זמן קצר לפני המראתו של שר החוץ יאיר לפיד בחזרה לישראל, הצליחה המשלחת הישראלית לוושינגטון לגרום לאמריקנים להחריף את הטון מול איראן - ולפי גורם מדיני שנכח בפגישות נידונו אפשרויות שלא היו עד כה על שולחן הדיונים ובמקרה שהסכם הגרעין לא יחודש.
כמו כן, בשיחות עם גורמי הממשל האמריקני הובהר כי למרות ההצהרות לפתיחה מחודשת של הקונסוליה במזרח ירושלים - לסוגיה עלולות להיות השלכות פוליטיות משמעותיות כלפי הממשלה של בנט, ומסתמן שוושינגטון לא תציב אולטימטום בעניין. האמריקנים היו נחרצים מאוד בעניין בתחילת הדרך, אך נראה ששר החוץ לפיד מנע מהם להציב דד-ליין לפתיחתה.
2 צפייה בגלריה
פגישת לפיד עם אנתוני בלינקן ועבדאללה בן זיאד
פגישת לפיד עם אנתוני בלינקן ועבדאללה בן זיאד
לפיד אתמול בפגישה עם אנתוני בלינקן ועבדאללה בן זיאד
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
יחד עם זאת, אחרי שבכירים במחלקת המדינה הזהירו את ישראל מפני שיתוף פעולה קרוב עם סין, בשיחות עלתה החשיבות של המעצמה ממזרח עבור הכלכלה הישראלית, וסוכם שימצאו את הדרך לדון בנושא בצורה שלא תפגע באינטרסים הישראליים.
בהמשך לתוכניותיו של שר החוץ לפיד לרצועת עזה ("כלכלה תמורת ביטחון"), הוקמה קבוצת עבודה משותפת עם מחלקת המדינה והסוכנות לביטחון לאומי שתבחן את הוצאתה לפועל. בתוך כך, בכיר ישראלי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי האמריקנים הקפידו לומר שהם ממשיכים להתנגד להקמת התנחלויות ביהודה ושומרון. "הם העלו את זה ולא ממקום חיובי של 'תמשיכו כך'", אמר הבכיר שסירב להזדהות. גורם בכיר בממשל ביידן אמר החודש כי ישראל מודעת לגישה האמריקנית לפיה צריך להימנע מצעדים פרובוקטיביים שחותרים תחת המאמצים לגיבוש הסדר על בסיס פתרון שתי המדינות.
עם זאת, דובר מחלקת המדינה נד פרייס אמר הערב כי ארה"ב מתנגדת להתמקדות הלא פרופורציונלית, כלשונו, של מועצת זכויות האדם של האו"ם בישראל. "המועצה עוסקת רק במדינה אחת", אמר פרייס שציין כי וושינגטון תתנגד לבחירתן של מדינות עם עבר מפוקפק בכל הנוגע לזכויות אדם למועצת האו"ם.

לפיד: "שומרים על הזכות לפעול מול הגרעין האיראני"

לפיד אמר אמש בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד כי "ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול מול הגרעין האיראני בכל רגע, בכל מצב ובכל דרך". לדברי לפיד, "זו אינה רק זכותנו, אלא חובתנו. איראן הודיעה פומבית שהיא רוצה למחוק אותנו מעל פני האדמה. אין לנו שום כוונות להימחק".
2 צפייה בגלריה
פגישת לפיד עם אנתוני בלינקן ועבדאללה בן זיאד
פגישת לפיד עם אנתוני בלינקן ועבדאללה בן זיאד
"איראן רוצה למחוק אותנו מהמפה". לפיד בוושינגטון
(צילום: AP)
בלינקן הדגיש בהצהרה כי "לישראל זכות להגן על עצמה ואנו תומכים בזה. אנחנו מאמינים שפתרון דיפלומטי לדאגות שלנו מול איראן הוא הטוב והאפקטיבי ביותר ורוצים לראות היענות, אבל התגובות של איראן - או החוסר בתגובות - לא היו מעודדים".
לפיד נפגש שלשום עם סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, ואמר כי "מרכז הביקור הוא נושא הגרעין האיראני, אבל הוא עוסק גם בעוד דבר: בחיזוק הקשר הבי-פרטיזני (משני צדי המפה הפוליטית – א"א) עם הדור הבא של אמריקנים צעירים". השניים דנו ביחסי ישראל וארה"ב, בנושא האיראני ובזכותה של ישראל להגן על עצמה. בנוסף שוחחו השניים על משבר האקלים, ועל הכלים העומדים לרשות המדינות במאבק למען הסביבה.
בכירים במחלקת המדינה אמרו לפני ביקור לפיד בתדרוך לעיתונאים כי "ארה"ב פועלת להרחבת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות במסגרת הסכמי אברהם, והיא מקווה שקשרים אלו יביאו להתקדמות ביחסים בין ישראל לפלסטינים". לדברי אותם בכירים, "הסכמי אברהם אינם מהווים תחליף לפתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים. ממשל ביידן אמר מהתחלה כי הוא מחויב לפתרון שתי המדינות - ואנחנו ממשיכים עם מחויבות זו".