2 צפייה בגלריה
קצינים טענו: "הסתפקו בייעוץ מקצועי של רמת השטח"
קצינים טענו: "הסתפקו בייעוץ מקצועי של רמת השטח"
קצינים טענו: "הסתפקו בייעוץ מקצועי של רמת השטח"
(צילום: רויטרס)
קציני משטרה בכירים שצפו בשידורי הוועדה לחקירת אסון מירון, בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, אספו ושלחו באופן אנונימי מסמכים וחומרים בנושא לחברי הוועדה. אחרי שבשבוע שעבר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" פרוטוקול הדיון שנערך בלשכת מפכ"ל המשטרה שבוע לפני האסון, החלה תסיסה מתחת לפני השטח של גורמים בכירים במשטרה.

אסון מירון - כתבות נוספות

באותו פרוטוקול נחשף שמפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, שניהל את הישיבה לאישור תוכניות האירוע, היה זה שאישר את כניסתם ללא הגבלה של כל המאמינים לטקס הדלקת המדורות. עד כה, מי שבעיקר נשא באחריות היה מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, אלא שמהפרוטוקול עלה שבאותה ישיבה היה זה לביא שביקש דווקא להגביל את סבבי ההדלקות ל-10,000 איש בלבד.
אחת הטענות שנשמעו בסביבת המפכ"ל ובתדריכים השוטפים של דוברות המשטרה לאחר האסון היא שלמשטרה אין סמכות להגביל אירועים דתיים. אלא שבמסמך המפורט שהעבירו אותם קצינים בכירים לחברי הוועדה, כלולה מצגת מיוחדת מהמכללה הלאומית לשוטרים. המצגת היא מיום 21 בינואר 2016 שכותרתה: "אירועים המוניים - היבטי רישוי", ומפורט בה הסעיף: "אירועים דתיים וכינוסים טעוני רישוי: הילולת קבר הרשב"י" (הילולת מירון – א.ס).

עוד טוענים אותם קצינים שמדובר באירוע לאומי, שבשנים שעברו זכה לליווי צמוד של אגף המבצעים, בדגש על חטיבת האבטחה. "השנה, מסיבה לא ברורה, אף תמוהה, לא היה ליווי צמוד של חטיבת האבטחה והרישוי למבצע, והסתפקו בייעוץ מקצועי של רמת השטח", כתבו הקצינים, והמליצו לחברי הוועדה לבדוק מדוע בשנת האסון, חטיבת האבטחה והרישוי בראשות תנ"צ מוריס חן, לא עסקה צמוד בהכנות.
עוד נכתב בחומר שהעבירו הקצינים שלפני כחודשיים התקיים במכללה הלאומית לשוטרים כנס של מחלקת הרישוי והאבטחה, שבו נאמר לדבריהם בדיעבד, שלמחלקה עצמה "אין כל אחריות על אירועים המוניים כגון זה שבמירון ושהתחנות בעצמן אמורות וצריכות להתמודד מול הרשויות". גם ראש החטיבה בעצמו, תנ"צ מוריס חן, היה שם לדבריהם.
2 צפייה בגלריה
 המשטרה: "אין בכוונתינו להיגרר לשיח מכפיש שמטעה את הציבור"
 המשטרה: "אין בכוונתינו להיגרר לשיח מכפיש שמטעה את הציבור"
המשטרה: "אין בכוונתינו להיגרר לשיח מכפיש שמטעה את הציבור"
(צילום: רויטרס)
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל משתתפת בצער משפחות הקורבנות ומאחלת החלמה ובריאות לפצועים. משטרת ישראל פועלת תוך שיתוף פעולה מלא עם ועדת החקירה הממלכתית. מדובר באירוע טרגי וכואב המצוי תחת בדיקה, ועל כן בשלב זה לא נוכל להשיב לגופם של דברים. כל ניסיון לייצר מצג שווא באמצעות פרסום חלקי חלקיקים מגמתיים של תכתובות פנימיות חוטא למציאות ואין בכוונתינו להיגרר לשיח מכוון ומכפיש זה שמטעה את הציבור וגורם עוול לקציני משטרה עוד בטרם השמיעו את טיעוניהם לפני הוועדה".