על רקע אישור חוק הקנסות וההלוויות ההמוניות בירושלים, שחשפה שוב את האבסורד באכיפת התקנות, הממשלה התכנסה לישיבה מתוחה שבה יצטרכו השרים להסכים להארכת הסגר. משרד הבריאות דורש להאריך את הסגר בשבוע, וראש הממשלה בנימין נתניהו תומך. כחול לבן, מנגד, דורשים לקצר את הסגר או להכניס הקלות מסוימות בחינוך לגיל הרך, במסחר ובחנויות במתווה של אחד על אחד.
פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, המייעץ למל"ל, קרא להאריך את הסגר בשבועיים עד שבועיים וחצי נוספים. לדעתו, יש להמתין להגעה ל-2,000 מאומתים חדשים ביום כדי לצאת מהסגר וגם אז להתחיל בפתיחה מדורגת של חינוך בגילים הנמוכים ומקומות עבודה ללא קבלת קהל.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ והלוויה בירושלים
בנימין נתניהו בני גנץ והלוויה בירושלים
(צילום: רויטרס, הדר יואביאן, רועי עידן)

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס סיפקה לשרים נתונים קודרים על תחלואה בקרב צעירים. 25 בני פחות מ-40 מחוברים למכונת לב-ריאה ובנוסף להם - 17 מונשמים צעירים מגיל 40. לפי אלרעי-פרייס, רק מערכת החינוך מהווה כ-40% מהתחלואה במדינה.
"מדינת ישראל נמצאת בגל החמור ביותר שהיה מתחילת המגיפה", כתבה ראש שירותי בריאות הציבור. "בגל הנוכחי מספר המאומתים הגיע לשיא מעל 10,000 מאומתים ליום (מעל 8,300 מאומתים ליום בממוצע שבועי). קיים עומס אדיר בקופות החולים ובבתי החולים, עם שיאי תחלואה קשה שלא נראו כמותם ומביאים את המערכת לקצה גבול היכולת. שיא במספר המאומתים הנמצאים במעקב של קופות החולים במקביל למבצע חיסונים אינטנסיבי. בבתי החולים - שיא במספר חולים קשים וקריטיים (מעל 1,200) ושיא במספר החולים שמחוברים למכונת לב-ריאה (34)", הזהירה.
"בגל זה ניכרת עלייה בתחלואה קשה וקריטית בצעירים. בתחילת דצמבר היו 13 מונשמים בגילאים 60-40, בסוף ינואר המספר עלה ל-82, פי 6. לגבי חולים צעירים מגיל 40 - בתחילת דצמבר לא היה אף חולה מונשם. בסוף ינואר - 17 מונשמים צעירים מגיל 40. כנ"ל לגבי שימוש במכונת לב ריאה - בסוף ינואר 25 חולים שמחוברים למכונת לב ריאה היו מתחת לגיל 40. בסך הכל, שני שליש מהמחוברים לאקמו הם מתחת לגיל 60.
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
"שיאי תחלואה שמביאים את המערכת לקצה גבול היכולת". אלרעי פרייס
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
"בנוסף", הוסיפה ראש שירותי בריאות הציבור, "כפי שניתן היה לחזות מדינת ישראל הגיעה לשיא בפטירות. חודש ינואר, שטרם הסתיים, היה החודש עם כמות הפטירות הגבוה ביותר מתחילת המגיפה. 1,367 בני אדם, כשליש מכלל הפטירות". אלרעי פרייס עדכנה כי רק עכשיו אפשר לחזות בבלימה כתוצאה מהסגר, וכתבה כי מקדם ההדבקה ירד ל-0.92. עוד קודם לכן הציג פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן לשרי כחול לבן נתונים שלפיהם בשבועיים האחרונים חלה ירידה של 20% בחולים הקשים בגיל 60 ומעלה - אך גם עלייה של 18% במספר החולים הקשים בגיל 60 ומטה.
משרד הבריאות מתנגד בתוקף לכל הקלות, וצפוי ויכוח גדול גם על המשך הסגירה של נתב"ג. בזמן שמשרד הבריאות מעוניין לסגור את שער הכניסה המרכזי לישראל לשבועיים נוספים, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אומר שהדבר בעייתי ומחייב חקיקה, שכן אלפי ישראלים תקועים בחו"ל ולא יכולים לשוב לארצם. עם זאת, המשרד מבקש לאפשר לישראלים שעוזבים למקום קבוע לצאת מהארץ, ולחייב בידוד במלונית לכל מי שיחזור לארץ מיום שלישי הקרוב.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בישיבה להלוויה ההמונית בירושלים ואמר כי "התקהלות היא התקהלות. לא משנה אם מדובר בחרדים או חילונים או ערבים. על כולנו לשמור על הכללים. לא לעשות מזה פוליטיקה, ולהתמקד בהפרות של ציבור אחד. צריך למנוע התקהלויות בכל מגזר". נתניהו טען כי ישראל הייתה הראשונה בעולם לסגור את השמיים, ואמר כי "מערכת הבריאות במדינות רבות על סף קריסה, וגם בישראל היא נמצאת במתיחת איברים מקסימלית. אנחנו במרוץ נגד המוות".
יו"ר כחול לבן בני גנץ ציין כי "לסגר יש מחיר. הוא מחיר כלכלי, הוא מחיר חברתי אבל הוא גם מחיר בריאותי. אנחנו לא יכולים להמשיך עם הסגרים האלה למשך זמן רב". בישיבה שערך עם שרי מפלגתו אמר כי נסע בבני ברק, ברמת גן ובירושלים - וראה ש"הכל פתוח". לדבריו, "אי אפשר לעבוד על עצמנו". גנץ אמר כי מבחינתו צריך לפתוח באופן מיידי מסחר בתצורת "אחד על אחד" בקרב מתחסנים, ביטול מגבלת המרחק מהבית ופתיחת הליגות המקצועניות ללא קהל, ומיום חמישי לפתוח דיפרנציאלית את המסחר, החינוך והצימרים במתווה מבוקר. בישיבת הממשלה נתניהו אמר כי "אם לא יהיו הפתעות נוספות - נוכל לפתוח אץ הכלכלה והחינוך בהדרגה".
3 צפייה בגלריה
מימין: שוטר מפזר עוברי אורח בת"א. משמאל: ירושלים, היום
מימין: שוטר מפזר עוברי אורח בת"א. משמאל: ירושלים, היום
מימין: שוטר מפזר עוברי אורח בת"א. משמאל: ירושלים, היום
(צילום: מוטי קמחי, AFP)
נתניהו אמר כי "הסגר קיים ומאוד משמעותי. לא כמו שהינו רוצים, אבל לא מה שיש כשאין סגר". גנץ ואשכנזי טענו בתגובה כי הסגר לא מועיל, וביקשו להביא מומחה שיציג את עמדתם בישיבה. "צריך לנהוג באחריות. מוציא אותי מדעתי שכשרוצים להציג מצגת אחרת, באדמיניסטרציה לא נותנים לזה לקרות", אמר גנץ. נתניהו השיב: "בואו נתקדם ואולי ניתן לכם לרוץ עם זה". גנץ ענה: "אתם לא עושים לי טובה, אתם תעשו את הדבר הנכון. פשוט להציג את זה". שר הביטחון הרים את קולו ואמר: "שמונה חודשים אני מגן על עמדתו של רה"מ בעניין הסגר, ואני לא מבין למה לא נותנים לי להציג מצגת של ארבע דקות עם עמדה שונה בעניין. לא מבין את זה".
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה התפרץ ואמר: "איפה היית כשרציתי להציג עמדה אחרת מהיועץ המשפטי לממשלה (על ההפגנות - א"א)?". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ענה: "זה לא חוקי, ואתה שוב עושה את זה". גם השרה פנינה תמנו שטה צעקה: "מה הקשר?", וראש הממשלה הרגיע את הרוחות.
בהמשך הישיבה עלו שוב הטונים כאשר השרה תמנו שטה הציעה להחריג טיסת עולים מאתיופיה. נתניהו הרים את קולו: "אי אפשר לאשר בגלל המוטציות". תמנו שטה הרימה את קולה בחזרה ואמרה כי מדובר ב-330 עולים מאתיופיה שכבר מכרו את כל הרכוש שלהם וחייבים להביא אותם לארץ. נתניהו השיב: "אדם אחד יכול להביא תחלואה גדולה וזה לא משנה אם הוא ישראלי או לא".
השרה רגב אמרה כי יש לאשר את ועדת החריגים שתכריע מי יכול להיכנס לישראל, והשרה תמנו שטה השיבה כי "הבטחתם שתהיה ועדה ותאשרו עלייה, ובמשך שבוע לא נתתם פתרונות. יש 330 עולים בטיסה מאורגנת שתקועים". 
ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר כי מהנתונים שלו עולה כי התחלואה כעת היא גבוהה, מפושטת וחבויה - אך הושגה בלימה שמלווה בירידה איטית. לפי בן שבת החיסונים משפיעים על התחלואה, אך עדיין לא באופן משמעותי. כמו כן ציין כי הערבים והחרדים פגיעים במיוחד בשל מיעוט בדיקות וחיסונים לצד שיעור חיוביים גבוה. פרויקטור הקורונה נחמן אש אמר בישיבה כי בשבוע הקרוב יתכנסו כל הגורמים הרלוונטיים כדי לדון בתנאי הפתיחה, שלדבריו צריכה להיות "זהירה".
ראש צוות המומחים של מגן ישראל, פרופ' רן בליצר, אמר כי היעילות של הסגר כבר לא כפי שהייתה בעבר. "הסגר, ככלי שנותן לנו שבועות של שקט, לא קיים יותר", אמר בליצר והסביר כי הסיבה לכך זה השילוב בין המוטציה הבריטית להתנהגות של הציבור. "אם פעם הסגר היה משיג חודשיים של שקט, עכשיו זה אולי שבוע". לדבריו, "אם 90% מהמבוגרים יתחסנו, עדיין תישאר תחלואה. 25% מהתחלואה הקשה תישאר, וזה יזנק פי 4 תוך חודש. הווירוס יכול לעקוף את החיסונים תוך חודש ימים".
בליצר הציג שתי אפשרויות ליציאה מהסגר: האחת היא לספוג את התחלואה והתמותה, כולל הכפלה של החולים הקשים מה שידרוש תגבור של מערכת הבריאות, או לחילופין לפתוח באופן מדורג בהתאם למקדם ההדבקה, תוך כדי עצירה של כל הפרות ההנחיות.
פורסם לראשונה: 19:21, 31.01.21