2 צפייה בגלריה
דיון בעניין הפרשתו של ח"כ עמיחי שיקלי בבית משפט מחוזי ירושלים
דיון בעניין הפרשתו של ח"כ עמיחי שיקלי בבית משפט מחוזי ירושלים
ח"כ שיקלי בבית המשפט, היום
(צילום: משה מזרחי)
חבר הכנסת עמיחי שיקלי קיבל היום (ראשון) את הפשרה שהציע בית המשפט המחוזי בירושלים, והחליט למשוך את הערעור שהגיש ולהתפטר מהכנסת כדי שיוכל, אם יאשר זאת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, להתמודד בכנסת הבאה במסגרת עצמאית או במפלגה קיימת בבחירות הקרובות, ככל שיבחר.
שיקלי ערער נגד החלטת ועדת הכנסת, שהכריזה עליו כפורש מסיעת ימינה בחודש אפריל האחרון. בעקבות ההחלטה התמודד שיקלי עם סנקציות כבדות, שהקשו עליו להתמודד בבחירות הקרובות: בין היתר, הוא לא יכול היה להצטרף למפלגה קיימת או לקבל מימון בחירות כמקובל.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד, עמיחי שיקלי, נפתלי בנט
איילת שקד, עמיחי שיקלי, נפתלי בנט
סיעת ימינה הכריזה עליו כפורש באפריל האחרון. שקד, שיקלי ובנט
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
מלבד טענותיו נגד הפרשתו מימינה, לשיקלי היו גם טענות כלפי ההליך עצמו בוועדת הכנסת - שלדבריו היה חפוז ומכור מראש. בתחילה הוא עתר לבג"ץ, אך שם נאמר לו כי ראשית עליו לפנות לערכאה נמוכה יותר.
בפסק הדין של השופטים חגית מאק-קלמנוביץ', מרדכי כדורי והשופט אוהד גורדון, נכתב כי "אם המערער יתפטר בארבעת הימים הקרובים הדבר ייחשב מבחינת הכנסת כהתפטרות בסמוך למועד הפרישה. אך אנו סבורים כי בנסיבות העניין מדובר בעמדה ראויה בקנה אחד עם עבודות המקרה".

בפתח הדיון אמר עורך דינו של שיקלי, עו"ד אלון פומרנץ, כי "שיקולים של חברי ועדת הכנסת אלו שיקולים פוליטיים. מהסיבה הזאת המחוקק קבע שיהיה ערעור בפני שלושה שופטים והם אלו שיפרשו את החוק. לכן אנחנו נמצאים פה בערעור בזכות".
עו"ד פומרנץ הוסיף: "המחוקק רצה למנוע אופציה של ג'ובים. יש כשל לוגי מובהק בטיעון של המשיבים. לקחו את האפשרות להכריז על ח"כ כפורש למחוזות אחרים. פתאום יש אפשרות לסיעות להעניש חברי כנסת גם אם הם לא קיבלו תמורה. לפי כל תכלית כלשהי, המחוקק התכוון למנוע מעבר של חבר כנסת בין סיעות בגלל ג'ובים ולא בגלל שהוא מצביע לפי צו מצפוני.

"אני איש מרכז לחלוטין ואני לא באמת יודע אם אצביע לשיקלי בבחירות הקרובות, אבל אני פה כדי לייצג אותו בזכות שלו להיבחר בבחירות הקרובות. הוא לא קיבל שום תמורה, גם לא ניסו להוכיח שהוא קיבל תמורה. נהפוך הוא, לחבר הכנסת שיקלי הציעו אין ספור תפקידים אבל הוא רצה להצביע לפי צו מצפונו. על זה ועדת הכנסת לא יכולה להעניש אותו".
עו"ד ענת גולדשטיין, שייצגה את הכנסת בדיון, טענה לאחר שעורך דינו של שיקלי סיים את טענותיו, כי "אי אפשר להתעלם מהמילה 'לרבות' בחוק. הפסיקה קבעה כי הסיטואציה של פרישה בעקבות הצבעת אי אמון אינה ממצה. חברי כנסת לא נבחרים לכנסת באופן ישיר, אלא במסגרת של סיעות. חבר כנסת יכול להצביע בהתאם לצו מצפונו, אבל המחוקק קבע תמריץ שלילי למי שמצביע נגד עמדת סיעתו. בין היתר, והדבר נקבע בפסיקה, התכלית היא לשמר את כוחה של הסיעה, שקיומה והוודאות לגבי הרכבה מאפשר את תפקודה התקין של הכנסת.
‏לדבריה, "הטיעון של ח"כ שיקלי מביא למצב בו ח"כ יוכל להצביע פעם אחר פעם נגד עמדת סיעתו, כאשר כמעט ואין יכולת להוכיח קבלת תמורה ואי אפשר יהיה לעשות שימוש נגדו בסעיף החוק".

שיקלי, שמרד בקואליציה, לא הצביע עמה ואף נעדר מההצבעות על תקציב המדינה, טען בערעורו כי ההליך בוועדת הכנסת היה "פגום מראשיתו ועד סופו, והונע משיקולים פוליטיים בלבד". לדבריו, "למרות שמדובר בהליך מעין שיפוטי ועוד בעניין תקדימי בעל השלכות ציבוריות חוקתיות יוצאות דופן, הדיון התקיים בחיפזון, מבלי שניתנה אפשרות אמיתית להתגונן ולהתכונן". בערעור נכתב כי "מדובר היה במשחק מכור מראש".
כעת, אם אכן יבחר שיקלי להתמודד במסגרת מפלגה קיימת, יצטרך יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, לאשר זאת ולהחליט אם אמנם ההתפטרות יכולה להיות מוגדרת "בסמוך" להפרשה. החלטתו בכל מקרה תוכל לעמוד בהמשך למבחן בג"ץ.
ההצבעה על הפרשת שיקלי עברה בתום דיון סוער בוועדת הכנסת, שבה נהנית הקואליציה מרוב. לטענת סיעת ימינה, שהוצגה על-ידי השר מתן כהנא בדיון בוועדה, "שיקלי פעל באופן מוצהר ובריש גלי נגד הסיעה בכל אמצעי שעמד לרשותו". לדברי כהנא, שיקלי הצביע לא פחות מ-754 פעמים נגד עמדת הסיעה, ושיתף פעולה באופן אקטיבי עם האופוזיציה נגדה. "למעשה, ח"כ שיקלי פרש מהסיעה ונתן לנו גט כריתות, הוא אמר שהוא מתכוון להתמודד במפלגות אחרות", הוסיף.
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף הערב את הקואליציה שלא הסכימה להתפשר על הפרשתו בתמורה לתמיכת האופוזיציה בחוק המטרו - וכתב: "גם אכלו דגים מסריחים וגם גורשו מהכפר. הסיפור הוא בכלל לא עמיחי שיקלי, אלא פספוס של הזדמנות היסטורית להעביר את חוק המטרו בקריאה שנייה ושלישית תמורת ביטול הפרשתו.
"למי שהספיק לשכוח, הצעה כזו הייתה מוטלת על הכף רק לפני כשבועיים ואני סברתי שנכון לקבל אותה ולשים את טובת האזרחים לפני הכל. ראשי מפלגות בקואליציה שהתנגדו אז, לא רק שויתרו על הפרויקט התשתיתי הכי גדול בתולדות מדינת ישראל אלא גם "יזכו" לראות את שיקלי מתמודד במפלגה קיימת. עדיין לא מאוחר לשים את האינטרס הלאומי בראש סדר העדיפויות, לכנס את המליאה ולהעביר את חוק המטרו".
פורסם לראשונה: 14:34, 10.07.22