בסודן נמשכו היום (ה') הקרבות בין כוחות הצבא ללוחמי המיליציה RSF, על רקע מאבקי הכוחות בין הצדדים על הנהגת המדינה. הלחימה נכנסה היום ליומה השישי, ועד כה נהרגו יותר מ-330 בני אדם ויותר מ-3,200 נפצעו. גם ביממה האחרונה קרסה אחרי זמן קצר הפסקת אש הומניטרית ששני הצדדים התחייבו לקיים. בסודן חוששים ממלחמת אזרחים, ובאו"ם מזהירים מאסון הומניטרי במדינה הענייה. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא היום לחיילים וללוחמי המיליציה לנצור את האש, כדי לאפשר לאזרחים שלכודים במוקדי הלחימה לברוח ולקבל טיפול רפואי, מזון וסיוע חיוני אחר.
חלק ניכר מהקרבות מתנהל ברחובות הבירה חרטום, ורבים מהתושבים מסתתרים בבתים ללא חשמל, אוכל ומים. לצד הבירה חרטום, גם בדרפור – שם בעבר התחולל רצח עם - מתנהלים קרבות קשים בין החיילים לאנשי המיליציה. עדי ראייה דיווחו כי בעיר אל-עובייד שממזרח לדרפור היו חילופי אש וביזה בהיקף נרחב. האו"ם הודיע היום כי בין 10,000 ל-20,000 סודנים כבר נמלטו מארצם, וחצו את הגבול מחבל דרפור שבמערב המדינה לכפרים בצ'אד הסמוכה. סודן גובלת בשבע מדינות, שעוקבות בחשש אחרי ההתפתחויות במדינה האפריקנית.

10 צפייה בגלריה
תושבים בורחים מעיר חרטום ב סודן
תושבים בורחים מעיר חרטום ב סודן
תושבים בורחים מהעיר חרטום
(צילום: רויטרס )
10 צפייה בגלריה
תושבים בורחים מעיר חרטום ב סודן
תושבים בורחים מעיר חרטום ב סודן
(צילום: רויטרס )
אלפי מתושבי חרטום נמלטו ממנה במהלך ששת ימי הלחימה הקשה בעיר. היום, בשעות הבוקר, נראו תושבים עולים על אוטובוסים בזמן שקולות ירי ופיצוצים נשמעים באזור. "אין אוכל, המרכולים ריקים, המצב לא בטוח ולכן אנשים עוזבים", אמר תושב העיר. אם בת 33 שעזבה את חרטום אמרה: "אם המלחמה הזאת לא תיפסק, החיים בחרטום יהיו בלתי אפשריים. ניסיתי שהילדים לא יראו את הגופות ברחובות". היא סיפרה כי ילדיה כבר סובלים מטראומה, ויזדקקו לטיפול.
ברחובות חרטום ניתן לראות גופות ורכבים שרופים. בניינים רבים נפגעו מחילופי האש בין הצבא לכוחות RSF - בהם בתי חולים שנסגרו בגלל הלחימה, שם נמצאות גופות שטרם הובאו לקבורה. תושבי העיר מספרים כי הפסקת האש האחרונה הופרה כעבור דקות ספורות, למרות ההתחייבות של הצדדים לנצור את האש. "ההפגזות לא הפסיקו", סיפרו התושבים. לקראת סיום חודש הרמדאן קרא האו"ם לקיים הפסקת אש של שלושה ימים לפחות, החל מעיד אל-פיטר, שיצויין מחר.

10 צפייה בגלריה
עשן בעיר הבירה של סודן חרטום
עשן בעיר הבירה של סודן חרטום
עשן כבד בקרבת נמל התעופה הבינלאומי בחרטום
(צילום: AFP )
10 צפייה בגלריה
תושבים בורחים מעיר חרטום ב סודן
תושבים בורחים מעיר חרטום ב סודן
(צילום: AFP )
היום נראה עשן כבד בקרבת נמל התעופה הבינלאומי בחרטום, ובמטה הצבא הסודני בעיר הבירה. "התעוררנו לקול מטוסי הקרב והתקיפות האוויריות", דיווח תושב העיר על הירי הבלתי-פוסק. "נעלנו את הדלתות ואת החלונות שלנו, וקיווינו שכדורים תועים לא יפגעו בבניין שלנו".
לצד התושבים הלכודים בחרטום קיים חשש לביטחונם של אזרחים זרים שנמצאים בעיר, ושל דיפלומטים ועובדי שגרירויות. כמה מדינות, בראשן ארה"ב, נערכות לאפשרות של פינוי נציגים דיפלומטים מסודן. הפנטגון מסר כי ארה"ב שולחת כוחות וציוד לבסיס בג'יבוטי שבקרן אפריקה, כדי להיערך לפינוי אפשרי של אנשי השגרירות האמריקנית בסודן.


10 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בעיר חרטום סודן
נזקי הלחימה בעיר חרטום סודן
נזקי הלחימה ברחובות חרטום
(צילום: AP )
ארגון הבריאות הבינלאומי קרא לאפשר פתיחת מסדרון הומניטרי שיאפשר פינוי בטוח מאזורי הקרבות. תוכנית המזון העולמית של האו"ם הזהירה כי סבב האלימות יגרום לעוד מיליוני סודנים לסבול מרעב. בסודן כ-15 מיליון איש - שליש מהאוכלוסייה - סובלת מחוסר ביטחון תזונתי.
העימותים בין צבא סודן, המונהג על-ידי ראש "המועצה הזמנית" ששולטת במדינה, עבד אל-פתח אל-בורהאן, לבין מיליציית "כוח ההתערבות המהירה" (RSF), שמונהגת על-ידי סגנו של אל-בורהאן במועצה, הגנרל מוחמד חמדאן דגלו, פרצו סביב המחלוקת בנוגע לאופן שבו תוטמע המיליציה – המונה כ-100 אלף לוחמים – בתוך הצבא. ההטמעה אמורה להיעשות כחלק מהסכם שגיבשו בדצמבר המפלגות הפוליטיות בסודן, שהיה אמור לסלול את הדרך לכינון משטר אזרחי-דמוקרטי.
10 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בעיר חרטום סודן
נזקי הלחימה בעיר חרטום סודן
רכבים שרופים בחרטום
(צילום: AP )
העובדה שהצבא והמיליציה לא הצליחו לסכם כיצד תיעשה ההטמעה מנעה את החתימה עליו והעמיקה את המתיחות. בסוף השבוע היא התלקחה לכדי עימות צבאי, והמיליציה טענה כי במהלכו היא השתלטה על ארמון הנשיאות, על מעונו של מפקד הצבא, על בניין הטלוויזיה הממלכתית ועל נמלי תעופה בחרטום. הצבא הכחיש את הטענות הללו.
הצבא וה-RSF היו שותפים ב-2021 להפיכה שבה הופל שלטונו האזרחי של ראש הממשלה עבדאללה חמדוק – שלטון שבעצמו כונן אחרי הפיכה פנימית שבה הודח ב-2019 הרודן עומר אל-באשיר – אבל מאז חלה הידרדרות חמורה ביחסים ביניהם. היום אמרו אל-בורהאן ודגלו כי הם לא מוכנים לנהל משא ומתן זה עם זה. "אין שום אופציה אחרת מלבד פתרון צבאי", אמר אל-בורהאן.
10 צפייה בגלריה
סודן מפקד ה צבא עבד אל פתח אל בורהאן ו מפקד מיליציה RSF חמדאן דגלו המכונה חמידתי
סודן מפקד ה צבא עבד אל פתח אל בורהאן ו מפקד מיליציה RSF חמדאן דגלו המכונה חמידתי
הגנרל דגלו (מימין) וראש המועצה אל-בורהאן. שני הקצינים הבכירים נלחמים על השליטה במדינה
(צילום: AFP)
אל-בורהאן האשים את RSF ב"חסימת כבישים ובמניעת תנועה חופשית של אזרחים באזורים רבים". לדבריו, "הפסקת אש אמיתית לא ניתנת ליישום בתנאים האלה". אל-בורהאן ציין כי רק אם RSF תאפשר לאזרחים לנוע בחופשיות הוא יתמוך בהפסקת אש. הוא טען כי כי הוא פתוח לאפשרות של תיווך בין הצדדים, אך מדגיש כי כעת הוא לא מאמין כי יש סיכוי למגעים מול המיליציה.
דגלו טען בראיון לרשת אל-ג'זירה כי הוא מוכן לקיים הפסקת אש של שלושה ימים במהלך עיד אל-פיטר. "אנחנו מדברים על הפסקת אש הומניטרית, ועל פינוי בטוח, אבל אנחנו לא מדברים על ישיבה עם פושע", אמר דגלו והתייחס ליריבו הרמטכ"ל.
בשבת הפיצה ה-RSF סרטון שבו הציגה לראווה חיילים מצרים שלדבריה נכנעו לה בעיר הסודנית מרווה. בהמשך התברר כי מדובר בחיילים שהגיעו לסודן לרגל תרגיל צבאי משותף עם עמיתיהם הסודנים. היום מסר הצבא הסודני כי 177 חיילים מצרים פונו מהעיר מרווה למצרים. RSF הודיעה כי היא העבירה 27 חיילים מצרים נוספים לידי הצלב האדום בסודן.