סערה פרצה בעקבות חשיפת ynet ו-"ידיעות אחרונות" אתמול (חמישי) של ישיבת צמרת המשטרה שעסקה באישור התוכניות להילולה במירון, שבה נספו 45 חוגגים באסון האזרחי הכבד ביותר במדינת ישראל. על פי פרוטוקול הישיבה שנחשף המפכ"ל קובי שבתאי הכריע שתהיה "כניסה מלאה של אזרחי המדינה להר" למרות אזהרות מצד קציניו על סכנת צפיפות. כעת מתברר שראש אגף המבצעים, ניצב אמנון אלקלעי, לא הסתפק בהתרעה שמסר בנושא ולאחר דברי הסיכום של המפכ"ל ביקש בצעד יוצא דופן את רשות הדיבור והדגיש שוב את סכנת הצפיפות והדוחק.
5 צפייה בגלריה
רב ניצב יעקב שבתאי
רב ניצב יעקב שבתאי
קבע שיש להתיר כניסה מלאה להר. מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
5 צפייה בגלריה
אמנון אלקלעי
אמנון אלקלעי
ראש אגף המבצעים, ניצב אמנון אלקלעי
(צילום: הרצל יוסף)
הדיון המיוחד, שנערך בהשתתפות בכירי הארגון, התקיים ב-19 באפריל, שבוע וחצי לפני האסון, בלשכתו של המפכ"ל. על פי פרוטוקול הישיבה מי שניהל אותה היה רב-ניצב שבתאי בעצמו. למרות אזהרות שונות של המשתתפים במהלך הדיון, וכן המלצה של מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא להגביל את האירוע עד 10,000 משתתפים בכל רגע נתון בגלל הקורונה, המפכ"ל סיכם וקבע כי "יש להתיר כניסה מלאה של אזרחי המדינה להר מירון".
לאחר דבריו של לביא התריע ראש אגף המבצעים אלקלעי, שכבר פרש משירות, כי קיימת סכנה של צפיפות ללא הגבלות. ואולם המפכ"ל הכריע שלא ניתן להגביל את השתתפות החוגגים באירוע. כעת, כאמור, נודע שאלקלעי ביקש בצעד יוצא דופן לדבר שוב – והדגיש בפני הנוכחים פעם נוספות שהצפיפות הצפויה תהיה מסוכנת מאוד. ראש אגף המבצעים הסביר גם שהגבלות הקורונה ישרתו שתי מטרות: בריאותית ובטיחותית.
5 צפייה בגלריה
פינוי הנפגעים באסון הר מירון
פינוי הנפגעים באסון הר מירון
פינוי הנפגעים באסון הר מירון
(צילום: גיל נחושתן)
זמן קצר אחרי האסון, שבו נמחצו למוות 45 בני אדם, לקח מפקד המחוז הצפוני לביא אחריות על האירוע. קצינים בכירים במשטרה שנחשפו אתמול לפרוטוקול הישיבה אמרו ש"המפכ"ל בעצמו חייב לקחת אחריות". ניצב במשטרה תקף: "ההתנהלות בישיבה הזו הייתה הזויה". גם גורמים בפורום הניצבים בדימוס ביקרו את התנהלותו של שבתאי – בקבלת ההחלטות לפני ההילולה ובכך שלא לקח אחריות על האסון והשאיר את ניצב לביא לספוג את מרבית האש.
גורמים בכירים הצביעו על אלקלעי כמי שיכול לחשוף בצורה הטובה ביותר את התהליכים שקדמו להילולה, מה שעשוי לסבך את המפכ"ל. בין היתר טוענים הגורמים ששבתאי, שניהל את אותה ישיבה דרמטית ואישר בעצמו את התוכניות לאירוע, לא ביקר בשטח ההר לפני ההילולה.
5 צפייה בגלריה
פינוי הנפגעים באסון הר מירון
פינוי הנפגעים באסון הר מירון
פינוי הנפגעים באסון הר מירון
(צילום: גיל נחושתן)
אלקלעי אמור להיות דמות מפתח שתופיע בפני ועדת החקירה הממלכתית שחוקרת את אסון מירון. זמן קצר אחרי מינוי שבתאי למפכ"ל הוא הודיע שברצונו לפרוש מהמשטרה. למעשה, אירוע מירון היה האחרון שלו בשירות. "כולם יודעים למה הוא עזב את המשטרה", אמר אחד הגורמים, "אם הוא יפתח את הפה בוועדה המצב של שבתאי לא יהיה טוב".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל משתתפת בצער משפחות הקורבנות והיא פועלת תוך שיתוף פעולה מלא עם ועדת החקירה הממלכתית. מדובר באירוע טרגי וכואב המצוי תחת בדיקה, ועל כן בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים. כל ניסיון לייצר מצג שווא באמצעות פרסום חלקי חלקיקים מגמתיים של תכתובות פנימיות חוטא למציאות ואין בכוונתנו להיגרר לשיח מכוון ומכפיש זה".

זעם המשפחות השכולות: "הפרוטוקול מוכיח שהכתובת הייתה על הקיר"

בני משפחה של קורבנות האסון במירון זעמו אתמול אחרי שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" לפרוטוקול הדיון שעסק בהילולה במירון, כשבוע וחצי לפני האסון. חלקם אף תקפו באופן ישיר את צמרת המשטרה והעומד בראשה, ודרשו לדעת מי הם אותם פוליטיקאים לדבריהם, שהפעילו לחץ שלא להגביל את הכניסה לאתר.
שי צרפתי, שאיבד את אביו משה, אמר: "המפכ"ל קובי שבתאי היה צריך להשעות את עצמו למחרת האירוע. במשמרת שלו, מתחת לאף שלו, מתו 45 בני אדם, וכל זה כאילו לא קשור אליו בכלל. פרוטוקול הדיון מוכיח את מה שכולם ידעו – הכתובת הייתה על הקיר".
5 צפייה בגלריה
ישראל דיסקינד
ישראל דיסקינד
"המפכ"ל קיבל החלטה פוליטית", ישראל דיסקינד שאיבד באסון את אחיו הקטן
(צילום: עמית שאבי)
בועז סטרוקובסקי, ששכל את בנו יעקב אלחנן ז"ל, אמר: "הפרוטוקול חיזק את מה שידענו כל הזמן. אני מצפה מהמפכ"ל לחשוף מי היו הפוליטיקאים שלחצו עליו לא להגביל את הכניסה למירון. המשטרה אשמה ברמה המבצעית, אבל למעשה היא רק הש.ג. בסיפור הזה".
ישראל דיסקינד, שאיבד במירון את אחיו הקטן שמחה בונים, טען כי "מדובר בבעיה מערכתית גדולה, גם של המשטרה וגם של הדרג הפוליטי. המפכ"ל קיבל החלטה שלא הייתה מקצועית אלא פוליטית. אני כועס עליו משום שנכנע ללחץ פוליטי, אבל כועס לא פחות על אותם פוליטיקאים שלחצו עליו לאשר כניסה חופשית להר".
צרפתי התייחס גם להיעדר יחס, לדבריו, של המדינה כלפי המשפחות השכולות מאז האסון. "בזלזול הרגו את המתפללים, והיום מזלזלים במשפחות שאיבדו את היקר להן מכל", הוא אמר. "איש כבר לא דורש בשלומנו, איש לא דואג לבריאות הנפשית שלנו. אבל לא נוותר ונמשיך לדרוש מהמדינה את מה שמגיע לנו – מנגנון סיוע נפשי ופיזי. ועדת החקירה תחקור ותסיק את מסקנותיה, ואנחנו נדאג שאיש לא ישאיר את המשפחות שקופות".