הבריאות כי "יש לשמר פעילות טרום-ניתוחית ופעילות רפואית חיונית שלא ניתן לקיימה ברפואה מרחוק". לפי ההנחיה, בתי החולים יהיו רשאים לתעדף בעצמם את אופן צמצום הפעילויות במחלקות השונות ולגבש את התהליך.
בנוסף, על רקע העלייה החדה במספר חברי הצוותים הרפואיים שנמצאים בבידוד, לבתי החולים ניתנה האפשרות לגייס יחידות צבאיות לצורך תגבור כוח האדם במחלקות השונות. בתוך כך יש לציין כי גם לאחר ההתפרצות הראשונה של נגיף הקורונה בישראל הונחו בתי החולים לצמצם באופן דרסטי את פעילותם, וביתר שאת את הניתוחים האלקטיביים. כתוצאה מכך ספגו בתי החולים ירידה חדה בהכנסותיהם.

גם קופות החולים הונחו לצמצם את פעילותן בעקבות העלייה בנתוני התחלואה, במודל שדומה לזה שהתקיים בהן במרץ ובאפריל. "על מנת להפחית התקהלות מטופלים יש לצמצם את הפעילות הפרונטלית במרפאות ב-30% עד 60%, ולהמיר את השירות הפרונטלי ברפואה מרחוק ובאמצעים דיגיטליים", צוין בהנחיה.
עוד נכתב כי "במרפאה יש להפריד בין קבוצות סיכון (קשישים וחולים) לשאר המטופלים, ולקבוע שעות קבלה נפרדות או אזורי קבלה נפרדים בעבור אוכלוסיות אלו". גם בבתי החולים וגם בקופות החולים אסר משרד הבריאות על הצטרפות של יותר ממלווה אחד לחולה.
בבתי החולים הגיבו בזעם להנחיות, שלחלקן יש משמעויות כלכליות ורפואיות נרחבות. מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, אמר כי "חלק מההנחיות הן אסון לחולים רגילים שאינם מתמודדים עם קורונה. דווקא עכשיו, כשבתי החולים נקיים מהנגיף, יש הזדמנות לתקן את הסגר שהיה על בתי החולים ולהגדיל את הביצוע של כל אותם אבחונים שהזמן היה בעוכריהם, כמו סרטן, מחלות לב ומחלות אחרות שצריך לטפל בהן".
לדבריו, "הרמז על צמצום פעילות בתי החולים צריך להימחק. בתי החולים במדינת ישראל, שהוכנו מראש, יכולים בשלב הזה לטפל גם בחולי הקורונה וגם בחולים האחרים. בנוסף, חייבים לזכור שבתי החולים מתפרנסים מטיפול בחולים, וברגע שמצמצמים את הפעילות הם הופכים לגירעוניים. בהנחה שהמגמה הזו תימשך, נצטרך תגבור בכוח אדם שנמצא במחסור. לכן, ההנחיה הזו איננה נכונה".