ארמניה ואזרבייג'ן הודיעו כי סיכמו על הפסקת אש הומניטרית בחבל נגורנו קרבאך שתיכנס לתוקף הלילה בחצות. היום (שבת) האשימו שתי המדינות זו את זו במתקפות על ריכוזים אזרחיים ובהפרת הפסקת האש שעליה הוכרז לפני שבוע.
אזרבייג'ן טענה כי 13 אזרחים נהרגו ויותר מ-50 נפצעו בגנג'ה, העיר השנייה בגודלה במדינה, מפגיעת טילים ששיגר צבא ארמניה. מנגד, ארמניה, שתומכת בבדלנים בנגורנו קרבאך פוליטית וכלכלית ושולחת מתנדבים לשרת בצבא שם, האשימה את האזרים בהמשך ההפגזות על המובלעת שבמחלוקת בדרום הקווקז.
4 צפייה בגלריה
העיר גנג'ה ב אזרבייג'ן אזרחים נהרגו מתקפה של ארמניה נגורנו קרבאך
העיר גנג'ה ב אזרבייג'ן אזרחים נהרגו מתקפה של ארמניה נגורנו קרבאך
הריסות בעיר גנג'ה. אזרבייג'ן טוענת: 13 אזרחים נהרגו ועשרות נפצעו
(צילום: AFP)
ההכרזה על ההסכם החדש הגיעה בעקבות שיחות טלפון שקיים היום שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב עם עמיתיו מארמניה ומאזרבייג'ן. לברוב דחק בתוקף במדינות לקיים את תנאי ההסכם שהושג לפני שבוע בתיווך מוסקבה – וקרס במהרה. אחרי השיחות הודיעו שרי החוץ של שתי המדינות שהושג הסכם.
נשיא צרפת עמנואל מקרון בירך הערב על ההסכם. "הפסקת האש הזו חייבת להישמר בקפדנות וללא תנאי על ידי שני הצדדים", אמר מקרון. "צרפת תהיה קשובה מאוד לכך ותישאר מחויבת כך שהעוינות תיפסק לצמיתות ודיונים אמינים יוכלו להתחיל במהירות".
רוסיה, צרפת וארה"ב חברות ב"קבוצת מינסק", שניסתה לסייע בפתרון הסכסוך הארוך תחת הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE). משרד החוץ של נגורנו קרבאך מסר בהצהרה לאחר ההודעה על הפסקת האש כי הוא "מברך על המאמצים של קבוצת מינסק וכן של ארמניה להשיג הפסקת אש באזור הסכסוך ולהפחית את המתיחות". עוד נמסר כי "אנחנו מחדשים את נכונותנו לשמור על תנאי הפסקת האש ההומניטרית על בסיס הדדי".
ארמניה מדברת עם באקו בשם נגורנו קרבאך, שכן אזרבייג'ן מסרבת לנהל משא ומתן עם הרשויות הבדלניות. ירוואן אומרת שכוחותיה אינם מעורבים בסכסוך ולא פתחו במתקפות כלשהן לעבר אזרבייג'ן. אזרחים ארמנים רבים, כולל בנו של ראש הממשלה, משרתים בצבא נגורנו קרבאך בהתנדבות.