ראש המוסד דוד (דדי) ברנע עדכן את קבינט ניהול המלחמה כי המתווך הקטארי העביר מסר לישראל, לפיו החמאס מוכן למשא ומתן על עסקה לשחרור 50-40 חטופים, בהם נשים, מבוגרים וחולים, בתמורה להפסקת אש של 30-20 ימים ושחרור אסירים. כך לפי גורם ישראלי, שהוסיף כי חמאס הסיר את הדרישה שעליה עמד עד כה, להפסקה כוללת של המלחמה כתנאי להשבת חטופים.
3 צפייה בגלריה
קבינט המלחמה
קבינט המלחמה
קבינט המלחמה קיבל מסר לפיו חמאס מוכן למו"מ על עסקת חטופים
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
דיווח: סינוואר יקבל את היוזמה המצרית-קטארית לעסקת חטופים
(צילום: AP)
לדברי אותו גורם, ישראל ביקשה מקטאר הבהרות, והייתה אמורה לקבל תשובות עד שבת. גורם מדיני התייחס לעדכון, ואמר כי "מדובר בהתקדמות קלה, אך הדרך עוד ארוכה ומוקדם לדעת אם יש כאן מספיק להתנעת משא ומתן ולהגיע לפריצת דרך. מחר נהיה חכמים יותר". גורם ביטחוני היה יותר סקפטי, וטען כי "כל עוד אין שינוי יסוד בחמאס לגבי שרידות שלטונו ודרישתו להפסקת אש מוחלטת – הסיכוי להגעה לעסקה קלוש".
נציג חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן, טען כי הערכת הגורמים בישראל שגויה. בשיחה עם רשת אל-ג'זירה הוא אמר: "הודענו לכל המתווכים בבירור שהעדיפות שלנו היא להפסיק את התוקפנות נגד עזה אחת ולתמיד. הרעיונות שהוצגו לא כללו חילופי שבויים בתמורה להפסקת אש בת חודש. הכיבוש מנסה להדליף רעיונות לא נכונים שמתאימים לו כדי להפיג לחץ פנימי".
בתוך כך, רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" דיווחה אמש מפי מקורות כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר יקבל את היוזמה המצרית-קטארית לעסקת חטופים. היוזמה קובעת שחרור של בני ערובה בתמורה לשחרור אסירים מבתי הכלא בישראל והפוגה ל-20 יום. לפי הדיווח, "הפלגים הפלסטיניים ביקשו לבצע תיקונים גדולים במסמך המצרי".
בינתיים, בהיעדר עסקת חטופים נוספת, בישראל יש מחלוקת אם להמשיך בשלב ב' העצים בניהול המערכה ברצועת עזה עד סוף חודש ינואר או לעבור כבר עתה לשלב ג' - שלב הטיהור שבו יהיו פחות כוחות ברצועה, אך יותר פעולות כירורגיות של יחידות מובחרות - כפי שמציעים השרים בני גנץ וגדי איזנקוט.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
גלנט ואוסטין שוחחו על השלב הבא בלחימה בעזה
(צילום: שאול גולן)
שני שרי המחנה הממלכתי סבורים כי נכון לסיים את שלב ב' כבר עתה משום שצה"ל כבר לא משיג את ההישגים הנדרשים, וכי הימצאות כוח כל כך גדול ברצועה מביא להרבה אבידות ביחס להישגים. איזנקוט סבור כי דווקא מעבר לשלב ג' יתרום להשגת יעדי המלחמה, ושאם צה"ל ימשיך בשלב ב' הדבר יביא להתחפרות, כשהצבא נמצא בנחיתות.
שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו סבורים כי יש להמשיך בשלב ב' כמתוכנן עד סוף חודש ינואר. לתפיסתם, ככל שהצבא יעמיק בזמן שנותר בשלב ב' יהיה קל יותר לכוחות בשלב ג'.
גם בין ישראל לארצות הברית צפו פערים בנושא שלבי הלחימה הבאים, ושר הביטחון יואב גלנט שוחח על כך אתמול בלילה עם מקבילו האמריקני, לויד אוסטין. לפי ההודעה האמריקנית, השניים שוחחו "על המערכה הצבאית של ישראל בעזה ועל ההכנות לשלב הייצוב שיבוא בעקבות פעולות הלחימה העצימות". בהודעה הלקונית הזו מסתתר הפער המרכזי בין ישראל לארצות הברית - מתי עוברים לשלב הייצוב?
מבחינה צבאית, שני הצדדים מבינים שהמעבר מהשלב העצים אמור לקחת זמן, מאחר שצריך כמה ימים לפחות רק כדי להוציא שתי אוגדות בצורה מאובטחת ולהתייצב על הקווים שצה"ל. כיום, סדר האוגדות בעזה כולל קרוב לחמש אוגדות. הפער מתחיל כאמור בשאלת התזמון - ארה"ב הייתה רוצה לראות את סיום המעבר לשלב הבא, ואילו ישראל הייתה רוצה רק להתחיל אותו באותו זמן.
פורסם לראשונה: 22:34, 29.12.23