שעות אחרי פסיקת בג"ץ אתמול (ד'), ואחרי שזכה לביקור מהפוליטיקאים הבכירים בישראל, יו"ר ש"ס אריה דרעי יצא מביתו בירושלים וזכה לתמיכה אדירה, עם קריאות "הוא זכאי" ו"אל תירא ישראל". כמו ב-1999, גם ב-2023 קיים פער אדיר בין הצרות הגדולות שבהן שקוע דרעי לבין האהדה הציבורית האדירה שמרעיפים עליו בסביבתו ובקהל תומכיו.
ב-1999, אחרי ההרשעה בשוחד, מתוך המשבר האישי הקשה ביותר של חייו, הצית דרעי את קמפיין "אני מאשים" המוצלח שהביא למפלגתו הישג שיא של 17 מנדטים - אבל בסופו של דבר, לאחר שכבו המצלמות, ולמרות שאגות האריה שבחוץ - הפך לאסיר בכלא מעשיהו. אמש, בעקבות פסיקת בג"ץ שהרחיקה אותו מהממשלה, נישא יו"ר ש"ס על גלי הערצה - הפעם מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראשי הקואליציה, "השטח" ובכירי הרבנים – אך בסיכומו של יום שוב מודר ממוקדי הכוח והשלטון.


5 צפייה בגלריה
אריה דרעי אז והיום
אריה דרעי אז והיום
(צילום: שלום בר-טל, עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
תומכי דרעי במפגן מול הכלא לפני כניסתו, ספטמבר 2000
תומכי דרעי במפגן מול הכלא לפני כניסתו, ספטמבר 2000
תומכי דרעי במפגן מול הכלא לפני כניסתו, ספטמבר 2000
(צילום: AP)
דרעי טען אמנם שהוא "שמח" מכך שבג"ץ קיבל החלטה, מכיוון ש"אין שמחה כהתרת הספקות". על אף שכמו בעבר, גם אתמול פתחה ש"ס בקמפיין נגד החלטת בג"ץ שכלל טענות לכך ש"בג"ץ השליך לפח 400 אלף קולות", דרעי עצמו החליט שלא להתבטא. בניגוד למסיבת העיתונאים שכינס אז בביתו של הרב עובדיה יוסף, שממנה זכורה בעיקר הקריאה "תצא בחוץ!" לכתב ניצן חן, הפעם דרעי גזר על עצמו שתיקה.
"אני בכוונה, מהניסיון שלי כבר מהעבר, לא רוצה לעשות טעויות שעשיתי פעם אולי כשהייתי יותר צעיר", אמר דרעי. "לא נדבר עכשיו כשהלב חם יותר. בעזרת השם אנחנו עוד נתכנס - היום, מחר, מחרתיים, זה לא משנה - ונשב ונחשוב ביישוב הדעת מה הצעדים שלנו. אני מבקש לא להתראיין ולא להתבטא. כנראה שמחר אנחנו נשב ואנחנו נדבר".
5 צפייה בגלריה
עמוד השער בידיעות אחרונות לאחר כניסתו של דרעי לכלא
עמוד השער בידיעות אחרונות לאחר כניסתו של דרעי לכלא
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
דרעי אמנם לא הגיב פומבית, אבל מאמר המערכת בבטאון ש"ס "הדרך", דווקא נכנס בכל הכוח בשופטי בג"ץ. "עיקרון אחד, מתנשא ויהיר, מלווה את בג"ץ ושופטיו בשנים האחרונות: הוא הריבון, הוא הקובע, הוא המחליט, הוא המבין, הוא השופט והוא התליין. הם מבינים טוב יותר מאיתנו האזרחים מה טוב לנו", נכתב. "בשיטת חבר מביא חבר מטיפים לנו לדמוקרטיה ולערכים. גוף בלתי-מייצג, גזעני ואנרכיסטי. למותר לציין שאין שם כמעט מזרחים ושומרי מצוות. הם, הנאורים, מהצבע הנכון והצד הפוליטי הנכון - הם שיקבעו לישראל את המותר והאסור. מספיק שנים הורדנו את הראש. לא עוד. הגיעה העת להשיב מלחמה".
למרות הניסיון של דרעי לשדר אופטימיות בעצמו, מצבו אכן קשה. בימים האחרונים הוא ושותפיו בש"ס ובליכוד פמפמו ללא הרף ובביטחון מוחלט, כמעט בזחיחות, מסר אחיד בן שני חלקים: הראשון, שהחלטת בית המשפט נכתבה מראש וברור לכולנו מה היא תהיה. השני, העם איתנו, אנחנו הריבון - ונדע להתגבר עליה. אלא שבשעה 16:01, הרגע שבו חרצו השופטים את דינו הפוליטי של דרעי, התגלה לפתע שהפוליטיקאים רחוקים 180 מעלות מההצהרות שלהם.
ראשית, ההחלטה - צפויה מבחינתם ככל שתהיה - הכתה אותם הלם ותדהמה - לא פחות. שנית, וחמור מכך מבחינתם, הם מצאו עצמם חסרי אונים אל מול המשמעויות הדרמטיות שלה, שמסתמנות כבלתי הפיכות.
5 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו יוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו אחרי הביקור בבית דרעי. האח במצוקה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
שער העיתון החרדי הדרך על החלטת בג"ץ
שער העיתון החרדי הדרך על החלטת בג"ץ
שער בטאון ש"ס אחרי הפסיקה. אהדה ציבורית מול צרות גדולות
שר הפנים והבריאות המודח מתחיל לעכל את המציאות החדשה שבה הוא - אחד הפוליטיקאים החזקים בישראל, מעמודי התווך של הקואליציה - לא יוכל לכהן בממשלה בעתיד הנראה לעין, ואף רפורמה משפטית לא תוכל לשנות זאת. לפני שנה, ינואר 2022, כשמפלגתו הייתה באופוזיציה, הגלות הזמנית שגזר על עצמו מהכנסת במסגרת הסדר הטיעון הייתה מחיר הגון שהסכים לשלם כדי לאפשר את חזרתו בקרוב למרכז הבמה. כעת, כשבג"ץ חסם בפניו את הדלת, בזמן שש"ס עמוק בממשלה כשותפה הבכירה של נתניהו, ההרחקה הופכת לבלתי נסבלת עבורו - ודרעי יצטרך לחשב מסלול מחדש.
ואם כך, אין זה פלא שהאירוע שתוכנן להיות מפגן תמיכה במנהיג הבלתי מעורער של ש"ס בביתו שבשכונת הר נוף בירושלים נדמה אמש יותר כמו ניחום אבלים. דרעי עצמו אמנם נראה מחויך בין הרבנים שבאו לעודדו, וברחבת הכניסה לבניין נרשמו גם שירים וריקודים, אבל האווירה השמחה כלפי חוץ הסתירה מאחוריה בעיקר פסימיות ומבוכה ששוררות בפנים. השותפים הפוליטיים הבכירים של השר היוצא נכנסו לבית בפנים חתומות, כמעט נפולות, ובפיהם לא הייתה בשורה מרנינה – אלא בעיקר נחמה. איך אמר ראש הממשלה על ביקורו ברחוב הקבלן? "כשאח שלי במצוקה - אני בא אליו". כעת נראה שגם הוא, נתניהו, צריך לחשב מסלול מחדש.
פורסם לראשונה: 23:01, 18.01.23