הקבינט המדיני-ביטחוני אישר היום (ראשון) את מתווה העברת כספי המיסים המקוזזים של הרשות הפלסטינית לנורבגיה, אך החלטה זו לא עברה בשקט בישיבה שהתקיימה בבסיס הקריה בתל אביב - שבה נרשמו חילוקי דעות בנושא בין כמה מהשרים לבין גורמי הצבא וראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בקבינט הביטחוני מדיני
יואב גלנט בקבינט הביטחוני מדיני
הקבינט המדיני-ביטחוני. נתניהו הדגיש כי "האמריקנים והנורבגים נתנו את מילתם"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, המקורב לנתניהו, הסביר שהצעד הוא "בשביל האמריקנים", וכי "חשוב מאוד שהם יהיו מרוצים". מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן הוסיף: "חשוב לומר שמבחינת הפלסטינים הכסף גם יעבור לעזה, הם רואים את זה כאחד מהשלבים שצריך לעבור לפני שהכסף יגיע ליעדו הסופי - וזה לעזה".
שר המשפטים יריב לוין תהה מדוע הכסף עובר דווקא לנורבגיה, והשר דודי אמסלם השיב לו: "אתה לא מבין שצריך לרצות את העולם? מה אכפת לנו לאיזו מדינה זה עובר? העיקר שלא לעזה". שרת התחבורה מירי רגב הדגישה שלא חשוב לה היכן הכסף יוחזק, "רק שלא יעבור לעזה".
גורם צבאי הסביר לנוכחים: "הרשות הפלסטינית בקריסה. אין לה כסף לשלם למנגנונים". שר החקלאות אבי דיכטר לא אהב את ההסבר, ואמר: "תפסיקו להגיד שהרשות בקריסה. כל הזמן מפחידים אותנו מזה, הם לא קורסים כל כך מהר". עם זאת, אמר: "לא רואה מניעה להעביר כסף דרך מדינה שלישית". שר האנרגיה אלי כהן תהה מי יבטיח שהכסף לא יועבר לעזה, וראש הממשלה השיב: "האמריקנים והנורבגים נתנו את מילתם". השר לביטחון לאומי שאל: "אז למה הם לא חותמים?", ודרמר השיב: "הם לא יכולים לחתום בלי אישור הקונגרס, ולכן אין חתימה".
2 צפייה בגלריה
השר שוב הביע התנגדות למתווה, נתניהו אמר לו: "נו, בוא תפתיע אותנו עם עמדתך"
השר שוב הביע התנגדות למתווה, נתניהו אמר לו: "נו, בוא תפתיע אותנו עם עמדתך"
השר שוב הביע התנגדות למתווה, נתניהו אמר לו: "נו, בוא תפתיע אותנו עם עמדתך"
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד גרשגורן)
"זו עוד סיבה שמראה שההסכם הזה בעייתי", אמר בן גביר בתשובה לדרמר. נתניהו אמר לשר לביטחון לאומי: "נו, בן גביר, בוא תפתיע אותנו. אני במתח מה העמדה שלך". השר השיב: "אני מסכים עם דיכטר, אבל לצערך לא עם המסקנה הסופית. הרשות לא קורסת, ואוסיף שאם הם משלמים למשפחות מחבלים בימים אלה, אז צריך להפסיק להגיד שהם קורסים. שייקחו את הכסף מהמחבלים למנגנונים שלהם, שאני חושב שהם גם מחבלים". השר הוסיף: "מעבר לזה, שימו לב שהאמריקנים לא נותנים ערבות. בעיקרון אני חושב שאסור לנו לחזק את הרשות גם ביהודה ושומרון. הם מחבלים בחליפות".
בניגוד אליו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "בן גביר הודיע כבר לפני הדיון שהוא מתנגד, אז אשכנע את היתר שיש כאן הישג. לא כי צריך להיענות לבקשה האמריקנית, אלא שקירבנו אותם לעמדה שלנו". נתניהו הסכים: "זה ממש ככה. ירצו, יקחו. לא ירצו, לא ייקחו". בן גביר שוב הקשה: "הם כבר לקחו, למה אתם לא נותנים משקל לעובדה שבפעם האחרונה שהם לקחו כסף ולא החזירו? למה להוריד אותם מהעץ אם הם ירדו כבר ממנו?".
ברקע טענותיו של בן גביר, גורם מדיני בכיר אמר היום כי "מבחינת ישראל יש פה הישג מדיני חשוב - יש ערבות אמריקאית שגם אם חלק מהכסף יגיע לעזה אפשר לבטל את כל הכספים. זה אומר שנורבגיה צריכה להסכים לתנאי הזה, ושלישראל יש דרך לבקר את זה. יש פה גיבוי אמריקני".
לאחר הישיבה מסר בן גביר כי "יותר מ-82% מתושבי הרשות תומכים בטבח, באונס ובהתעללות שהייתה כאן ב-7 באוקטובר. לרשות הזאת ראש הממשלה מעביר היום כסף. לדעתי מדינה ישראל חוצה קו אדום אחרי קו אדום. קודם דלק ואחרי זה קמח ועכשיו נותנים כסף לרשות. אלה שטוענים שהם אומללים, אין להם כסף לשלם משכורות, הם אלה שמעבירים כסף למחבלים מדי חודש, להם הם נותנים כסף?".