בית הדין הצבאי בבית ליד החליט הבוקר (ראשון) לדחות ב-15 יום את מועד הקראת כתב האישום המתוקן נגד סגן-אלוף דן שרוני, הנאשם בעבירות של מעשים מגונים ופגיעה בפרטיות של כ-50 נשים, רובן חיילות ששירתו תחתיו. עם שרוני הגיעה הפרקליטות הצבאית להסדר טיעון שפרטיו נחשפו ב-ynet, ואליו מתנגדות כמה מהנפגעות. 10 מהן השמיעו את דבריהן היום בדיון, והטיחו דברים קשים בתביעה ובנשיאת בית הדין - שהשיבה: "בית הדין פועל בצורה הרגישה ביותר. בשלב הזה אנו מחויבים לברר האם זכויותיכן מומשו במלואן".
לפי החלטת נשיאת בית הדין, שרוני יופנה לשירות מבחן למבוגרים לצורך תסקיר מעצר. בצל טענות המתנגדות להסדר הטיעון לפיהן לא עודכנו במלוא ההסדר, הורתה הנשיאה לפרקליטות הצבאית לוודא שכולן יעודכנו "בדבר תוכן הדיון ובעיקר באפשרות לשוב ולשוחח עם התביעה כדי לשמוע הפרטים הרלוונטיים ולגבש עמדה". הנשיאה הוסיפה: "החל מהיום הופסק השירות הצבאי של הנאשם, ולכן קמה לבית הדין הצבאי הזכות להפנותו לשירות מבחן".
7 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית הדין, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
הנפגעות בבית הדין. אחת מהן הטיחה: "אלוהים לא ייטיב איתך"
(צילום: מוטי קמחי)
הדיון בראשות נשיאת בית הדין אלוף-משנה טלי פריד נפתח הבוקר עם כניסתו של שרוני אל האולם, בפנים גלויות וללא כובע או מסכה. עם כניסתו, הטיחה בו אחת המתלוננות: "הנה הסוטה מין. בבית דין הזה אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אבל בבית דין של מעלה אלוהים לא ייטיב איתך ולו לרגע אחד. אלוהים בשמיים רואה הכול אחד לאחד. חתיכת זבל". הוא לא השיב לקריאות להתנצל בפני הנפגעות.
נציגת התביעה, רב-סרן גלי קטלן, אמרה בדיון כי "טענות נפגעות העבירה לגיטימיות וברור לנו שהן באות מתוך כאב. שקלנו את העמדה ואת הנימוקים שהביאו בפנינו נפגעות העבירה וייחסנו לדברים משקל של ממש. למשל, מצאנו לשנות חלק מפרטי ההסדר לאחר ששמענו חלק מהנפגעות בניסוח האישום. שוחחנו עם כל נפגעות העבירה ארוכות עם הסברים משלימים ובשיחות ועידה עם בני משפחה ובאי כוחן".
פרופ' עו"ד דנה פוגץ' מהקריה האקדמית אונו, שמשרדה פוגץ' קידר-ברוך מייצג חלק מהנפגעות, אמרה כי "שלוש זכויות מהותיות נפגעו בהליך - הזכות למידע, הזכות להבעת עמדה והזכות לכבוד מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו". בהמשך הציגה הודעה שקיבלה מאחת הנפגעות: "לא ידעתי על הפנסיה ולא ידעתי שיש לי בחירה בהסדר הטיעון. חשוב לי שיידעו - לא הבנתי שיש לי יכולת לערער. כאילו לי אמרו לי זה הסדר הטיעון וזהו. לא הרגשתי שיש לי מקום להביע דעה". תשע מהנפגעות מיוצגות על ידי עו"ד אפרת נחמני בר.
7 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
סא"ל דן שרוני בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך הדיון צעקה אחת הנפגעות: "שלושה סעיפים (שרלוונטיים אליי - י"ז) הורדו מכתב האישום ללא ידיעתי". הנשיאה הסבירה לה כי לא מדובר בשלב הטענות המהותיות נגד הסדר הטיעון, וציינה שניתן יהיה לעשות זאת רק לאחר דיון ההקראה. "רק אז תוכלו לבצע מה שתרצו לעשות. יש לעשות זאת לקראת גזר הדין", אמרה הנשיאה, אלוף-משנה פריד.
עו"ד עדי אייזנר, שמייצגת את שרוני, אמרה כי "תיקוני כתב האישום הם מינוריים ועד כה שכחנו שיש נאשם שבו עוסקים". המתלוננות הגיבו בגיחוך קולני. בהמשך הוסיפה עורכת הדין: "הרכיבים בהסדר שמוצגים בתקשורת חלקם אינם בשיקול דעת בית הדין עם כל הכבוד. ההסדר מכיל שני מסלולים: ההתייחסות לאפריל 2024 היא לכל המאוחר, כאשר המטרה היא לפתוח את פער הזמנים כי איננו יודעים לאיזה אפיק יופנה הנאשם. גזר הדין מבחינה חוקית יכול להישמע גם עד מועד זה ותוך שהוא בהפסקת שירות. המטרה היא לאפשר לצדדים מרחב שיקול דעת שמתבסס על מסמכים ולא על תזות ותיאוריות. אני מבינה את התחושה הקשה. ספק אם היא תשתנה. יש הסדר חתום ויש קושי בחלק מהעבירות בכתב האישום המקורי שבהן לא נודה".
אחרי דברי הסנגורית של שרוני, העירה אחת המתלוננות: "הכול מתועד". בהמשך הטיחה אחת המתלוננות בנשיאת בית הדין פריד: "אנחנו מרגישות שאת לטובתו". היא השיבה: "בית הדין פועל כמצוות המחוקק ולפי דין בצורה הרגישה ביותר. בשלב הזה אנו מחויבים לברר האם זכויותיכן מומשו במלואן. יש פער ואנו רוצים לוודא שהוא מטופל על ידי הפרקליטות הצבאית. לא ניתן במה להשמצת התביעה. אנו מבינים שיש תרעומת. התביעה כאן אינה נאשמת".
אחת הנפגעות: "שמענו כאן רק על כבוד לנאשם, על להעצים את הנאשם ולדאוג לו. רוצה לקוות שהקול שלנו ישמע וייקחו אותנו בחשבון"
עו"ד עידן דביר, המייצג את סגן ג', שדבריה הובאו בשבוע שעבר בטור מיוחד ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, אמר בדיון כי "אנו מסתייגים מכל הטענות שהופנו כלפי התביעה הצבאית ע"י מתלוננות אחרות. התובעת קטלן הייתה קשובה עבור ג' בשעות לא שעות והייתה לה משענת".
ההחלטה לאפשר לנפגעות להשמיע את קולן בפני בית הדין הבוקר התקבלה אמש על ידי נשיאת בית הדין. הנפגעות, שישמיעו את התנגדותן להסדר באמצעות באות כוחן, דורשות לעצור את הליך ההסדר שהושג בין צה"ל לשרוני. הנפגעות טוענות כי התביעה הצבאית הסתירה מהן מידע בעדכון שמסרה להן לפני כשבוע בנוגע לעסקה. הן גם דרשו להיפגש עם הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, עוד לפני סגירת ההסדר עם שרוני. בפרקליטות הצבאית הדגישו מאז חשיפת הסדר הטיעון כי 29 מהנפגעות משרוני - הסכימו להסדר.
7 צפייה בגלריה
מ', התלוננה נגד סא"ל שרוני
מ', התלוננה נגד סא"ל שרוני
"הסדר הטיעון הזה לא יתקבל". מ'
(צילום: יאיר שגיא )
7 צפייה בגלריה
מיקה סברסקי, התלוננה נגד סא"ל שרוני
מיקה סברסקי, התלוננה נגד סא"ל שרוני
"כל מה שנאמר היום בתביעה לא נכון". מיקה סברסקי
(צילום: יאיר שגיא )
מיקה סברסקי, שנפגעה על ידי סא"ל שרוני, אמרה בתום הדיון: "שמעתי את התביעה מדברת ואומרת שהיינו חלק בכל התהליך הזה, שהיינו שותפות ונתנו לנו להביע את עמדתנו והדבר הזה לא קרה. אני ועוד לא מעט מהנפגעות נאלצנו לשמוע את זה דרך התקשורת. רק כשזה יצא החוצה גיליתי איפה הדברים עמדו, ושרק ככה זה יצא. וכל מה שנאמר היום בתביעה לא נכון. אני ממש רוצה לקוות שהקול הזה יישמע וייקחו אותנו בחשבון כי כל מה שאנחנו שומעים כאן זה רק את כבוד הנאשם ולהעצים את הנאשם ולדאוג לנאשם".
מ', אחת הנפגעות, הוסיפה לאחר הדיון: "הגענו לבית המשפט כדי להבהיר לבית המשפט שאכן ה-29 בנות שהסכימו לדיון לא היו מודעות למה הן מסכימות וזה לא הועבר אליהן במדויק, ולכן הן לא יכלו להסכים למשהו שהן לא יודעות למה הן מסכימות. בתקווה שכולן מתנגדות, הסדר הטיעון הזה לא יתקבל בבית המשפט".

מה יקרה אם ההסדר יתקדם כמתוכנן?

בדיון היום אמור היה שרוני להודות ב-69 עבירות במסגרת כתב האישום המתוקן, שבו נכתב כי צילם מאות פעמים את עשרות הנשים בסתר, אולם כאמור, הקראת כתב האישום המתוקן נדחתה. בתסקיר המבחן שאליו הורתה הנשיאה לשלוח את שרוני, תיקבע מידת מסוכנותו בדרך לשחרורו ממעצר עד תום ההליכים המשפטיים. אם ההסדר יתקדם כמתוכנן, הוא יודה ויורשע במסגרת הסדר הטיעון, ולאחר מכן ימתין שנתיים עד שיגיע לגיל פרישה, אז יועברו כספי הפנסיה שלו בצורת "גמלת חסד" למשפחתו. לפי הסדר הטיעון, רק באפריל 2024 צפוי להיגזר עונשו.
7 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
חלק מהנפגעות באחד הדיונים בעניינו של שרוני. גורם צבאי: 29 הסכימו להסדר
(צילום: יריב כץ)

התביעה צפויה לדרוש בעוד כשנתיים כמה שנות מאסר בפועל ואת הורדתו של שרוני לדרגת טוראי. בתווך, הוא יפצה את הנפגעות במסגרת הסדר הטיעון בפריסת תשלומים בסכומים שנעים בין 3,000 ל-16 אלף שקל לכל מתלוננת. ל-ynet נודע כי בימים האחרונים חלקן השיגו מבית המשפט צו עיקול לחשבון הבנק שלו ולדירתו. זאת, לדבריהן, כדי להבטיח פיצוי עתידי הולם על מעשיו.
סא"ל שרוני נעצר בנובמבר בשנה שעברה וכתב האישום נגדו הוגש חודש לאחר מכן. לאחר מכן הורה בית הדין הצבאי המיוחד על מעצרו של הקצין עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. נוכח מעשיו, הוא הודח מיידית מתפקידו. גורם צבאי אמר בשבוע שעבר כי 29 מהנפגעות משרוני הסכימו להסדר הטיעון. עוד ציין הגורם הצבאי כי תשלום פיצוי בהליך פלילי לא מחליף את האפשרות של המתלוננות לתבוע פיצוי בהליך אזרחי. לדברי הגורם הצבאי, להרשעה בהליך פלילי משמעות חשובה לעניין הליך התביעה האזרחית.
עו"ד עידן דבירעו"ד עידן דבירצילום: יואב חסקלוביץ'
עו"ד עידן דביר, שמייצג את אחת הנפגעות משרוני, מסר: "זכויות נפגעות עבירה הוא דבר שיש להקפיד עליו ויש חשיבות מכרעת לאופן שבו הפרקליטות הצבאית קיבלה 'הסכמה' של הנפגעות להסדר. אם נפלו פגמים בדרך הצגת ההסדר בפניהן ראוי לא להציג את הסכמתן להסדר מבלי לחזור ולהדגיש בפניהן את פרטי ההסדר לרבות הדחייה הארוכה לשמיעת טיעונים לעונש ולסיום ההליך".