הוא הקים בשנות התשעים את היחידה שאחראית להפעלת חוליות פיגועים בישראל, עמד בשנים האחרונות בראש יחידה שסייעה לממן את החות'ים בתימן – ובצה"ל סבורים כי כעת הוא מעורב בהברחת סמים ואמצעי לחימה לישראל. ביום ראשון חשף ציוץ של דובר צה"ל בשפה הערבית את פועלו העכשווי של איש הצללים חאג' חליל חרב, וייתכן שאותו בכיר חיזבאללה מעורב גם בניסיון הברחת הנשק הגדול ביותר מלבנון בעשור האחרון – ניסיון שסוכל הלילה.
3 צפייה בגלריה
חאג' חליל חרב והאקדחים שנתפסו הלילה
חאג' חליל חרב והאקדחים שנתפסו הלילה
חאג' חליל חרב והאקדחים שנתפסו הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
חאג' חליל חרב, בן 62, נחשב כבר שנים רבות לאחד המנהיגים הבולטים בחיזבאללה. הוא שימש כיועץ ביטחוני של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה ופיקד על יחידות משמעותיות בארגון, בהן יחידות מיוחדות. על פי מידע מודיעיני, בימים אלה עוסק חרב בהברחות סמים ואמצעי לחימה בגבול לבנון, וייתכן שהיה מעורב גם בניסיון ההברחה הלילה של 43 אקדחים בשווי מוערך של מיליוני שקלים.
בנוסף, בצה"ל מעריכים כי יש לו קשר גם להברחה נוספת של 15 אקדחים, 36 ק"ג חשיש ועשרות מחסניות בשווי כולל של שני מיליון שקלים, בתחילת החודש שעבר.

בציוץ שכתב בתחילת השבוע דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, נכתב: "חיזבאללה עושה סוג חדש ג'יהאד - ג'יהאד סמים. נשאלת השאלה כיצד הגיע בכיר בחיזבאללה להיות סוחר סמים? צה"ל עוקב אחר כל המתרחש בצד השני של הגבול ופועל לסיכול כוונותיהם של חאג' חליל חרב ואחרים המתכננים לפגוע בישראל ובריבונותה".
הציוץ הזה וניסיון ההברחה החזירו את חרב אל התודעה, אבל כבר עשרות שנים הוא נחשב לאחד מבכירי חיזבאללה. לפני שמונה שנים הציבה ארצות הברית את חרב ברשימת פעילי הטרור שעליהם מוטלות סנקציות, וב-2018 אף הוצב פרס של 5 מיליון דולר למי שיביא מידע שיוביל ללכידתו.
לפי האמריקנים, בין 1988 ל-1992 שימש חרב כסגן מפקד חזית המרכז של חיזבאללה בדרום לבנון, ומ-1992 ל-1994 שימש כמפקד אותו אזור. משנת 2000 שימש כאחראי על פעולות חיזבאללה בישראל, ירדן, קפריסין וטורקיה.
3 צפייה בגלריה
חאג' חליל חרב
חאג' חליל חרב
פרס של 5 מיליון דולר על ראשו. חרב (משמאל) בהודעת משרד המשפטים האמריקני
בתחילת שנת 2000 – עוד לפני הנסיגה מדרום לבנון – אמרו גורמים באו"ם כי ישראל ניסתה לחסל מהאוויר את חרב. אבל זמן קצר לאחר מכן דיווחו גורמי צבא כי היעד היה איברהים עקיל. ניסיון החיסול 25 ק"מ צפונית לגבול, באמצעות טילים מאפאצ'י, לא צלח - וכיום עקיל משמש כמפקד הכוחות הצבאיים של חיזבאללה, רמטכ"ל הארגון אם תרצו.
בסוף אותה שנה קיבל חרב את האחריות לפיקוח על "ההתנגדות האיסלאמית", כולל סיוע להברחת פעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי מסוריה לגדה המערבית, דרך ירדן. בסוף 2003, הוא כבר עמד בראש הזרוע המבצעית של חיזבאללה בסוריה/ירדן/ישראל/מצרים. במרץ 2006 מונה חרב כאיש הקשר של חיזבאללה עם הארגון הפלסטינים ועם איראן, ולפני כן שימש כמפקד היחידות המיוחדות של חיזבאללה.
במהלך קיץ 2006, תקופת מלחמת לבנון השנייה, שימש חרב כמפקד הכוחות המיוחדים בדרום לבנון. על פי ארצות הברית, שנה לאחר מכן מונה לתפקיד מפקד יחידת 1800, שאחראית על תמיכה בארגונים הפלסטינים ועל פיגועים במדינות שסובבות את ישראל, ונסע לא פעם לאיראן לתיאום הפעולות העתידיות.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה״ל סיכלו לפני זמן קצר ניסיון הברחה סמוך לכפר עג׳ר שבצפון הארץ
כוחות צה״ל סיכלו לפני זמן קצר ניסיון הברחה סמוך לכפר עג׳ר שבצפון הארץ
נשק שנתפס בגבול לבנון בהברחה קודמת, ספטמבר אשתקד
(צילום: דובר צה"ל)
לפי דיווחים שונים, היה חרב בין מקימי אותה יחידה - האחראית לגיוס, מימון והפעלת חוליות פיגועים במדינות הסמוכות לישראל - כבר בשנות התשעים. בין היתר יחידה זו הייתה אחראית להחדרת המחבלים הפלסטינים בגבול הצפון ליד קיבוץ מצובה ב-2002, בפיגוע שבו נהרגו חמישה אזרחים וקצין צה"ל, ולהפעלת הפלסטיני קייס עובייד, ישראלי לשעבר שהיה האחראי לחטיפת אלחנן טננבוים. בנוסף נטען כי יחידה זו הפעילה רשת טרור במצרים, שהייתה אמורה לבצע פיגועים נגד ישראל לפני כ-13 שנה.
לפי משרד האוצר האמריקני, בפברואר 2010, חרב תכנן פיגועים נגד בכירים ישראלים בישראל, בתגובה לחיסול רמטכ"ל חיזבאללה עימאד מורנייה. באמצע אותה שנה ניתן לו תפקיד חדש של "יועץ למזכיר הכללי".
בשנים האחרונות פורסם בדיווחים שונים כי חרב עמד בראש יחידה 3800. יחידה זו העבירה בין היתר כספים וסייעה לאמן את החות'ים בתימן, בעזרת תמיכה מכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים.
האמריקנים ציינו כי נכון ל-2012 הוא מעורב בהעברת סכומי כסף גדולים לחות'ים, בעלי הברית של איראן וחיזבאללה בתימן. באותה שנה, צוין, הועבר באמצעותו תשלום חודשי של 50 אלף דולר למפלגה בתימן. אז נטען כי הוא שוהה בין היתר בסוריה ובתימן. בגיל 62, כאמור, יש לו כנראה תפקיד חדש - מפקד הברחות הסמים והנשק מלבנון.