לא כולם במערכת הבריאות קיבלו היום (שלישי) בהפתעה את התפטרותה של פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שעזבה את תפקידה תוך מתיחת ביקורת מפורטת וחריפה על התנהלות המדינה במשבר הקורונה.
בהיעדר שר דומיננטי בתחילת המשבר, ועל רקע העובדה שמנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב לא צמח במערכת הבריאות, נחשבה סדצקי לאחת הדמויות המשפיעות והחזקות ביותר במשרד, וביתר שאת בתחילת המשבר.
3 צפייה בגלריה
סיגל סדצקי
סיגל סדצקי
(צילום: דנה קופל)
עם זאת, כניסתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין לתפקיד הביאה, לטענת גורמים במשרד הבריאות, לפיחות במעמדה ובמידת השפעתה על קבלת ההחלטות. "היא לא מוכנה לקבל מעליה הנחתות", סיפר ל-ynet מקורב לסדצקי. "יש לה התנגדות אגרסיבית והיא באה מהאמונה המקצועית שלה. היא לא יודעת לעגל פינות, והיא תמיד תשבור את הכלים אם אתה לא חושב כמוה".
מנגד, אחרים מספרים דווקא על מסירות רבה לתפקידה: "מדובר על אשת מקצוע מצוינת שהתמודדה התמודדות קשה ביותר, ולדעתי גם עם גל התקפות לא הוגן", אומר בכיר במשרד הבריאות. "היה לה חלק ניכר בבלימת הגל הראשון, וחבל שבמדינת ישראל מסיימים ככה באמצע קרב. אני חושב שהיא ייצגה תורה מקצועית סדורה, שלא כולם אהבו אותה מרוב הפופוליזם בשטח. כולם הצליחו לבלום את המגפה בגלל הריחוק החברתי, לא בגלל בדיקות או שטויות מהסוג הזה. נכון, יש לה אופי וסגנון מיוחד, אבל אני חושב ששפכו את דמה".
במכתב שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה כתבה פרופ' סדצקי כי "גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד (אישי, נפשי וגם בריאותי ופיזי). למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי. אלא שלעת הזו ומזה זמן שאני מתקשה בכך".
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
העבירה ביקורת חריפה על אופן הטיפול במגפה
(צילום: AFP)
בהמשך הוסיפה כי "בשלב הראשון לפרוץ המגפה ההתמודדות עימה התאפיינה בשרשרת קצרה יחסית של קבלת החלטות ובעדכון המדיניות בהתאם להתפתחויות בשטח. הישגי ישראל התבטאו בהשטחת עקומת התחלואה, והצעדים שנקטנו מבעוד מועד היו מקור השראה שזכה לשבחים במדינות אחרות שהתמודדו עם המגפה. לעומת זאת, בשלב השני, שהתאפיין בפתיחה חיונית אך מהירה וגורפת של המשק, ההליך הפך למסורבל ואיזון השיקולים הגיע לממדים הדוחקים את שיקולי הבריאות. בשבועות האחרונים ישראל נעה למקום מסוכן. הנתונים ומפת התחלואה הנוכחית והצפי לעתיד הקרוב מעידים על כך כאלף עדים".
פרופ' סדצקי, שמשמשת פרופ' מן המניין בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מונתה בשנת 2000 למנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר. שם נוצר הקשר בינה לבין המכון שבתקופת המשבר היה אחד הגופים היחידים שסיפק בסיס לתחזיות המשרד, שחלקן, בהן ההערכה בדבר 5,000 מונשמים בבתי החולים תוך זמן קצר, לא התממשו.
במכון גרטנר עבדה עד 2018, ובפברואר 2019 מונתה לתפקיד ראש שירותי בריאות הציבור, שבמסגרתו הייתה אחראית על לשכות בריאות הציבור של משרד הבריאות. "שירותי בריאות הציבור נכנסו למשבר הנוכחי אחרי תקופה ממושכת של יותר מעשור של שחיקה בכוח האדם ובמשאבים", אמר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון.
"תפקיד ראש שירותי בריאות הציבור הוא אחד התפקידים החשובים ביותר במשרד הבריאות, בוודאי בתקופה זו, ואני מצטער על כך שפרופ' סדצקי שהשקיעה כה רבות בחודשים האחרונים הרגישה שהיא נאלצת להתפטר", הוסיף דוידוביץ'. "אני מקווה שזה תמרור אזהרה לצורך להשקיע במערכת. ברור לי שפרופ' סדצקי ניסתה לעשות כל מה שביכולתה כדי להתמודד עם הפנדמיה".
3 צפייה בגלריה
פרופ׳ סיגל סדצקי
פרופ׳ סיגל סדצקי
פרופ׳ סיגל סדצקי
(צילום: יואב דודקביץ)
"הרבה גורמים בשטח מרגישים שהם מופקרים בחזית מבחינת כוח אדם ותשומת הלב שניתנת להם לאורך השנים. מאז שפרופ' חזי לוי נכנס לתפקיד מנכ"ל המשרד הם אכן מקבלים פרגון, אבל נדרשת עוד השקעה רבה בטווח הקצר והארוך", טען. "שירותי בריאות הציבור עברו תקופה ארוכה שבה הם נלקחו כמובנים מאליהם, ולא התייחסו לבריאות הציבור בקשב הניהולי הראוי. זה גרם לתחושה של שחיקה מתמשכת ותסכול, שחייבים לטפל בו מיידית לאור האתגרים שעל הפרק".
אך יש מי שסבור שבחירתה של פרופ' סדצקי לסיים את תפקידה מעידה על כך שלמעשה כשלה בו. "אני חושב שסוף-סוף מישהו במשרד הבריאות לוקח אחריות ואומר 'אני ניסיתי כמיטב יכולתי, במבחן התוצאה לא הצלחתי להשיג את התוצאה הרצויה ואולי מישהו אחר יצליח יותר ממני'", אומר פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה לאנדו-גנטיקה בשיבא, שנמנה עם מבקריה של פרופ' סדצקי.
"אני מברך אותה שלקחה אחריות על כך שהמשבר לא נוהל נכון, ולא הופקו הלקחים מהפעם הקודמת שנכנסנו להסגר. כל הכבוד לה על העניין הזה. יש אנשים שמאוד מצטערים על לכתה, ואחרים חושבים שיש לתת את המפתחות לאחר. אין פה שום דבר אישי, אלא אם הצליחה בתפקידה או לא. אני חושב שיש אנשים שמצטערים על בסיס אישי, ויש אחרים שמצטערים כי אומרים שעשתה כמיטב יכולתה. אני חושב שהיא צריכה לשמש דוגמה לכל מי שנושא במשרה ציבורית ונכשל במבחן התוצאה. קחו אחריות, ותנו אחריות למישהו אחר. זה לא התאים לראייה שלה את ניהול המשבר, והיא אמרה 'עד כאן'".