נמשכים מאמצי התיווך לגיבוש מתווה לעסקת חטופים נוספת: העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" מדווח הבוקר (ראשון) כי משלחת של אנשי ביטחון ומודיעין מצרים ביקרה בתל אביב ביום חמישי האחרון, בניסיון להגיע להסכם לסיום המלחמה. לדברי מקור מצרי, המשלחת ניסתה לקבל תשובות מישראל לגבי נכונותה לסגת מהשטחים ברצועת עזה במקרה של הסכם כולל.
1 צפייה בגלריה
מורן סטלה ינאי נואמת בעצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
מורן סטלה ינאי נואמת בעצרת להחזרת החטופים, כיכר החטופים בתל אביב
מורן סטלה ינאי בעצרת להחזרת החטופים בתל אביב
(צילום: טל שחר)
"המשלחת חזרה בלי לקבל תשובות", אמר המקור, "גורמים בממשלה אמרו כי ידונו בנקודות אלה בקבינט המלחמה ואחר כך מצרים תגיב להן". הוא הוסיף כי המכשול העיקרי העומד בפני הסכם הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר: "עד כה הוצגו הצעות רבות שניתנות ליישום, שלוקחות בחשבון את צורכי כל הצדדים. אבל יש נוקשות בעמדתו של נתניהו, שנראה כי רוצה למשוך את המלחמה ככל האפשר".
לפי הדיווח, מצרים הזמינה את הפלגים הפלסטיניים לסבב חדש של פגישות בקהיר, אחרי ה-7 בינואר. לדברי המקור, קהיר "עובדת ביותר מציר אחד, ומנסה לקרב בין נקודות המבט הפלסטיניות, כדי להגיע להסכמה לאחד את הממשל ברצועת עזה והגדה ולהקים ממשלה אחת שתהיה אחראית".
גורם פלסטיני הבקיא בדיונים מול חמאס והג'יהאד האיסלאמי בניסיון לגבש מתווה לעסקת חטופים והסכם הפסקת אש, אמר לעיתון הקטארי כי "ההתייעצות הפנימית בין הפלגים הפלסטיניים עדיין נמשכת", והדגיש כי "עד עכשיו, שום נוסחה להסכם לא התגבשה רשמית". לדבריו, "חמאס זקוק להתחייבות רשמית מהמדינות המתווכות בהסכם שלא לחדש לחימה שוב מכל סיבה שהיא".
גורם בכיר בחמאס אישר את הדברים ואמר: "מה שהופץ בתקשורת העברית, לפיו התנועה הסכימה להצעה הכוללת הפסקת אש בת חודש בתמורה לחילופי 40 עד 50 עצירים ישראלים - הוא לא נכון". לדבריו, "החלטת התנועה היא לשלול לחלוטין את האפשרות של הפסקת אש זמנית, ולא לחזור אליה בשום פנים ואופן. הפסקת אש מקיפה היא האופציה היחידה המוצעת".
הגורם ציין כי "חמאס מתמודד כרגע עם הצעות של מתווכים, המבוססות בעיקר על המפרט שהחליטה התנועה - שהוא הפסקת אש מקיפה. הדלפות התקשורת העברית הן המשך ההונאה וההתחמקות של נתניהו, שמנסה לחמוק מלחץ של משפחות החטופים".
אתמול דיווח גורם ישראלי כי חמאס הסיר את הדרישה שעליה עמד עד כה, להפסקה כוללת של המלחמה כתנאי להשבת חטופים. לפי הגורם, ראש המוסד דוד (דדי) ברנע עדכן את קבינט ניהול המלחמה כי המתווך הקטארי העביר מסר לישראל, לפיו החמאס מוכן למשא ומתן על עסקה לשחרור 50-40 חטופים, בהם נשים, מבוגרים וחולים, בתמורה להפסקת אש של 30-20 ימים ושחרור אסירים.