האם חגגו את סיומו של מבצע גדול? האם הצליחו למנוע אספקת נשק לאיראנים? עדיין רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לאסון הטביעה שאירע במאי אשתקד באגם מאג'ורה שבצפון איטליה, אבל כעת ישנו סוף-סוף אישור רשמי לכך שארבעת בני האדם שטבעו באסון – בהם שני אנשי מודיעין איטלקים וישראלי ששירת בעבר במוסד – היו שם כחלק מפעילות מבצעית וסודית.
3 צפייה בגלריה
לוח זיכרון איטליה סוכני ביון מוסד אגם לאגה מאג'ורה טביעה ספינה טבעה
לוח זיכרון איטליה סוכני ביון מוסד אגם לאגה מאג'ורה טביעה ספינה טבעה
הלוח לזכרם של אנשי הביון האיטלקים - שנתן אישור סופי לדיווחים
(צילום: מתוך אתר לה רפובליקה)
האישור הזה התקבל בדמות לוח הזיכרון שהניחו הרשויות האיטלקיות לרגל יום הזיכרון במדינה, במטה משרד המודיעין לביטחון איטלקי. ביומון "לה רפובליקה" דווח כי על הלוח, שהונח לזכרם של שני סוכני המודיעין האיטלקים שטבעו, קלאודיו אלונזי בן ה-62 וטיציאנה ברנובי בת ה-53, נכתב כי השניים "איבדו את חייהם בשעה שהיו בפעילות מבצעית סודית, עם עמיתיהם מכוחות הביטחון של ארץ זרה".
האסון, נזכיר, התרחש ב-29 במאי אשתקד באגם מאג'ורה שבצפון איטליה, קרוב לגבול עם שווייץ. הסירה, שעליה היו לפי הדיווחים 23 בני אדם ובהם אנשי מודיעין איטלקים וישראלים, התהפכה בעקבות סופה פתאומית ועוצמתית שפקדה אותו, וארבעה טבעו למוות: שני סוכני המודיעין האיטלקים; אניה בושקובה בת ה-50, אשתו של רב-החובל של הסירה שניצל, וכן איש המוסד לשעבר שזוהה בישראל רק בשם החסוי מ', אבל לפי הדיווחים באיטליה שמו ארז שמעוני.
3 צפייה בגלריה
הסירה הטבועה “גוד אוריה” נגררת לחוף
הסירה הטבועה “גוד אוריה” נגררת לחוף
הסירה שטבעה נגררת לחוף, אחרי שחולצה מקרקעית האגם
(צילום: EPA)
הנוסעים, כך לפי הדיווחים, ירדו תחילה מהסירה לארוחת צהריים במסעדה על אי באגם, וכשחזרו נקלעו לאותה סופה קטלנית. בדיווחים הראשונים על האסון נטען שהנוסעים חגגו יום הולדת לאחד מהם, אבל לאחר מכן, ולאחר שכל הישראלים הועלו במהירות על מטוס מיוחד שהטיס אותם חזרה ארצה – נחשף כי כל הנוסעים היו חברים בשירותי המודיעין, ביניהם כאמור אנשי המוסד הישראלי.
עדיין לא ברור אם חקירת האסון תעבור לתביעה האיטלקית, על רקע חשדות בדבר העמסת יתר של נוסעים על הסיפון ואי-ציות להוראה של שיט בתנאי מזג האוויר שנוצרו באגם. רב-החובל של הסירה, קלאודיו קרמינאטי, שרד כאמור את האסון אך איבד את אשתו. באיטליה טוענים כי עבד בצמוד עם גופי הביון.
עוד לפני הצבת לוח הזיכרון היה ברור שהאסון לא התרחש רק במהלך חגיגה או בילוי, ושלל דיווחים נפוצו בנוגע לסיבת נוכחותם של אנשי המודיעין באגם. לפי אחד הדיווחים, שפורסם גם הוא ב"לה רפובליקה", אנשי הביון השתתפו ב"מבצע נגד הפצת נשק לא קונבנציונלי". בדיווח ההוא נטען כי הם ביצעו פעולות שנועדו למנוע מ"גורמים עוינים" להשיג נשק להשמדה המונית, במיוחד נשק גרעיני, נשק ביולוגי וטכנולוגיות מתקדמות שיכולות לשמש אמנם גם תעשיות אזרחיות – אבל עלולות לשמש גם לצרכים צבאיים כמו טילים בליסטיים, כלומר טכנולוגיות "דו-שימושיות".
3 צפייה בגלריה
 ראש המוסד, דוד ברנע, בלווייה של איש המודיעין הישראלי ז"ל
 ראש המוסד, דוד ברנע, בלווייה של איש המודיעין הישראלי ז"ל
ראש המוסד דדי ברנע בלווייה של איש המודיעין הישראלי שטבע באסון
(צילום: תומר שונם)
"ההערכה שלי היא שהם חגגו מבצע גדול שעצר עסקה איראנית לרכישת רכיבים שקשורים לנשק גרעיני, אולי ציוד דו-שימושי מחברה איטלקית או משלוח של מדינה שלישית שהגיע לאיטליה עבור הפגישה", העריך אז ג'אנלוקה די-פאו, סגן העורך של "לה רפובליקה", שצוטט בדיווח נפרד ב"טיימס" הבריטי. "איטליה יכולה להיות מקום טבעי לפגישה בין רוכשים איראנים למוכרי טכנולוגיות טילים. אפשר להגיע ממדינות אחרות כמו אוסטריה, ולהתערבב בין התיירים כדי להימנע מזיהוי".