שר החוץ יאיר לפיד נועד אמש (שלישי) עם סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, במהלך ביקורו בוושינגטון. השניים דנו ביחסי ישראל וארה"ב, בנושא האיראני ובזכותה של ישראל להגן על עצמה. בנוסף שוחחו השניים על משבר האקלים, ועל הכלים העומדים לרשות המדינות במאבק למען הסביבה.
היום ייפגש לפיד בוושינגטון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, והשניים צפויים לדון בנושא הפלסטיני. לקראת הפגישה, בכירים במחלקת המדינה האמריקנית אמרו בתדרוך לעיתונאים כי "ארה"ב פועלת להרחבת הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות במסגרת הסכמי אברהם, והיא מקווה שקשרים אלו יביאו להתקדמות ביחסים בין ישראל לפלסטינים". לדברי אותם בכירים, "הסכמי אברהם אינם מהווים תחליף לפתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים. ממשל ביידן אמר מהתחלה כי הוא מחויב לפתרון שתי המדינות - ואנחנו ממשיכים עם מחויבות זו".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפגש עם קמלה האריס בארה''ב
יאיר לפיד נפגש עם קמלה האריס בארה''ב
יאיר לפיד נפגש עם קמלה האריס בארה''ב
(צילום: שלומי אמסלם)
עוד הוסיפו אותם בכירים כי בלינקן ישוחח עם לפיד במהלך פגישתם על הסכנות שנשקפות לאינטרסים המשותפים ולביטחון הלאומי של שתי המדינות כתוצאה משיתוף פעולה קרוב עם סין. הבכיר הוסיף שבפגישה המשולשת שתתקיים גם עם שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זאיד יוקמו שתי קבוצות עבודה חדשות: אחת תעסוק בדו-קיום ובנושאי דת, בעוד השנייה תעסוק בענייני מים ואנרגיה.
"אני שמח להיות כאן", אמר אתמול לפיד בפתח הפגישה עם האריס, "עם אחת החברות הטובות ביותר שיש לישראל בוושינגטון. מנהיגה שתמיד עמדה לצדנו בכל המאבקים החשובים". לפני שבועיים ענתה האריס "זאת האמת שלך" לסטודנטית שהאשימה את ישראל ברצח עם, ולא גינתה את דבריה.
"החברות בינינו מבוססת על ערכים משותפים", הדגיש השר. "דמוקרטיה, חירות, זכויות אדם וכבוד למי ששונה ממך. גם כשיש בינינו חילוקי דעות, אני יודע שהמטרה שלנו משותפת – לראות את ישראל חזקה, בטוחה ומשגשגת. אנחנו גם מאמינים שהפלסטינים זכאים לאיכות חיים, כלכלה, חינוך ותקווה".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפגש עם קמלה האריס בארה''ב
יאיר לפיד נפגש עם קמלה האריס בארה''ב
פגישת לפיד וסגנית הנשיא
(צילום: שלומי אמסלם)
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האמריקני
ייפגש היום עם לפיד. מזכיר המדינה האמריקני
(צילום: AP)
לפיד הדגיש כי "מרכז הביקור הוא נושא הגרעין האיראני, אבל הוא עוסק גם בעוד דבר: בחיזוק הקשר הבי-פרטיזני (משני צדי המפה הפוליטית – א"א) עם הדור הבא של אמריקנים צעירים".
"הדור הזה עסוק לא רק במלחמות, אלא גם במשבר האקלים, משבר ההגירה העולמי ובשאלות של זהות", הוסיף השר בפגישה. "כדי לבנות את הידידות למאה השנים הבאות, אנחנו צריכים לחקור יחד את הנושאים האלה, ולבנות ארכיטקטורה עולמית חדשה". לפיד הודה להאריס על "החברות, הרצינות ועל שנים ארוכות של תמיכה בביטחון ישראל ובדמוקרטיה הישראלית". האריס אמרה בפתח הפגישה עם לפיד: "זו הזדמנות לחזק את היחסים בין ישראל לארה"ב וכמובן הזדמנות לדון באתגרים והנושאים האזוריים - איראן, הפלסטינים והסכמי אברהם".

"אני יודע כמה חשובים לך היחסים בין שתי המדינות"

אתמול נפגש לפיד גם עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, והודה לה על היותה "ידידה גדולה של ישראל". "אני יודע כמה חשובים לך היחסים המיוחדים בין שתי המדינות שלנו. כולנו יכולים וצריכים להתאחד סביב הרצון להרחיב ולהעמיק את מעגל השלום", אמר בפגישתם. "כולנו יכולים להתאחד סביב העיקרון שלישראל יש זכות להגן על עצמה ולפלסטינים מגיעים חיים טובים. כולנו יכולים להתאחד סביב הרעיון שלא ניתן לאיראן להפוך למדינת סף גרעינית".

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות שאני כאן כדי להודות לך באופן אישי, ודרכך לכל חברי הקונגרס שתמכו בסיוע למערכת כיפת ברזל", אמר לפיד לפלוסי. "אני יודע שהשקעת בכך לילות ארוכים. אני מודה לך ומתרגש להיות כאן". פגישה נוספת שערך השר היא עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, איתו דן בעיקר באיום האיראני.
לפיד שיתף את היועץ לביטחון לאומי בדאגה הישראלית מהמירוץ האיראני ליכולת גרעינית, ומכך שאיראן הופכת למדינת סף גרעינית. השניים שוחחו על הצורך בתוכנית חלופית להסכם הגרעין. בנוסף, דנו השניים בתוכנית לרצועת עזה - "כלכלה תמורת ביטחון" - שהציג לפיד. בפגישה דובר כיצד להמשיך ולחזק את הברית בין ארה"ב לישראל.
פורסם לראשונה: 23:51, 12.10.21