"פגענו בניסיונות הראשונים - ומאז אנחנו בשמיים, אושר עילאי, כמו לזכות במונדיאל", כך אמר סגן מפקד ספינת הטילים אח"י אילת בריאיון ל-ynet על היירוט אתמול (שבת) של שניים משלושת הכט"במים של חיזבאללה על ידי הספינה. המפקדים והלוחמים של אח"י אילת עשו אתמול היסטוריה, כאשר לראשונה יירטו באמצעות טילי ברק 1 מתוצרת ישראל את הכטב"מים שהיו בדרכם מלבנון לעבר אסדת כריש במים הכלכליים של ישראל.
מבחינת סגן מפקד הסטי"ל, סרן רן, השגרה המבצעית להגנה על המים הכלכליים היא אחת ממשימות הדגל האסטרטגיות של החיל. אתמול הוא היה זה שפיקד על שני הלוחמים הצעירים ששיגרו את הטילים מסיפון האונייה, וגם היה זה שדיווח ברשת הקשר למפקדה בבור חיל הים על המגע המוצלח בין הטילים המיירטים לשני כלי הטיס שטסו לאט ובגובה נמוך – ולכן היו קשים לזיהוי.
5 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כטב"מים עוינים שהתקרבו למרחב האווירי של ישראל
יירוט שלושה כטב"מים עוינים שהתקרבו למרחב האווירי של ישראל
"יירטנו את המטרות בזמן הנכון". תיעוד מיירוט הכטב"מים
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כטב"מים עוינים שהתקרבו למרחב האווירי של ישראל
יירוט שלושה כטב"מים עוינים שהתקרבו למרחב האווירי של ישראל
"זו הייתה סגירת מעגל משולשת עם המפקדה בבור ועם חיל האוויר". בור חיל הים בזמן היירוט
(צילום: דובר צה"ל)
"קיבלנו התראה על היציאה של הכט"במים מלבנון לכיווננו במהלך סיור שגרתי של הגנה על הנכסים האסטרטגיים של ישראל, בהם אסדת כריש", רן שיחזר. "הפגנו נוכחות ואז גם קלטנו במערכות שלנו את שלוש המטרות". הוא מיהר לתפוס עמדה במרכז ידיעות הקרב, הלב המבצעי הפועם בבטן הספינה, וכבר הבין שמדובר באירוע חריג: "זה היה מהלך של סגירת מעגל משולשת שלנו עם המפקדה בבור ועם חיל האוויר. יירטנו את המטרות בזמן הנכון, בזמן שאני מעביר דיווחים בזמן אמת על מיקומי המטרות. הכטב"מ הראשון הופל ע"י מטוס קרב של חיל האוויר, אבל כאשר שיגרנו את הברק לכטב"מ השני ופגענו בו, התרגשות שיא אחזה בכולם. לא שמעתי את פיצוצי היירוט, אבל עד עכשיו יש לי צמרמורת".
רן לא נולד כאשר הותקנו לראשונה טילי הברק בספינות חיל הים לפני כ-30 שנה, והוא הודה שלא תיאר לעצמו שיהיה הראשון להפעיל את המערכת במתווה מבצעי, ביחד עם חבריו: "הלוחמים עוברים הכשרה ארוכה ואימונים לשיגור הטיל, אבל גם הם לא האמינו שיזכו לעשות היסטוריה כזו מוצלחת. אני מעולם לא יריתי את הטיל הזה, גם לא באימונים". רן הוסיף כי: "מאז אנחנו בעננים, אבל חזרנו היום לחיפה והמשך הדריכות הגבוהה תישמר".

טיל הברק נכנס לשירות מבצעי ב-1992, וזו ההפלה הראשונה המיוחסת לו. ב-2015 נכנסה לשירות מבצעי המערכת המשודרגת ברק 8, שפותחה בשיתוף פעולה עם הודו ונותנת מענה גם לטילים מתקדמים שברשות חיזבאללה, בהם טיל היאחונט. המערכת פועלת על גבי ספינות או על הקרקע, בתצורת סוללות, ויכולה לזהות מרחוק ולהשמיד באוויר איומים כמו מטוסי קרב, טילים, רקטות וגם מל"טים, כמו אלו שיורטו היום בשמי הים התיכון, במים הכלכליים של ישראל.
בעבר חיזבאללה כבר שיגר כטב"מים לשטח ישראל, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שבה התבצעה פעולה שכזו לעבר אסדות גז - במקרה זה אסדת כריש, שעדיין אינה מפיקה גז ונמצאת במוקד המחלוקת על המים הכלכליים בין ישראל ללבנון. הכטב"מים, מסוגים שונים, טסו בגובה נמוך וחלקם במהירויות נמוכות. הם לא טסו במבנה. הזיהוי שלהם היה מוקדם והמעקב אחר הכלים העוינים התרחש סמוך לשעה 15:00. מדובר בהצלחה מבצעית לא מבוטלת של תיאום בין חיל האוויר לחיל הים. אחד מהכטב"מים יורט על ידי מטוס קרב מסוג ברק (F-16), והיתר על ידי הטילים מאח"י אילת.

5 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
תיעוד מיירוט אחד הכטב"מים
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
כשעתיים לאחר ההודעה הישראלית, אישרו בחיזבאללה כי שיגרו "מל"טים לא חמושים לעבר האזור הימי השנוי במחלוקת בשדה כריש, כדי לבצע משימות תצפית. לפי ההודעה, "המשימות הנדרשות הושלמו והמסר הועבר".
בצה"ל אמרו כי להערכתם הכלים לא היו חמושים ולא היוו איום. לא נגרמו פיצוצי משנה לאחר הפגיעה בהם. בצבא העריכו כי הם טסו לעבר אסדת כריש שעדיין אינה מפיקה גז במטרה לבצע פעולה תודעתית.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ ואביב כוכבי
בני גנץ ואביב כוכבי
"ישראל תמשיך להגן על נכסיה". גנץ וכוכבי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"להערכתנו מדובר בניסיון לפגוע במשא ומתן עם לבנון על המים הכלכליים", אמרו בצה"ל. "אנחנו לא פוסלים ניסיונות נוספים במקומות אחרים ולכן נישאר בדריכות המבצעית. הכטב"מים יורטו ממרחק של מיילים בודדים עד עשרות מיילים מאסדת כריש, במקום שבו בחרנו מבצעית ליירט". בצה"ל אמרו כי "חיזבאללה מראה כאן שהוא מחרב את לבנון כי יש פה פוטנציאל גם של לבנון להוציא גז. חיזבאללה פשוט דופק את הלבנונים כי אין בכלל ויכוח על אסדת כריש".
שר הביטחון בני גנץ קיים אמש חיתוך מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש אגף מבצעים, מפקד זרוע הים, מפקד זרוע האוויר וראש האגף הביטחוני מדיני במשרד הביטחון בעקבות יירוט הכטב"מים. גנץ אמר כי "מדינת ישראל ערוכה להגן על תשתיותיה מול כל איום. ארגון הטרור חיזבאללה מחבל ביכולת של מדינת לבנון להגיע להסכם על הגבול הימי שהוא חיוני לכלכלת לבנון ולאזרחיה. זאת על אף כוונותיה של ישראל להתקדם במשא ומתן לפתרון הסוגיה". לדבריו, "ישראל תמשיך להגן על נכסיה, ורואה לעצמה את החובה והזכות לפעול ולהגיב מול כל ניסיון לפגוע בה".